Norsk Dronesenter etablert

Helt på slutten av 2018 ble selskapet Norsk Dronesenter etablert. Selskapet har som målsetning å fasilitere for test og utprøving av dronesystemer i Norge og Europa. Utviklingen av dronesystemer holder en høy takt, men det finnes ikke mange egnede steder i Europa for test og utprøving.
Bildet viser en drone som har vært testet ved Andøya Space Center

Selskapet er 100% eiet av Andøya Space Center, med Odd Roger Enoksen som Styreleder.

«Det foregår en prosess i Regjeringen hvor et Nasjonalt Dronesenter skal vurderes. En del av den vurderingen er en mulig lokalisering til Andøya Space Center/Andøya Test Center. Vi mente imidlertid at tiden nå var inne for å komme i gang og vise fremdrift i saken», uttaler styreleder Odd Roger Enoksen.
«Dette er kanskje en av de mest spennende næringene akkurat nå og vi er overbevist om at Norge har muligheter til å hevde seg internasjonalt i både utviklingen og bruk av droner. Det etableres nye dronesentre flere steder i Europa, men det er få eller ingen som har de samme forutsetningene som vi har i Norge. Derfor har vi nå etablert Norsk Dronesenter, med en ambisjon om at dette skal bli en samlende ressurs for hele den norske dronenæringen, med testfasiliteter flere steder i Norge og et bredt samarbeide mellom selskaper, akademia og statlige etater».

Selskapet har som en viktig målsetning å få godkjenning som nasjonalt kompetansesenter, med et nasjonalt formål. På den måten kan Norsk Dronesenter være en ressurs for alle selskaper og aktører som ønsker å ta i bruk eller utvikle nye droneteknologi innenfor trygge rammer.

Gunnar Jan Olsen
Prosjektansvarlig

Bildet viser en drone som har vært testet ved Andøya Space Center

Om Andøya Test Center AS

Andøya Test Center AS
Bleiksveien 46
8480 Andenes

Andøya Space Center (ASC) er en tjenesteleverandør til internasjonale forsknings- og utviklingsmiljøer, blant annet innen atmosfære og ionosfære. ASC står for utskyting av vitenskapelige forskningsraketter, slipp av vitenskapelige ballonger, flyginger med droner samt målinger med bakkebasert instrumentering.

Typiske kunder hos ASC er universiteter og forskningsinstitusjoner fra store deler av verden. ASC er hovedsakelig eid av Nærings og fiskeridepartementet (90%).

Selskapet har fra før tre datterselskaper,
Andøya Test Center
NAROM