Nordic Electrofuel

Norsk energi-startup inngår storstilt avtale med solid tysk industriselskap

Norske Nordic Electrofuel skal i gang med produksjon av electrofuel i Porsgrunn. Nå har den norske start-upen signert en viktig avtale med det store, tyske industriselskapet P2X Europe, et joint venture-selskap mellom Mabanaft og H&R Group. Det tyske selskapet skal kjøpe kommersielle mengder drivstoff og voks, for å markedsføre det mot luftfarten, i tillegg kjemisk industri og prosessindustri. Dermed er en sentral brikke i distribusjonsleddet for utslippsnøytralt syntetisk drivstoff til bruk i luftfarten på plass.
Plantegning av den første fabrikken på Herøya

– Transportsektoren må bli grønnere. Dette drivstoffet viser at flyging og klimatiltak ikke utelukker hverandre. Med Nordic Electrofuel har vi en innovativ partner for PTL (power to liquid) ved vår side. Våre kunder vil dra nytte av denne teknologiske kunnskapen og de omfattende distribusjonskanalene i P2X Europe, sier Volker Ebeling, ansvarlig for fornybar energi i Mabanaft.

– Avtalen vil sikre betydelig reduksjon av utslippene flytransporten står for. Norge er på ingen måte ferdig med industri. Vi vil skape et nytt norsk industrieventyr, med en teknologi som både er reel og kostnadseffektiv. Norge har nå muligheten til å sitte i førersetet og bli ledende leverandør av utslippsfrie alternativer til sektorer der hydrogen og batteri ikke er et realistisk alternativ på flere tiår, sier CEO i Nordic Electrofuel Gunnar Holen.

Electrofuel er syntetisk drivstoff, fremstilt av COog hydrogen, der all energi involvert kommer fra fornybare kilder. Sentralt i produksjonen er det å gjenbruke avfallsprodukter fra industri i Norge, og samtidig bidra med biprodukter som varme og oksygen til å utvikle effektiv karbonfangst i avfallsforbrenningsanlegg.

Nordic Electrofuel jobber sammen med Aker Solutions på de tekniske løsningene for anleggene på Herøya i Porsgrunn. Selskapet jobber parallelt med å bruke denne teknologien som nå utvikles til å løse andre klimautfordringer. Det første anlegget på Herøya vil være ferdig i 2023, og vil ha en kapasitet på 10 millioner liter flytende, klimanøytralt drivstoff og voks årlig. Anlegg to, som også blir på Herøya, ha en kapasitet på 200 millioner liter i årlig produksjon.

– Transportsektoren må bli grønnere og det må skje raskt. Sluttproduktet vi leverer til P2X Europe vil gjøre at luftfarten kan fylle det klimavennlige drivstoffet i eksisterende flymotorer. Dette viser at flytransport og klimahensyn ikke står i konflikt med hverandre, sier Gunnar Holen.

International Energy Agency sin rapport Net Zero by 2050 er også tydelig på at netto nullutslippsdrivstoff som electrofuels er avgjørende for å kutte utslipp fra transportsektoren. De anslår at 35% av drivstoffmiksen i 2050 vil være electrofuels. Deres estimater er at 1 av 3 fly på verdensbasis vil kjøre på dette drivstoffet i årene som kommer.

P2X Europe er en av de markedsledende aktørene innen power-to-X-produkter, og et resultat av en joint venture avtale mellom tyske Mabanaft og H&R Group.

– Vi vil holde følge med kundenes mål på veien mot klimanøytralitet. Det betyr at vi må tilby de løsningene som forventes for å ta utslippene ned og utviklingen frem. Samarbeidet med Nordic Electrofuel gjør oss i stand til å gjøre nettopp det, sier Volker Ebeling, ansvarlig for fornybar energi i Mabanaft.

Det tyske selskapet får levert det første produktet fra Nordic Electrofuel i 2024.

