Norsk Gjenvinning-konsernet (NG) kjøper Mirec Recycling Solutions AB, den ledende svenske aktøren innen gjenvinning og gjenbruk av elektrisk utstyr, fra TSR Recycling GmbH & Co. KG

Mirec Recycling Solutions AB (“Mirec”) er et svensk selskap med en lang historie og ekspertise innen gjenvinning og gjenbruk av elektriske produkter (EE-avfall). Oppkjøpet er i tråd med NG-konsernets strategi for å styrke sin tilstedeværelse i Norden, samt etablere en ledende posisjon i markedssegmentet for EE-avfall.

NG-konsernet er et ledende nordisk selskap innen sirkulær økonomi, med virksomhet i Norge, Sverige, Danmark og Storbritannia innen områder som gjenvinning, rehabilitering og riving, industriell rengjøring, renovasjon, sikkerhetsmakulering og ombruk av masser. Oppkjøpet av Mirec skjer gjennom metall-divisjonen i konsernet, med hovedkontor i Øra, Fredrikstad i Norge.

- Vi er veldig glade for å kunne ønske Mirec velkommen til NG-konsernet. Med den kompetansen og kunnskapen de bidrar med tror vi det vil skape gode synergieffekter. Dette oppkjøpet vil også bidra til at vi tar en sterkere rolle i det svenske markedet, hvor vi skal bygge videre på vår ledende posisjon innen industriell håndtering og gjenvinning av skrapmetaller. Når vi nå inkluderer Mirec, styrker vi vår markedstilstedeværelse og posisjon ytterligere i det voksende segmentet for gjenvinning og ombruk av EE-avfall, sier Claes Merborn, divisjonsdirektør i Divisjon Metall.

Administrerende direktør i NG, Astrid Skarheim Onsum, understreker hvordan oppkjøpet passer godt inn i målene for konsernet fremover:

- Målet for oss i NG er å spille en nøkkelrolle i å akselerere verdens overgang til en effektiv sirkulær økonomi, for å bidra til å nå FNs bærekraftsmål. For oss inkluderer det å beholde komponenter i verdikjeden lenger og å forbedre gjenvinningsgraden. Ved å ønske Mirec velkommen til vårt konsern fortsetter vi å utvikle vår kompetanse innen EE-avfallssegmentet, sier hun.

Administrerende direktør i Mirec, Jesper Nyberg, ser frem til å bli en del av NG-konsernet for å videreutvikle og øke markedsandelen.

- Vi er glade for å bli en del av NG-familien. Vi er imponert over reisen deres og selskapets status i det norske markedet. Vi er overbevist om at ved å kombinere vår kompetanse vil vi kunne vokse ytterligere i det skandinaviske markedet, sier Nyberg.

Mirec omsetter i 2021 for ca SEK 260 millioner, og per i dag er det meste av Mirecs virksomhet innen gjenvinning av elektrisk utstyr, men med økt fokus på gjenbruk. NG-konsernets plan er å fortsette Mirecs nåværende virksomhet og støtte ytterligere vekst og ombruk.

Administrerende direktør Jesper Nyberg vil fortsette i sin nåværende rolle, og organisasjonen vil fortsette etter eierskiftet. Mirec-navnet vil etter hvert bli erstattet i tråd med merkevarestrategien til NG-konsernet.

Mirec er kjøpt fra TSR Recycling GmbH & Co. KG (“TSR”), et ledende europeisk metallgjenvinningsfirma og en del av REMONDIS Group.

- Vi er glade for å ha kommet til enighet med NG-konsernet. Det har vært viktig for oss å sørge for at Mirec kan dra nytte av et nytt eierskap, og vi tror dette vil ytterligere styrke Mirecs posisjon i det svenske markedet for gjenvinning og ombruk av EE-avfall, sier Christian Thielen, CFO i TSR Recycling GmbH & Co. KG.

Transaksjonen forventes å bli avsluttet 01.11.2021.

Følg pressemeldinger fra Norsk Gjenvinning

Siste pressemeldinger fra Norsk Gjenvinning

KMT kjøper NKTs gjenvinningsvirksomhet i Stenlille i Danmark og partene inngår avtale om fortsatt gjenvinning av energikabler18.1.2021 09:30:00 CET | Pressemelding

Erik Osmundsen går inn som styreleder i Norsk Gjenvinning og avslutter sin rolle som konsernsjef i 20212.12.2020 09:01:34 CET | Pressemelding