Norsk Akevittfestival 11.-13. oktober

Med stor glede ønsker vi velkommen til Norsk Akevittfestival 2018! Gjøvik forventer over 30.000 besøkende til festivalen denne helgen. Festivaltoget med egen avgang fra Oslo S tar deg med til Gjøvik for å feire livets vann, avgang fredag 12. oktober kl. 14:02 fra Oslo S. Her blir det underholdning, akevittsmaking og foredrag – og på informasjonstavla i avgangshallen vil det altså stå «Akevittoget til Gjøvik».

Akevitt og tradisjoner:

Historien om sprit og akevitt på Gjøvik og Toten er lang og broket. Den strekker seg fra første nedtegnelse om sprit på 1500-tallet, over 1700-tallet hvor det fantes spritbrennere på nesten hver gård i regionen, til 2018 - hvor det er kun ett brenneri (Hoff SA) som betjener nesten hele Norges spritproduksjon. Gjøvik regnes av mange som akevittens arnested og nettopp derfor finner man Norsk Akevittfestival akkurat her, på Gjøvik.
Festivalen arrangeres i år for 8. gang og er nå en veletablert festival med over 50 arrangement som trekker til seg over 30.000 besøkende. Årets program er spennende og innholdsrikt med stor bredde og spennende kultur- og underholdningstilbud. Festivalen skal være et samlingspunkt i Innlandet med forankring i våre mattradisjoner og rike kulturliv. Vi byr på en real festivalopplevelse med akevittog, matmarkedet Mætt ta mat, Norges største smakstelt, ølbryggerkonkurranse, konserttelt og masse folkeliv. I konsertteltet vil vi bl.a applaudere frem både Trang Fødsel og Staut.

Vi er stolte over å kunne presentere et allsidig og variert program for 2018, dette er noen av høydepunktene:

- Mætt ta mat - hele Gjøvik sentruminkl. CC Gjøvikfylles med lokale og regionale leverandører av kvalitetsmat.

- Utstilling av årets festivalkunstner Trine Håkonsen

- Norges største smakstelt med øl og akevitt, Jernbanetorget – Eivind Hellstrøm er blant utstillere på stand og serverer smaksprøver

- Stort konserttelt, headliners; Trang Fødselog Staut

- Restauranttilbud i toppklasse med eget vertskap hos restaurantene som f.eks Eivind Hellstrøm og mange andre representanter fra faglige miljøer.

- Kokkekamp med dommer Eivind Hellstrøm

- Akevittsmaking og faglige arrangement: Ølbryggerkurs, Akevittens Historie, Akevittsti, Glassutstilling på Holmen Brænderi, omvisning og akevittsmaking Hoff SA, foredrag med Halvor Heuch, akevittens historie med Gotmar Rustad

- Folkeliv og folkefest i hele byen

- Matkonferansen Mersmak: foredragsholdere blant flere; Hilde Charlotte Solheim - styreleder i Destinasjon Røros, Nina Sundquist - adm.dir. Matmerk og Olav Lie-Nilsen, Thorbjørnrud Hotell.

Arrangør: Byen vår Gjøvik

Link til hjemmesiden: http://www.akevittfestivalen.no/

Line til facebooksiden: https://www.facebook.com/norskakevittfestival?ref=hl

Vi håper dere vil gi festivalen god og omfattende forhåndsomtale og pressedekning under festivalen – bare ta kontakt for intervju!

Line Kildal
Festivalsjef

Tlf 90761196
epost: line@gjovikby.no

Om Norsk Akevittfestival - Byen vår Gjøvik

Norsk Akevittfestival - Byen vår Gjøvik
Storgt 10
2815 Gjøvik

Følg pressemeldinger fra Norsk Akevittfestival - Byen vår Gjøvik

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Akevittfestival - Byen vår Gjøvik på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Akevittfestival - Byen vår Gjøvik