Norsk idrett og frivilligheten mottar 600 millioner i strakstiltak fra regjeringen.

Kulturdepartementet slapp i dag den gledelige nyheten at norsk idrett og frivillighet får tildelt 600 millioner kroner i en tiltakspakke som i første omgang skal gjelde for mars og april måned. Norges idrettsforbund vil på vegne av hele idrettsbevegelsen takke for den umiddelbare hjelpen som vi nå har fått.

Kulturminister Abid Q. Raja tok turen til Ullevaal Stadion i dag for å formidle budskapet om tiltakspakke i idretten. Foto: Geir Owe Fredheim

- Dette er fantastiske nyheter i en ellers svært vanskelig tid for Norge, og for idretten. Dette illustrerer at regjeringen har forstått nødropet vi har sendt frem til norske myndigheter. Det er også betryggende å høre at regjeringen er åpen for ytterligere tiltakspakker, sier idrettspresident Berit Kjøll.

Støtten er i første omgang innrettet mot tapte arrangementsinntekter i disse månedene, som følge av avlysninger eller andre restriksjoner som idrettsbevegelsen har blitt pålagt som følge av koronasituasjonen i Norge, og som ikke kan utsettes til senere.

- Dette er en veldig god start i en alvorlig situasjon for idrettsbevegelsen og jeg vil benytte anledningen til å rette en spesielt stor takk til kulturminister Abid Raja for en tett og god dialog i denne vanskelige situasjonen for norsk idrett. Tiltakspakken bekrefter regjeringens anerkjennelse av idrettens store betydning i samfunnet, og det er jeg veldig glad for, sier Kjøll.

Kompensasjonen skal i første omgang innrettes mot tapte billettinntekter, deltakerutgifter og eventuelt andre utgifter.

Norges idrettsforbund setter nå i gang et omfattende kartleggingsarbeid for å få full oversikt over de totale kostnadene som koronaviruset medfører, utover tapte arrangementsinntekter for norsk idrett.

- I første omgang vil Norges idrettsforbund nå gå i dialog med myndighetene for å avklare den praktiske oppfølgingen av denne støtten og hvordan dette skal fordeles i tiden fremover. Det er viktig med en smidig ordning som raskt kan tilføre likviditet til norsk idrett, sier generalsekretær Karen Kvalevåg og fortsetter;

- Jeg vil samtidig benytte anledningen til å takke hele idrettsbevegelsen for den fantastiske jobben som er gjort for å kartlegge de økonomiske konsekvensene knyttet til arrangementer i mars måned, avslutter Kvalevåg.

Idrettsforbundet jobber videre for full gjenåpning av norsk idrett30.6.2020 12:58:29 CESTPressemelding

Store deler av norsk idrett er nå gjenåpnet. Dette gjelder all idrett for barn og ungdom hvor man kan trene normalt og gjennomføre lokale og regionale konkurranser fra 1. august. Toppidretten har fått grønt lys for trening og konkurranser så snart smittevernsprotokollene er på plass innen de ulike idrettene. I tillegg er trening og konkurranser tillatt for alle idretter – også for de over 19 år, som ikke medfører nærkontakt.

En annerledes Idrettsgalla 202122.6.2020 14:30:46 CESTPressemelding

Det blir idrettsgalla på NRK 9. januar 2021, men i en annerledes form enn seerne er vant til. Konkurransegrunnlaget i 2020, som følge av koronasituasjonen, gjør at de fleste klassene vil mangle prestasjonsgrunnlag som kvalifiserer for juryering. I den uvissheten som råder, vil det også kunne bli betydelige forskjeller i konkurransegrunnlaget for de ulike idrettene. Styret for idrettsgallaen har derfor besluttet at den store jubileumsgallaen, som skulle vært avholdt i Trondheim 9. januar, i sin helhet er flyttet til 8. januar 2022.