Norsk Friluftsliv forventer at Nordkapp-dommen blir stående

Scandic har anket deler av dommen i den omstridte tvisten om Nordkapp-platået. Norsk Friluftsliv mener loven er klar.
Foto: Wanda Nordstrøm

I to rettsinstanser har Nordkapp kommune fått medhold i at hotellkjeden Scandic ikke har lov til å innkreve parkeringsavgift fra besøkende til friluftsområdet på Nordkapp-platået, uten løyve fra kommunen. Scandic har nå anket spørsmålet om parkeringsavgift til Høyesterett.

Norsk Friluftsliv, som har arbeidet med Nordkapp-saken i over 30 år, mener dommen er prinsipielt viktig for friluftslivet og befolkningens tilgang til norsk natur.

Friluftslovens §14 er tydelig på at eier ikke kan kreve betaling for tilgang til et friluftsområde, herunder utfartsparkering, uten løyve fra kommunen. Vi forventer at Høyesterett,dersom de velger å behandle anken,vil støtte kommunens, tingretten og lagmannsrettens rettsforståelse i denne prinsipielt viktige saken, sier generalsekretær Bente Lier.

Det er mulig å ta betalt for parkering, men det ikke er lov å tjene penger på dette. Betalingen skal kun dekke utgifter til investeringer og drift, presiserer hun.

Hun påpeker at en eventuell Høyesterettsdom som befester dette prinsippet, vil kunne få konsekvenser for en rekke utfartsparkeringer med betaling, som i dag ikke har løyve fra kommunen.

Bestrider ikke at området er utmark

Den langvarige konflikten om det populære turistmålet handler også om hvorvidt Nordkapp-platået er innmark eller utmark, og dermed om allemannsretten etter friluftsloven gjelder på platået.

Norsk Friluftsliv har hele tiden hevdet at Nordkapp-platået er et utmarksområde etter friluftsloven. Scandic har på sin side ment at Nordkapp er et næringsområde, som ikke omfattes av friluftsloven.

Både tingretten og lagmannsretten slår fast at Nordkapp-platået er å regne som utmark.

– I anken til Høyesterett bestrider ikke hotellkjeden lenger at Nordkapp-platået er utmark, noe vi er svært fornøyde med, sier Lier.

– Det betyr at vi har en rettskraftig dom på dette punktet, og vil ha stor betydning i saker der kommersielle næringsinteresser står mot allemannsretten.

Foto: Wanda Nordstrøm

Christian Krohgs gate 10

Norsk Friluftsliv er fellesorganisasjonen for de 18 store friluftslivsorganisasjonene, med én million medlemskap og flere enn 5000 lag og foreninger.

Vårt oppdrag er å jobbe for at våre medlemsorganisasjoner er i best mulig stand til å bidra til friluftsglede for flere - oftere. Hvert år arrangerer vi Friluftslivets uke over hele landet, fra første helg i september.

Våre medlemsorganisasjoner: 4H Norge, Den Norske Turistforening, Forbundet KYSTEN, Norges Turmarsjforbund, Norges Jeger- og fiskerforbund, KFUK-KFUM-speiderne, Kristen Idrettskontakt, Norges klatreforbund, Norges orienteringsforbund, Norges Padleforbund, Norges Røde Kors, Norges speiderforbund, Skiforeningen, Syklistenes landsforening, Norsk Kennel klub, Norges Seilforbund, Det norske Skogselskap og Norges Sopp- og nyttevekstforbund.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Friluftsliv på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.