Norsk måling skal øke IT-sikkerheten globalt

Det globale IT-sikkerhetskonsernet KnowBe4 har integrert en norskutviklet tjeneste for å øke IT-sikkerheten hos selskapets kunder.
STOLT: – Jeg er stolt over at måleverktøyet vi gjennom flere år har utviklet i Norge nå blir tilbudt alle KnowBe4s kunder, sier gründer og daglig leder Kai Roer i CLTRe.

Sosial manipulering er fortsatt den viktigste årsaken til innbrudd i nettverk og at data kommer på avveie. Alle typer virksomheter er i faresonen for slike angrep, som phishing, spear phishing og ransomware-angrep, fordi medarbeidere blir lurt av kriminelle til å åpne e-postmeldinger og vedlegg fra dem.

Utviklet over flere år i Norge

For å bekjempe dette sammen med sine kunder introduserer KnowBe4 sikkerhetskulturmålingen Security Culture Survey. Måleverktøyet er utviklet av det norske selskapet CLTRe, som KnowBe4 kjøpte i mai. Security Culture Survey brukes for over tid å overvåke hvor vellykket et opplæringsprogram innen IT-sikkerhet er, og for å øke sikkerhetskunnskap og bygge en sterkere sikkerhetskultur.

– Jeg er stolt over at måleverktøyet vi gjennom flere år har utviklet i Norge nå blir tilbudt alle KnowBe4s kunder. Vi har allerede gjort flere globale målinger med det. Når det nå rulles ut får en rekke virksomheter avdekket områder de er svake på, og kan iverksette tiltak på de mest kritiske områdene. Samtidig vil dataene vi får inn gi både nasjonal- og bransjemessig innsikt som kan øke bevisstheten for IT-sikkerhet på tvers av landegrenser og bransjer, sier gründer og daglig leder Kai Roer i CLTRe.

Forskningsbase i Norge

Målingen består av spørsmål som den enkelte medarbeider besvarer. Disse analyseres og brukes for å gi et nyansert bilde av sikkerhetskulturen i selskapet. Dette arbeidet er også utgangspunktet for etableringen av en egen forskningsavdeling på sikkerhetskultur-målinger i Norge.

– Vi har etablert oss som både tjenesteleverandør og forskningsbase. Fremover skal vi i Norge satse tungt på forskning, mens salget av produktene vil bli overtatt av KnowBe4, som allerede har en rekke tjenester knyttet til sikkerhetstrening og -simulering, sier Roer.

Nullpunkt og forbedring over tid

I tillegg til norskutviklede Security Culture Survey, introduserer KnowBe4 også et verktøy for å evaluere medarbeidernes ferdigheter innenfor IT-sikkerhet, Security Awareness Proficiency Assessment.

– Disse to tjenestene skal hjelpe fagpersoner i virksomheter med å måle medarbeidernes bevissthetsnivå på sikkerhet og organisasjonens generelle sikkerhetskultur. Når du vurderer en virksomhets generelle sikkerhet er det viktig å etablere et nullpunkt, slik at ledelsen vet hvor de står og kan sette mål for forbedring. Våre målinger gir både et nullpunkt og kan over tid vise forbedring. De kan også gi større innsikt i hvor selskapet står på IT-sikkerhet og avdekke potensialet for et mer tilpasset treningsprogram, basert på brukerens ferdighetsnivå, sier konsernsjef Stu Sjouwerman i KnowBe4.