Nordic Electrofuel

Norsk energi-startup til verdenskjent billøp i Frankrike

Norske Nordic Electrofuel er invitert til det historiske billøpet Grand Prix de Pau for å snakke om utslippsreduksjon og overgangsmuligheter i mobilitetsektoren. Det prestisjetunge billøpet i Sør-vest Frankrike har i år flere konkurrerende biler som benytter lavkarbonteknologier og flytende drivstoff. Nordic Electrofuel skal produsere syntetisk drivstoff og er invitert til Pau for å dele siste nytt om hvordan Norge kan bli verdensledende på produksjon av nullutslipps drivstoff.
Grand Prix de Pau

Må fremskynde overgangen til bærekraftig mobilitet

Gunnar Holen, CEO i Nordic Electrofuel er invitert til Pau som keynote speaker på «High-level forum on the transitions of Mobility”. Holen vil snake om hvordan vi kan fremskynde overgangen til bedre og mer bærekraftig mobilitet.

–Overgangen til rene energikilder skjer raskt. Vi er glade for at legendariske Grand Prix de Pau bidrar til å sette dette ytterligere på dagsordenen. Skal vi nå klimamålene er økt bevissthet og endring i transportsektoren avgjørende. Vårt karbonnøytrale drivstoff vil bli en viktig brikke i det å avkarbonisere transportsektoren, sier Gunnar Holen, CEO i Nordic Electrofuel.

Utslippsnøytralt syntetisk drivstoff til luftfarten

Nordic Electrofuel skal produsere electrofuel på Herøya Industripark i Porsgrunn. Electrofuel er syntetisk drivstoff, fremstilt av CO2 og hydrogen, der all energi involvert kommer fra fornybare kilder.

– Det vil bli en umettelig etterspørsel etter grønt drivstoff fremover til de delene av transportsektoren som ikke kan kjøre på batteri. EU har allerede satt tydelige mål og ambisjoner for å raskt kunne avkarbonisere flytrafikken. Vårt produkt og teknologi kan brukes i eksisterende motorer og logistikk og er derfor er svært skalerbart. Vi vil kunne dekke det enorme behovet som kommer, sier Gunnar Holen.

I løpet av det tre dager lange arrangementet i Pau skal Nordic Electrofuel møte interessenter, investorer og fagfolk. Målet er å øke bevisstheten rundt effektive alternativer for grønn omstilling i transportsektoren og fortelle om de enorme skaleringsmulighetene som ligger i produktet til det norske energiselskapet.

Transportsektoren må bli grønnere.

– Skal vi nå klimamålene, må vi slutte å slippe ut fossil CO₂. Utslippene flytransporten står for må derfor reduseres betydelig. Nå har norsk industri store muligheter til å bli verdensledende leverandør av syntetisk drivstoff, sier Gunnar Holen, CEO i Nordic Electrofuel

–Electrofuels er en energikilde som raskt kan produseres i betydelige volum basert på tilgjengelig teknologi. Det er en «plug and play» løsning som kan bruke i eksisterende infrastruktur. Vi gjør det mulig å fylle bærekraftig drivstoff på flytankene som allerede er i bruk, sier Gunnar Holen, CEO i Nordic Electrofuel.

Verdenskjente Grand Prix de Pau gjennomføres fra 6. mai til 8. mai. Årets utgave inkluderer runde én av FIA ETCR – eTouring Car World Cup - en turnering med biler drevet av fornybar energi. Det er ventet at flere høytstående franske politikere vil ta turen til arrangementet.

Om Nordic Electrofuel

Nordic Electrofuel ble etablert i 2015 av gründerne Rolf Bruknapp og Gunnar Holen, som er daglig leder. Selskapets første anlegg for Electrofuels vil ligge på Herøya industripark. Anlegget vil ha en årlig produksjonskapasitet på 10 millioner liter syntetisk drivstoff. Produktet vil primært leveres som drivstoff til flytrafikken. Nordic Electrofuel samarbeider også med Aker Solutions som har ansvaret for de ingeniør-tekniske løsninger for anleggene på Herøya.

Grand Prix de Pau
CEO Gunnar Holen
CEO Gunnar Holen

Om Nordic Electrofuel

Følg pressemeldinger fra Nordic Electrofuel

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nordic Electrofuel på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nordic Electrofuel

Nordic Electrofuel Signs EUR 40 million Grant from EU to Build e-SAF Plant in Norway20.12.2023 10:34:43 CET | Pressemelding

Nordic Electrofuel AS (“NELF”), a first of a kind developer of technology to produce electric sustainable aviation fuel (“E-SAF”), announces that the Company has signed the EUR 40 million grant from the EU Innovation Fund (“EUIF”) pilot program to support the construction one of the world’s first commercial scale e-fuel production plants, which will be located at Herøya Industrial Park, Porsgrunn, Norway.

Nordic Electrofuel Awarded EUR 40 million Grant from EU to Build e-SAF Plant in Norway14.7.2023 13:12:20 CEST | Press release

Nordic Electrofuel AS (“NELF”), a first in kind developer of technology to produce sustainable aviation fuel (“SAF”), announces that the Company has been awarded a EUR 40 million grant from the EU Innovation Fund (“EUIF”) pilot program to support the construction of the worlds first production plant for e-fuels at commercial scale, which will be located at Herøya Industrial Park, Porsgrunn, Norway.

Another step forward on the European eSAF market: P2X-Europe and Nordic Electrofuel reach next milestone in collaboration for production of sustainable fuels in Scandinavia26.6.2023 13:06:25 CEST | Pressemelding

Nordic Electrofuel and P2X-Europe, have today signed a term sheet for long term supply of synthetic fuels, in particular targeting synthetic aviation fuel (eSAF). Nordic Electrofuel will produce synthetic crude in Norway, which P2X-Europe will take delivery of and upgrade to eSAF and other synthetic products. Initial production and supply volume is set at around 8,000 tonnes per annum with specific plans for a further scale-up of production thereafter. RefuelEu Aviation requires initial blending quota of renewable fuels as of 2025 and a specific quota for eSAF from 2030: this legal framework is a clear call for action – for the aviation as well as for future PtL producers and fuel suppliers.

Norsk energi-startup inngår storstilt avtale med solid tysk industriselskap18.1.2022 13:00:00 CET | Pressemelding

Norske Nordic Electrofuel skal i gang med produksjon av electrofuel i Porsgrunn. Nå har den norske start-upen signert en viktig avtale med det store, tyske industriselskapet P2X Europe, et joint venture-selskap mellom Mabanaft og H&R Group. Det tyske selskapet skal kjøpe kommersielle mengder drivstoff og voks, for å markedsføre det mot luftfarten, i tillegg kjemisk industri og prosessindustri. Dermed er en sentral brikke i distribusjonsleddet for utslippsnøytralt syntetisk drivstoff til bruk i luftfarten på plass.