Norsk firma skal legge fiberkabel til Danmark

Altibox Carrier har tildelt kontrakt for installasjon av Skagenfiber West mellom Larvik og Hirtshals til det norske selskapet Cecon Contracting.

Fiberkabelen som skal installeres mellom Larvik og Hirtshals er allerede under produksjon i Nexans kabelfabrikk på Rognan.

Cecon vil benytte skipet Normand Cutter som hovedfartøy under installasjonen av fiberkabelen.

- Vi har nylig fullført havbunnsundersøkelsene og alt er klart for å installere fiberkabelen denne sommeren. Vi forventer å levere til de første kundene innen utgangen av året, sier teknologidirektør Atle Soma i Altibox Carrier.

Skagenfiber West er en 170 kilometer lang fiberkabel mellom Larvik i Norge og Hirtshals i Danmark. Kabelen har 48 passive fiberpar med en overføringshastighet på over 40 Tbit/s. Total fiberkapasitet er på 1920 Tbit/s.

På norsk side vil fiberkabelen være en forlengelse av Altibox’ nasjonale kjernenett som sørger for lav forsinkelse til store datasenterlokasjoner som Stavanger, Rjukan og Oslo. Sammen med den planlagte fiberkabelen over Nordsjøen mellom Stavanger og Newcastle, vil Skagenfiber West utgjøre en vesentlig del av en europeisk fiberring som sikrer utmerkede forbindelser til sentrale europeiske datatrafikknytepunkt som Esbjerg, Hamburg og Amsterdam.

- Vi opplever allerede høy interesse for prosjektet og dersom vi selger ut all kapasiteten kan det bli aktuelt å starte arbeidet med Skagenfiber East tidligere enn planlagt, sier salgsdirektør Svein Arild Ims i Altibox Carrier.

Skagenfiber East er et fremtidig prosjekt som innebærer installasjon av en fiberkabel mellom Rygge og Skagen.

Andreas Veggeland (pressekontakt) – andreas.veggeland@altibox.no +47 982 96 708
Svein Arild Ims – svein.arild.ims@altibox.no +47 450 04 502
Geir Holmer – geir@skagenfiber.no +44 (0)776 964 1531

Illustrasjonen viser de to utenlandskablene som Altibox Carrier arbeider med å installere. Nye fiberkabler til henholdsvis Newcastle og Hirtshals vil styrke Altibox' internasjonale fibernettverk og gi økt kapasitet og lavere forsinkelser for kundene.
Fiberkablene installeres ved hjelp av spesialtilpassede sjøkabelskip. Dette bildet er fra installasjonen av en strømkabel.

Altibox er et datterselskap i Lyse-konsernet og har levert internett-, tv- og telefonitjenester over fiber siden 2002. Altibox har i dag om lag 220 ansatte og har hovedkontor i Stavanger. 36 norske og danske lokale og regionale fiberselskaper leverer tjenester fra merkevaren Altibox. Altibox-partnerskapet har til sammen over 600 000 aktive kunder og er Norges største leverandør av fiberbredbånd. Altibox har ifølge EPSI de mest fornøyde bredbåndskundene i Norge for tiende år på rad. Altibox er også bransjevinner i Norsk Kundebarometer innenfor både TV- og bredbåndsleverandører.