Siemens

Norsk Gjenvinning er Norges smarteste industribedrift 2020!

I tøff konkurranse med mange gode kandidater falt valget til slutt på Norsk Gjenvinning, Norges største leverandør av gjenvinnings- og miljøtjenester. I finalen fikk de sterk konkurranse av selskapene Aarbakke og Optimarin. Næringsminister Iselin Nybø kåret vinneren i et digitalt arrangement 10. februar.
Adis Cengic, Norsk gjenvinning AS. Foto: Mona Strande / Teknisk Ukeblad

Norsk Industri og Siemens har for syvende året på rad jaktet på de skarpeste hodene og den smarteste bedriften i kåringen «Norges smarteste industribedrift». Målet er å løfte frem de gode eksemplene og inspirere til økt konkurransekraft for norsk industri.

Vinneren Norsk Gjenvinning har imponert juryen med sine klare visjoner, høye miljømål og god økonomi, sier juryleder Torger Reve. De fremstår som en ledestjerne for bærekraftige løsninger med overføringsverdi også til andre bransjer. Med oppstarten av verdens første fulldigitale sorteringslinje for papir er selskapet en av landets fremste aktører innen sirkulær økonomi.

– Det er ingenting som heter søppel eller avfall, det har Norsk Gjenvinning alltid sagt. Det er ressurser som må finne en ny vei og finne tilbake til industrien, sa Adis Cengic, produksjonsdirektør i Norsk Gjenvinning under arrangementet den 10. februar.

– Jeg tror ikke det er tilfeldig at vi ble nominert i denne konkurransen samme år som vi ble kåret til årets grønne selskap. Dette henger sammen. Bærekraft er viktigere enn noen gang og det har alltid vært strategien vår. Vi ønsker rett og slett å sette standarden for neste generasjons industri.

Næringsminister Iselin Nybø kåret vinneren under det digitale arrangementet.

– Innovasjon og utvikling er essensielt for norsk næringsliv - både for at vi skal lykkes med den grønne omstillingen, men også for at vi i fremtiden skal ha en konkurransedyktig industri som når gjennom i det internasjonale markedet. Det er derfor gledelig at Siemens og Norsk Industri for syvende år på rad tar initiativ til å feire smarte, norske industribedrifter som bruker innovasjon og ny teknologi for å øke verdiskapingen i Norge. Jeg vil gratulere Norsk Gjenvinning og jeg ser frem til å følge med på utviklingen deres videre, sier næringsminister Iselin Nybø.

Aarbakke og Optimarin var også to sterke finalister. De har begge imponert juryen med sin unike teknologibruk og spennende løsninger i et krevende internasjonalt marked.

– Vi i Optimarin er kjempeglade og stolte av å være nominerte i denne kåringen, sa Leiv Kallestad under arrangementet. Vårt slagord er «Protecting marine life», vi prøver å beskytte miljøet og ta vare på mangfoldet i havet, og det skal vi fortsette å drive med.

Inge Brigt Aarbakke fra Aarbakke var også til stede under digitale arrangementet.

– Vi er stolte av å være nominerte igjen, det hadde vi ikke klart uten våre fantastiske medarbeidere. Vi hadde heller aldri vært der vi er i dag hvis vi ikke hadde vært opptatt av digitalisering, sa Aarbakke.

Vi gratulerer Norsk Gjenvinning!

Britt GabrielsenKommunikasjonssjefSiemens AS

Tel:982 55 072

Adis Cengic, Norsk gjenvinning AS. Foto: Mona Strande / Teknisk Ukeblad
Iselin Nybø, Næringsminister. Foto: NFD

Om Siemens

Siemens
Østre Aker vei 88

+47 22 63 30 00http://www.siemens.no

Siemens er en global aktør som utvikler høyteknologiske, innovative løsninger for industri, energi, helse, byer og transport.
Siemens-konsernet er en av verdens største leverandører av bærekraftige og miljøvennlige løsninger med fokus på elektrifisering, automatisering og digitalisering. Vi er 293.000 medarbeidere over hele verden.

I Norge har Siemens AS gjennom 125 år satt tydelige spor med banebrytende teknologiløsninger for hele verden. Selskapets hovedområder er løsninger for industrien, kraftoverføring, infrastruktur til byer og byggteknologi. Hovedkontoret er i Oslo.

Følg pressemeldinger fra Siemens

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Siemens på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Siemens

Siemens og Elvia samarbeider om å øke nettkapasiteten i deler av Norge innen 2030 med Software as a Service (SaaS) løsninger3.11.2023 12:00:00 CET | Pressemelding

Norsk distribusjonssystemoperatør, Elvia, vil bruke Siemens sin SaaS-løsning, LV Insights® X, for å automatisere prosesser og håndtere kompleksiteten i LV-nettet. LV Insights® X, en del av Siemens Xcelerator-porteføljen, har vært i drift hos Elvia siden oktober 2023, i forbindelse med Spectrum Power 7 ADMS. Partnerskapet vil muliggjøre en fremtidssikker distribusjonsnettforvaltning i Norge, ett skritt videre på reisen mot autonome nett.

Færre enn 50 prosent av bedriftene tror de vil nå målene for CO2-utslipp innen 203018.9.2023 13:39:44 CEST | Pressemelding

Ny global studie med 1400 ledere viser infrastrukturomstillingen av energisystemer, transport og bygninger – på nærings-, by- og regionnivå Avkarbonisering står høyt på agendaen for infrastrukturomstillingen, men det går for langsomt Over 50 % av de spurte lederne mener at lavere CO2-utslipp er et konkurransefortrinn, men under halvparten mener at de har en effektiv strategi for dette nasjonalt Teknologi og digitalisering er avgjørende for å lykkes med infrastrukturomstillingen