Norled skal levere hurtiggående fartøy til Fiskeridirektoratet

Norled har sikret seg en kontrakt med Fiskeridirektoratets Sjøfartstjeneste av en spesialdesignet hurtigbåt med hybrid fremdriftssystem som vil sørge for redusert miljøavtrykk. Hurtigbåten kan gå på batteri eller en kombinasjon av diesel og elektrisk drift.

Fartøyet vil bli utrustet med et firemotorsdriftssystem med et rensesystem for eksos som tilfredsstiller de høyeste kravene til utslipp.

- Vi er utrolig glade for å vinne frem med vårt konsept som har fokus på miljø, kvalitet og pris. Dette er første gang Norled designer og driver fartøy for Fiskeridirektoratet, men fartøyet har paralleller til våre mange hurtigbåter som også har hybridløsninger, sier administrerende direktør i Norled, Heidi Wolden.

Spesialfartøyet skal brukes til kontroll av fiske, rydding av tapt fiskeredskap og innsamling av kystnære data. Fartøyet leveres med et stort lastedekk med løftekraner og vil i tillegg ha et laboratorium om bord. Lengden på fartøyet er 39 meter og toppfart er ca. 33 knop. Spesialfartøyet skal bygges av Oma Baatbyggeri, men eies og driftes av Norled. Det vil være operativt hele året. Leveransedato vil være første kvartal 2022.

Kontrakten gjelder for 10 år inkludert opsjoner.

Cathrine Gjertsen, kommunikasjonssjef, Norled
cathrine.gjertsen@norled.no / 99492537

Norled er verdensledende innen klima- og miljøvennlig maritim teknologi. Selskapet utviklet verdens første batteridrevne passasjerferje, og har nå verdens første hydrogenferje under bygging.

Siste saker fra Norled AS

Støtter regjeringens valg1.11.2020 10:00:00 CET | Pressemelding

To ansatte med påvist Covid-smitte28.10.2020 18:26:41 CET | Pressemelding

To ansatte i Norled har testet positivt for Covid-19. De to er isolert, og smittesporing pågår. Ingen av de to har vært i kontakt med passasjerer. Den ene ansatte er mannskap på M/S «Ekspressen», som går i sambandet Kleppestø-Bergen, og gikk av vakt 24. oktober. Vedkommende var også om bord M/F «Ullensvang» 26. oktober. Dette fartøyet går i sambandet Mannheller-Fodnes. På bakgrunn av kontakten den smittede har hatt med mannskap på M/F «Ullensvang» har Norled besluttet å legge fartøyet til kai på Mannheller for desinfeksjon og mannskapsbytte. Mannskap som har blitt identifisert som å ha hatt nærkontakt med vedkommende, går i karantene. På M/S «Ekspressen» er nytt mannskap om bord, og fartøyet går i rute som normalt. Den andre som har testet positivt er mannskap på ferja M/F «Hjelmeland», som trafikkerer sambandet Hjelmeland-Nesvik-Skipavik. Den positive testen ble påvist tirsdag 27. oktober, etter at vedkommende og det øvrige mannskapet hadde gått av vakt. Vedkommende er i isolasjon, og