MedEasy.no (Driftet av MedisinPluss AS)

Norsk bedrift som driver nettundervisning for helsepersonell lager koronasjekk.no for å kunne bidra til å minske spredningen av koronavirus

Koronasjekk.no har hatt over 45 000 gjennomførte koronasjekker første døgn etter lansering, og veksten er eksponentiell.

Koronasjekk.no er utviklet av en gruppe leger, sykepleiere og medisinstudenter, i håp om å bidra til å bremse spredningen av koronaviruset i den norske befolkningen. Som daglig leder er jeg enormt stolt over hva våre fagnerder og programmerere har fått til på rekordtid på dugnad for folkehelsa. Denne siden er et moderne og klikkbart speilbilde av anbefalingene til Folkehelseinstituttet. Siden velger bort informasjon som ikke er aktuell for den enkelte. Vi har fått enorm hjelp til brukertesting og kvalitetssikring av siden fra hundrevis av norske leger og sykepleiere via lukkede Facebook-grupper før lansering. Siden er også nå testet av norske helsesekretærer over hele landet. Responsen fra helsepersonell som har testet siden har vært konstruktiv, overveldende og utelukkende positiv.

I dag tidlig gikk Norsk forening for allmennmedisin ut og anbefalte nettsiden for sine medlemmer.
Legevakten i Kristiansand kommune har også vært svært behjelpelige i tidlig fase av algoritmeutviklingen, og anbefaler koronasjekk.no på kommunens nettsider.

Bakgrunnen for å lage testen er at vi opplever et stort informasjonsbehov i befolkningen gjennom rødglødende telefoner ved legevakt og fastlegekontor. Bruken av siden har eksplodert etter lansering. Bare første døgn etter lansering av tilbudet ble det utført 45 000 «koronasjekker» via nettsiden, og veksten er i dag eksponentiell.

Vi håper og tror dette bidraget kan avlaste norsk primærhelsetjeneste og bidra til lettere tilgjengelig informasjon til befolkningen. Ved å strukturere informasjonen fra FHI tror vi det er mulig å begrense telefonene til lege fra befolkningen til det som faktisk er strengt nødvending.

Vi vil holde siden oppe å gå så lenge det trengs uten kostnad. Innholdet skal allerede være 100% i tråd med FHIs informasjon, og det er enkelt å melde om feil dersom man skulle oppdage dette.
Vi har tilbudt FHI våre tjenester, ressurser og forskningskompetanse i denne nasjonale krisen.
FHI er også informert om at vi har gjort klar en teknisk løsning som tilbyr en digital rapportering av resultatene. Alle data som registreres er kompatible med både GDPR og personvernlovgivning. Vi har også klargjort mulighet for å iverksette smittesporing, men dette krever særskilt godkjenning fra helsemyndighetene for å ivareta personvernlovgivning.

Vi skal gjøre alt vi kan for å holde den faglig oppdatert døgnet rundt i henhold til FHIs hyppige oppdateringer gjennom den krevende perioden som venter oss.

Aktuelle sitater:

"Vi følger Folkehelseinstituttets råd og anbefalinger hundre prosent, men vår algoritme velger bort den informasjonen som ikke er aktuell for den enkelte."

"Både helsepersonell og hele resten av befolkningen kan sjekke hvilke individuelle råd og tiltak som gjelder akkurat for seg og sin situasjon."

"Vi håper og tror at dette bidraget kan avlaste allerede slitne leger, sykepleiere og helsesekretærer i den svært krevende tiden vi har foran oss."

«Vi har fått enorm hjelp til brukertesting og kvalitetssikring av siden fra hundrevis av norske leger og sykepleiere fordelt over hele landet via lukkede Facebook-grupper. Responsen har vært konstruktiv, overveldende og utelukkende positiv.»

"Jeg kan ikke understreke alvoret i situasjonen nok. Det er ekstremt viktig at vi alle følger rådene fra Folkehelseinstituttet slavisk i tiden fremover, dersom viruset skal bremses i en slik grad at helsevesenet ikke kneler totalt om noen få uker. Vi håper og tror at denne nettsiden kan bidra positivt i denne sammenheng."

Hvis noen ønsker å lage en sak om dette, ta kontakt med:

Nils Christian Tvedt Karlsen
Lege i spesialisering i allmennmedisin og daglig leder MedEasy.no
Juridisk eier MedisinPluss AS (Medisinpluss.no)
Telefon: 915 21 366

koronasjekk.no

Nils Christian Tvedt Karlsen,
lege i spesialisering i allmennmedisin og daglig leder MedEasy.no.
Nils Christian Tvedt Karlsen, lege i spesialisering i allmennmedisin og daglig leder MedEasy.no.

Om MedEasy.no (Driftet av MedisinPluss AS)

MedEasy.no (Driftet av MedisinPluss AS)
Teglverksveien 42
4632 Kristiansand S

Følg pressemeldinger fra MedEasy.no (Driftet av MedisinPluss AS)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MedEasy.no (Driftet av MedisinPluss AS) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra MedEasy.no (Driftet av MedisinPluss AS)