Norsk Hydro: Ministério Público Federal, Hydro og Alunorte med felles anmodning til den føderale domstolen om å løfte embargoene på DRS2

Alunorte, Hydro og Ministério Público Federal anmodet i dag den føderale domstolen i Belem om å løfte embargoene ved det nye deponiet for bauksittrester (DRS2). Aktivitetene i DRS2 ble innstilt 1. mars 2018, etter at domstolen besluttet embargo av deponiet.

Den felles anmodningen har til hensikt å la aluminaraffineriet Alunorte gjenoppta installasjon- og igangsettingsaktivitetene ved DRS2. Anmodningen er fremsatt etter at Alunorte, Hydro, miljømyndighetene i Pará SEMAS og Ministério Público Federal, signerte en avtale om nødvendige tiltak for å gjenoppta aktiviteten ved det nye og moderne deponiet.

Avtalen innebærer at Alunorte påtar seg å utføre en samfunnsøkonomisk studie om mulige virkninger av DRS2. Dersom studien viser et behov for å foreta kompenserende tiltak for potensielt berørte lokalsamfunn, skal disse være innrettet mot bærekraftige og langsiktige forbedringer. I tillegg er Alunorte forpliktet til å involvere Ministério Público Federal i potensielle oppdateringer av miljølisenser.

“Dette er et viktig steg fremover som følger av vår pågående dialog med myndighetene. DRS2 og pressfilter utgjør den mest bærekraftige teknologien for deponering av bauksittrester som er tilgjengelig i verden, og den eneste langsiktige løsningen for Alunorte sier John Thuestad, konserndirektør for forretningsområdet Bauxite & Alumina.

Alunorte og Ministério Público Federal avventer domstolens avgjørelse etter den felles anmodningen. Så lenge den føderale domstolens embargoer forhindrer Alunorte i å bruke DRS2, fortsetter Alunorte å bruke det gamle området for deponering av bauksittrester (DRS1) for å opprettholde produksjonen ved raffineriet.

Den føderale domstolen løftet produksjonsembargoene ved Alunorte 20. mai i år, slik at aluminaraffineriet kunne øke produksjonen fra 50 prosent og opp mot normalt nivå. Alunorte følger løpende opp forpliktelsene som er avtalt i den tekniske avtalen (TAC) som er inngått med Ministério Público og delstaten Pará, representert ved SEMAS.

Interne og eksterne undersøkelser, herunder undersøkelser utført av myndighetene, har bekreftet at det ikke var overløp fra Alunortes deponi for bauksittrester eller skadelige utslipp som følge av regnfallet i februar 2018.

Investorkontakt
Stian Hasle
Stian.Hasle@hydro.com

Erik Brynhildsbakken
Erik.brynhildsbakken@hydro.com

Om GlobeNewswire

Følg saker fra GlobeNewswire

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra GlobeNewswire på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra GlobeNewswire

CONDITIONS FOR THE RIKSBANK´S PURCHASES OF COMMERCIAL PAPER25.5.2020 16:20:00 CESTPress release

Bid procedure on 27 May 2020 Certificate: Commercial paper issued in SEK by non-financial companies with a registered office in Sweden and with a remaining maturity of up to six months on the Bid date, i.e. with the maturity date on 27 November 2020 at the latest. Delivery may not be made in commercial paper purchased by the Counterparty from the issuer less than one week prior to the date for announcing the Specific terms, i.e. the purchase may not have been made after 18 May 2020. Bids: Counterparties may make one bid per Credit rating class and maturity class. Bids are made to tel 08-696 69 70 and confirmed by e-mail to EOL@riksbank.se. Bid date: Wednesday 27 May 2020 Bid time: 0900-0930 hours (CEST) on the Bid date Requested volume: (corresponding nominal amount) SEK 4 billion Highest permitted bid volume: (corresponding nominal amount) The total bid volume from one Counterparty for the two Credit rating classes may not exceed SEK 4 billion. No bid may contain Commercial paper in e

Change in Orion Group Executive Management Board as of 1 June 2020: Professor Outi Vaarala appointed as Senior Vice President for Research and Development25.5.2020 15:20:00 CESTPress release