Klaveness Combination Carriers ASA

Norsk rederi når klimamål om to år

(Vækerø, 6. februar 2020) Den internasjonale shippingbransjen skal kutte 40% CO2 innen 2030. Det norske rederiet Klaveness Combination Carriers sikter mot å nå målet allerede i 2022.
Engebret Dahm, administrerende direktør KCC. Foto: KCC

- For å lykkes i fremtidens shipping-industri, må shipping-selskaper ta klimatrusselen på alvor, og de må gjøre det nå. Fremtidens vinnere i shipping-bransjen vil være selskaper som kan tilby konkurransedyktig lav-karbon eller null-utslipps transportløsninger til sine kunder, sier administrerende direktør i Klaveness Combination Carriers, Engebret Dahm.

Lønnsom omstilling
International Maritime Organization (IMO) vedtok i 2018 nye bransjekrav om forbedring av effektivitet og reduksjon i absolutte CO2 utslipp med 40% innen 2030. Det skjer ikke uten økte kostnader for rederiene og deres kunder. Samtidig gir det også muligheter for de som evner å posisjonere seg raskt.

- Klaveness Combination Carriers (KCC) ser på omstillingen mot en lav-karbon shippingindustri som en forretningsmulighet. Vi mener bærekraftig drift ikke bare er bra for miljø og klima, men også for bunnlinjen, sier Engebret Dahm.

Selskapet presenterte nylig sin miljøstrategi, der de har satt som mål å gå lengre enn ambisjonene IMO har satt for bransjen. KCC skal nå IMO 2030-målene innen 2022 og har som mål om å bli karbon-nøytral innen 2030. Målene skal nås gjennom økt energi- og operasjonell effektivitet,bruk av biobrensel, og om nødvendig kjøp av klima-kvoter. Som en del av strategien, vil selskapet ta i bruk ny teknologi på eksisterende skip og arbeide aktivt i utviklingen av null-utslipps skip.

Ikke seil med tomme skip
KCC har et godt utgangspunkt med en flåte av kombinasjonsskip som ved å kombinere transport av tørrbulk og tank-laster minimerer tiden uten last til under 10%. På grunn av sin langt høyere effektivitet gir KCC’s transport-løsninger 30-40% lavere CO2 utslipp pr. transportert tonnmil og bedre lønnsomhet enn standard tank og bulkskip.

- For eksempel et standard tørrbulk-skip som transporterer kornprodukter fra Sør-Amerika til Asia seiler gjennomsnittlig tomme opp til 45% av tiden. Ved å utnytte skipenes kapasitet begge veier minimerer KCC «energi-sløsing» og reduserer vesentlig CO2 utslippet sammenlignet med standard skip.

Dahm legger til at det kritisk at shipping-bransjen viser mer åpenhet i arbeidet med å redusere sine CO2-utslipp. Bransjen trenger å bygge tillitt til at den er oppriktig opptatt av å nå klima-målene.

- I KCC forplikter vi oss til full åpenhet og jevnlig rapportering av hvordan vi beveger oss mot ambisjonene vi har satt oss, i tillegg vil vår miljørapportering bli verifisert av en uavhengig tredjepart. Norsk skipsfart har funnet nye løsninger før. Vi er sikre på at bransjen og vi i Klaveness vil gjøre det igjen. Men det må skje nå, sier Dahm.

Utdrag fra Klaveness Combination Carriers (KCC) miljøstrategi

• Dagens standard løsninger i mange seilingsmønstre er svært ineffektive og KCC ser et stort potensiale for vesentlig forbedring av energi- og operasjonell effektivitet spesielt i tank og tørrbulkfart.
  • Gjennom fartsreduksjoner, større og mer energieffektive skip er internasjonal skipsfart godt på vei til å nå IMOs mål. Store deler av de oppnådde forbedringene kan imidlertid forsvinne om farten økes igjen. Grunnleggende har derfor ikke bransjen i dag robuste nok løsninger for å nå IMOs 2030- og 2050-mål.

• Vi tror bransjen kan nå både 2030 og 2050 målene gjennom en kombinasjon av forskjellige tiltak. Energi og operasjonell effektivitet vil være en sentral del av løsningen. Smartere logistikkløsninger, der f.eks. skipenes kapasitet utnyttes begge veier og minimerer energi-sløsing, kan vesentlig redusere CO2 utslipp for det samme transport-arbeidet.

• KCC ser også et potensiale for bruk av bærekraftige bio-brensel, men tilgangen på dette brenselet må vesentlig økes for at det kan få en global effekt.

• For å nå målene er det i tillegg nødvendig at bransjen lykkes med den store og mer langsiktige utfordringen å utvikle null-utslipps skip, og tilhørende produksjon og forsyningskjede for det nødvendige null-utslipps-brenselet.

• Målene KCC har satt for 2022 og 2030 skal nås gjennom en satsning på en ytterligere effektivisering av skipenes brensels-forbruk og operasjon og, der mulig, ta i bruk bærekraftig biobrensel. I tillegg vil selskapet ved behov kjøpe klima-kvoter for å nå målet om CO2-nøytralitet innen 2030.

• KCC vil over de neste årene parallelt satse på å utvikle nye løsninger inkludert null-utslipp skip. Eksisterende skip vil oppgraderes med nye teknologi og KCC har satt seg målet om å kontrahere det første null-utslipps kombinasjons-skip innen 2030.

• Miljøstrategien kan lastes ned her: https://www.combinationcarriers.com/environmental-strategy

Kontakter

Engebreth Dahm, administrerende direktør, Klaveness Combination Carriers ASA Telefon: +47957 46851, e-post: eda@Klaveness.com

Linda Kim Gresseth, kommunikasjonssjef, Klaveness AS
Telefon: +47 404 55 586, e-post: lkg@Klaveness.com

Engebret Dahm, administrerende direktør KCC. Foto: KCC
Last ned bilde
MV Balboa, ett av KCCs kombinasjonsskip som kan frakte både tørr og våt last. Foto: KCC
Last ned bilde

Om Klaveness Combination Carriers ASA

Klaveness Combination Carriers ASA
NO–0283 Oslo

22526000https://www.combinationcarriers.com/

Klaveness Combination Carriers was established in 2018 as a vehicle within Torvald Klaveness to own and further develop its combination carrier concepts. Torvald Klaveness has been a pioneer in shipping for more than 70 years, and has challenged the status quo, set its own course and developed new solutions to drive the industry forward.

With our growing fleet of combination carriers, we challenge again. Our vessels provide the most carbon efficient deep-sea transportation solution for customers transporting wet and dry cargoes. By effectively switching between dry and wet cargoes, the vessels carry cargo more than 90 % of the time,  This reduces CO2 emissions by up to 40 % alone, compared to standard tanker or dry bulk vessels.

We aim to be a progressive voice in the transition to a low carbon shipping industry. We are committed to decarbonizing our business and reach carbon neutral operation and develop a “Zero-Emission Combination Carrier” within 2030. There’s still a way to go, and there are questions still unanswered. But we are pioneers, and we have found new ways before.

Følg pressemeldinger fra Klaveness Combination Carriers ASA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klaveness Combination Carriers ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.