Norsk Folkehjelp: – En påske uten alvorlige hendelser

Det var knyttet stor spenning til hvordan påsken ville bli for redningstjenesten, med betydelig skredfare over store deler av landet og flere alvorlige skredulykker før påske. For Norsk Folkehjelp har påskeferien vært på normalnivå.

– Vi har heldigvis ikke hatt noen alvorlige ulykker i påsken, og det er vi selvfølgelig veldig glad for. Til sammen har våre frivillige redningsmannskaper rykket ut på 50 oppdrag i løpet av påsken, og det er et helt normalt nivå, sier leder i Norsk Folkehjelp Sanitet, Vegard Eidissen Lindbæk.

I løpet av påska har det kun vært én leteaksjon for mannskapene i Norsk Folkehjelp.

– Teknologien gjør det heldigvis enklere for folk å varsle, både hvis turen tar litt lenger tid enn planlagt eller hvis man skader seg, sier Eidissen Lindbæk.

– Av de oppdragene vi har hatt, har det vært en del skiløpere og skikjørere som har vært uheldige og skadet seg. De har vi gitt førstehjelp og transportert med snøscooter til vei, slik at de kan fraktes videre til legevakt. Alle kan være uheldige, så med tanke på hvor fint været har vært og hvor mange som har vært ute i fjellet de siste dagene, kan vi bare konkludere med at folk har vært veldig flinke denne påsken, sier Eidissen Lindbæk.

Norsk Folkehjelp har 2000 frivillige mannskaper fordelt på 70 redningsgrupper over hele landet. I tillegg til å rykke ut på lete- og redningsaksjoner, bidrar de frivillige også som førstehjelpsvakter på arrangementer, med å bemanne beredskapsambulanser som støtter helsetjenesten og som akutthjelpere.

– Som leder for 2000 frivillige er jeg stolt over den innsatsen som legges ned av frivillige gjennom hele året, og særlig i påsken der mange er i forhøyet beredskap for påsketuristene. Vi opprettholder påskeberedskapen helt til mandag, før vi går tilbake til normal beredskap igjen, avslutter Eidissen Lindbæk.