Norsk gull og sølv i Kung Fu EM

Helgen 12-13. november ble EM i tradisjonell kung fu arrangert i den greske byen Loutraki. Milos Joksimovic (24) fra Oslo Wushuklubb bemerket seg med gull og sølv i mesterskapet som teller 500 utøvere fra 18 nasjoner.
Milos Joksimovic, Europamester i Kung Fu 2022. Foto: Sofie Nielsen

Joksimovic har vunnet en rekke medaljer i EM-sammenheng, siden hans første juniorgull under EM i 2014. Lørdagens gullmedalje i klassen for tradisjonelle sverd (traditional jianshu) er hans første gull i senior-EM.

Det ble sølv til britiske Camron Tsang og bronse til latviske Aleksandrs Gorskis i klassen.

Resultater male traditional jianshu senior.

Imponerende sølv

På søndag fulgte Milos også opp med en sterk sølvmedalje i klassen for nordlige tradisjonelle håndformer, kun slått av det greske hjemmehåpet Konstantinos Papaefthimiou. Ungarske Zoltan Szatai tok bronse.

Resultater male traditional northern hand forms senior.

Han har jobbet veldig hardt og hatt fokus på alle aspekter av treningen opp mot mesterskapet. Jeg er veldig glad for å se at valgene vi har gjort og arbeidet han har lagt ned har vist seg i helgens resultater, sier landslagstrener for wushu i Norges Kampsportforbund, Sofie R. S. Nielsen.

Flere medaljesjanser

Det tradisjonelle kung fu EM er nå over, men de neste to dagene arrangeres det i samme arena europamesterskap i moderne wushu.

Moderne wushu er sportsdisiplinen innen kinesisk kampsport, og er den IOC-anerkjente idretten, som bl. a. er inkludert på programmet i ungdoms-OL. Moderne sports-wushu bygger på de tradisjonelle Kung Fu-grenene som hadde sitt EM i helgen, men er standardisert for konkurranser på toppnivå.

Joksimovic stiller i klassen for moderne sverdform (male jianshu), som går av stabelen mandag 14. november kl. 16:00 lokal tid. Startliste og live score.

Landslagstreneren er spent på det som kommer:

- Vi ser frem til neste gren med spenning!

Milos Joksimovic, Europamester i Kung Fu 2022. Foto: Sofie Nielsen