Plantegning av den første fabrikken på Herøya
CEO Gunnar Holen
CEO Gunnar Holen

Om Nordic Electrofuel

Om Nordic Electrofuel:

Nordic Electrofuel ble etablert i 2015 av gründerne Rolf Bruknapp og Gunnar Holen, som er daglig leder. Selskapets første anlegg for Electrofuels på Herøya industripark skal ferdigstilles i Q4 2023 og vil ha en årlig produksjonskapasitet på 10 millioner liter syntetisk drivstoff. Anlegg nummer to, også det på Herøya, vil ha en kapasitet på 200 millioner liter årlig. Produktet vil primært leveres som drivstoff til flytrafikken og tung skipstransport. Nordic Electrofuel samarbeider også med Aker Solutions som har ansvaret for de ingeniør-tekniske løsninger for anleggene på Herøya.

Om P2X Europe

P2X Europe er et power-to-liquid joint venture mellom Mabanaft GmbH & Co. KG og H&R Group. Begge partnerne har lik eierandel i det Hamburg-baserte selskapet. P2X Europe vil hente power-to-X-produkter (e-drivstoff og petrokjemiske spesialiteter) fra tilsvarende prosjekter og markedsføre dem gjennom de respektive salgskanalene

Følg pressemeldinger fra Nordic Electrofuel

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nordic Electrofuel på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nordic Electrofuel

Nordic Electrofuel Signs EUR 40 million Grant from EU to Build e-SAF Plant in Norway20.12.2023 10:34:43 CET | Pressemelding

Nordic Electrofuel AS (“NELF”), a first of a kind developer of technology to produce electric sustainable aviation fuel (“E-SAF”), announces that the Company has signed the EUR 40 million grant from the EU Innovation Fund (“EUIF”) pilot program to support the construction one of the world’s first commercial scale e-fuel production plants, which will be located at Herøya Industrial Park, Porsgrunn, Norway.

Nordic Electrofuel Awarded EUR 40 million Grant from EU to Build e-SAF Plant in Norway14.7.2023 13:12:20 CEST | Press release

Nordic Electrofuel AS (“NELF”), a first in kind developer of technology to produce sustainable aviation fuel (“SAF”), announces that the Company has been awarded a EUR 40 million grant from the EU Innovation Fund (“EUIF”) pilot program to support the construction of the worlds first production plant for e-fuels at commercial scale, which will be located at Herøya Industrial Park, Porsgrunn, Norway.

Another step forward on the European eSAF market: P2X-Europe and Nordic Electrofuel reach next milestone in collaboration for production of sustainable fuels in Scandinavia26.6.2023 13:06:25 CEST | Pressemelding

Nordic Electrofuel and P2X-Europe, have today signed a term sheet for long term supply of synthetic fuels, in particular targeting synthetic aviation fuel (eSAF). Nordic Electrofuel will produce synthetic crude in Norway, which P2X-Europe will take delivery of and upgrade to eSAF and other synthetic products. Initial production and supply volume is set at around 8,000 tonnes per annum with specific plans for a further scale-up of production thereafter. RefuelEu Aviation requires initial blending quota of renewable fuels as of 2025 and a specific quota for eSAF from 2030: this legal framework is a clear call for action – for the aviation as well as for future PtL producers and fuel suppliers.

Norsk energi-startup til verdenskjent billøp i Frankrike5.5.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding

Norske Nordic Electrofuel er invitert til det historiske billøpet Grand Prix de Pau for å snakke om utslippsreduksjon og overgangsmuligheter i mobilitetsektoren. Det prestisjetunge billøpet i Sør-vest Frankrike har i år flere konkurrerende biler som benytter lavkarbonteknologier og flytende drivstoff. Nordic Electrofuel skal produsere syntetisk drivstoff og er invitert til Pau for å dele siste nytt om hvordan Norge kan bli verdensledende på produksjon av nullutslipps drivstoff.