Norsk FolkehjelpNorsk FolkehjelpNorsk Folkehjelp

Norsk Folkehelp: Vær forberedt på uhell – selv på korte turer

Norsk Folkehjelp minner om at selv små uhell kan bli mer alvorlig i påskefjellet. Noen enkle grep kan imidlertid gjøre deg mye bedre forberedt. – Det er ikke nødvendigvis skaden du får på turen som er problemet, men kulden som kjøler deg ned mens du venter på hjelp, sier Live Kummen, frivillig redningsmannskap i Norsk Folkehjelp.

– Norsk Folkehjelp har mannskaper i forhøyet påskeberedskap og vi rykker ut så fort vi kan, men det vil likevel alltid ta en viss tid før redningstjenesten kommer frem. Hvis man ikke er forebredt på at skader og uhell kan skje, kan nedkjøling i beste fall bli veldig ubehagelig, men i verste fall bli livstruende mens man venter på hjelp, sier Live Kummen, som er anestesilege og frivillig redningsmannskap i Norsk Folkehjelp.

Hun anbefaler alle å ta med en sekk, selv på relativt korte turer, og fylle den med utvalgte og fornuftige ting.

– Sekken bør inneholde noe som kan holde deg varm, som en vindsekk eller shelter, varm og vindtett jakke, samt et sitteunderlag. Ha gjerne også med varmeelementer som kan aktiveres ved behov. Det er ikke bare om vinteren man kan bli nedkjølt. Dette kan skje hele året, spesielt i situasjoner hvor man også har blitt våt. Nedkjølingen kan i mange tilfeller gjøre det opprinnelige problemet enda verre, for eksempel øker blødningstendensen når kroppstemperaturen faller.

– Tiden man er ute og fryser kan skape store utfordringer, men til gjengjeld kan enkle grep gjøre en stor forskjell, sier hun.

Et av grepene er å kunne skjerme seg fra vinden:

– Har du godt med utstyr til å klare deg selv, betyr det også at du kan hjelpe andre som trenger det. Ofte er det vinden som gjør at man blir ekstra nedkjølt. Et såkalt shelter, som er et lite, lett og vindtett telt, er smart å ha hvis man må stoppe opp og det er kaldt og vindfullt, sier Kummen.

Hun anbefaler at man kler seg etter lag-på-lag-prinsippet, og kler av og på seg ved behov for å regulere varmen. Det betyr ull innerst, isolerende lag i midten, vind- og vanntett ytterst. Skift til tørt tøy om du blir våt. Kummen anbefaler også alltid å ta med mat og drikke. Hvis turen går etter planen, så kan du få deg en hyggelig rast. Skjer det derimot noe, så vet du at du har med livsviktig proviant.

Vi anbefaler også alle å laste ned 113-appen fra Norsk Luftambulanse. Via den kan man ringe nødetatene, som da enkelt kan se akkurat hvor man befinner seg, sier Live Kummen.

– Norsk Folkehjelp er glad for at folk kommer seg ut på tur - det er viktig for både mental og fysisk helse. Nyt turen, ikke vær redd for at noe skal gå galt, men vær forberedt.

Det er omtrent 2000 personer i den frivillige beredskapen til Norsk Folkehjelp. I fjor var de med på 400 redningsaksjoner i Norge.

– Norsk Folkehjelp trenger hele tiden nye medlemmer, som kan bidra til å styrke beredskapen. Vi ser etter de som liker å hjelpe andre mennesker, er i normal fysisk form og liker å være ute i all slags vær, sier hun.