Norsk Friluftsliv: – Må tørre å satse på gjenbruk under juletreet i år

I år er de fleste positive til å få brukte julegaver, viser Ipsos-tall. Er du glad i naturen, så velg brukt utstyr til jul om du kan, oppfordrer friluftslivsorganisasjonene.
UTEGLEDE UNDER TREET: Gaver som innbyr til friluftsliv og uteopplevelser er populært, og det trenger slett ikke å være nytt. Foto: Gosia Dvorakova

To av tre nordmenn oppgir at de kunne tenke seg å få brukt tur- og friluftsutstyr i gave i år, uavhengig av kjønn og alder. Det viser en fersk Ipsos-undersøkelse, gjennomført på initiativ fra Norsk Friluftsliv.

– Tallene viser at det er på tide å satse på gjenbruk av turklær og -utstyr under juletreet i år. Ved å gi bort noe brukt viser man at man er glade i både mottakeren og den naturen som de skal ut og oppleve, sier generalsekretær Bente Lier.

Norsk Friluftsliv er fellesorganisasjonen for de 18 store frivillige friluftslivsorganisasjonene i Norge, med til sammen nær en million medlemskap.

Mer tilgjengelig enn noensinne

Til deg som er på utkikk etter brukt til jul, oppfordrer Lier til å legge inn søk på nettsider og apper for gjenbruk, slik som FINN.no, Tise og Pinsj.

Dette er sider og apper som alle har friluftsutstyr som egne, søkbare kategorier.

– Heldigvis finnes det mange digitale og fysiske ordninger som legger godt til rette for å få tak i kvalitetsprodukter som har hatt et liv fra før, men de kan krever litt mer tid ogtålmodighet å finne, sier generalsekretæren i Norsk Friluftsliv.

– Tenk så glad mottakeren blir av å få høre at du har brukt tid på å lete etter en bruktskatt til dem, snarere enn å løpe inn på nærmeste sportsbutikk lille julaften.

Vil redusere forbruket av friluftsutstyr

Her i Norge har vi lenge vært på verdenstoppen i forbruk av sports- og friluftsutstyr, og det er grunn til å tro at det vil ligge mye av dette under juletrær rundt om i landet også i år.

Selv om Lier synes det er flott at folk vil ut og oppleve naturen, mener hun det er viktig å være klar over at slike produkter kommer med en pris, utover den du selv merker på lommeboka.

– Bak alt turutstyret vi omgir oss med, ligger det en stor energi- og ressursbruk som dessverre er en belastning for både klima og miljø. Derfor bør vi velge gjenbruk, deling og reparasjon så ofte vi kan.

Norsk Friluftsliv og Friluftsrådenes Landsforbundhar i samarbeid utarbeidetFriluftslivets bærekraftsplakat, der de peker på hvordan det organiserte friluftslivet vil jobbe for å oppfylle bærekraftsmåleneEt av punktene som jobbes med fram mot 2030 er nettoppå redusere forbruket av friluftsutstyr.