Norled bygger el-ferje i Ølen

Oslo, 15.10.20 - Norled og Westcon inngår et nytt samarbeid, denne gangen om bygging av den helelektriske Ryfylkeferjen som skal i operasjon fra 2022. Ferjen skal bygges på Ølen, på Westcon Yard.

- Vi ønsker at vår virksomhet skal skape positive ringvirkninger i samfunnet rundt oss. Derfor er det veldig gledelig at denne ferjen kan bygges i Norge, sier Sigvald Breivik, teknisk direktør i Norled.

Kontrakten for nybygget ble undertegnet denne uken. Westcon og Norled har allerede et langvarig samarbeidsforhold. Tidligere i år inngikk partene en avtale om enda to nybygg på Ølen, hvorav det ene nybygget blir Norges første hydrogen-ferje.

- Vi er veldig glade for å få tilliten av Norled nok en gang til å bygge enda en av fremtidens ferjer. Samarbeidet mellom oss er godt og jeg gleder meg til fortsettelsen, sier Endre Matre, leder for teknisk nybygg i Westcon.

Ryfylkeferjen vil bli helelektrisk og utstyrt med batterier som gjør at man unngår at ferjen må lade i løpet av dagen. Ferjen bygges i aluminium og er godt utrustet for å betjene øylandskapet den vil operere i. Ferjens last vil kunne tas om bord med kran, truck og biler. I tillegg vil ferjen utrustes med en spesialrampe som kan brukes på kaier hvor det ikke finnes normale kjørebroer på land.

Ferjeruta vil være mellom Nedstrand og Stavanger, og betjene alle ryfylkeøyene på sambandet. Designer av ferjen er LMG Marine i Bergen, og oppdragsgiver er Kolombus Rogaland. Ferjen vil ha en makskapasitet på 99 personer, 27 personbiler og to trailere.

Om Ryfylkeferjen

• Helelektrisk ferje som skal i drift fra 2022
  • Skal operere rute mellom Nedstrand og Stavanger og betjene alle ryfylkeøyne
  • Bygges på Westcon Yard i Ølen
  • Kapasitet om bord: 99 personer, 27 personbiler og to trailere
  • Ferjen vil få en lengde på 45,4 meter og en bredde på 11,9 meter
  • Ferjen er designet av LMG Marine i Bergen

Teknisk direktør, Norled, Sigvald Breivik, sigvald.breivik@norled.no, mobil 990 26 237
Leder teknisk nybygg, Westcon, Endre Matre, endre.matre@westcon.no, mobil 992 93 200

Norled er verdensledende innen klima- og miljøvennlig maritim teknologi. Selskapet utviklet verdens første batteridrevne passasjerferje, og har nå verdens første hydrogenferje under bygging.

Siste saker fra Norled AS

Støtter regjeringens valg1.11.2020 10:00:00 CETPressemelding

To ansatte med påvist Covid-smitte28.10.2020 18:26:41 CETPressemelding

To ansatte i Norled har testet positivt for Covid-19. De to er isolert, og smittesporing pågår. Ingen av de to har vært i kontakt med passasjerer. Den ene ansatte er mannskap på M/S «Ekspressen», som går i sambandet Kleppestø-Bergen, og gikk av vakt 24. oktober. Vedkommende var også om bord M/F «Ullensvang» 26. oktober. Dette fartøyet går i sambandet Mannheller-Fodnes. På bakgrunn av kontakten den smittede har hatt med mannskap på M/F «Ullensvang» har Norled besluttet å legge fartøyet til kai på Mannheller for desinfeksjon og mannskapsbytte. Mannskap som har blitt identifisert som å ha hatt nærkontakt med vedkommende, går i karantene. På M/S «Ekspressen» er nytt mannskap om bord, og fartøyet går i rute som normalt. Den andre som har testet positivt er mannskap på ferja M/F «Hjelmeland», som trafikkerer sambandet Hjelmeland-Nesvik-Skipavik. Den positive testen ble påvist tirsdag 27. oktober, etter at vedkommende og det øvrige mannskapet hadde gått av vakt. Vedkommende er i isolasjon, og

Folkehelseinstituttet (FHI) har varslet Norled om at en passasjer på hurtigbåten MS Tyrving på sambandet Bergen-Rysjedalsvika med avgang klokken 1630 den 19. august, er bekreftet smittet av Covid-19.21.8.2020 17:14:36 CESTPressemelding

FHI opplyser til Norled at man anser risikoen for smittespredning som lav. Personer som opplever symptomer, bør sette seg selv i karantene og kontakte lokal helsetjeneste for oppfølging. Tyrving ble fredag ettermiddag tatt ut av trafikk for å gjennomgå desinfisering og smittevask. Den planlagte avgangen klokken 1630 fra Bergen og Sogndal ble utsatt i påvente av at MS Teisten ble gjort klar som erstatningsfartøy. Teisten går fredag ettermiddag til Rysjedalsvika, og der vil det bli overgang til Frøya, som tar passasjerer videre i retning Sogndal. På den aktuelle ruten 19. august var det 39 passasjerer med fra Bergen, i tillegg til et mannskap på fire personer. I Rysjedalsvika gikk 12 passasjerer av, mens seks kom på. Norled bistår offentlige myndigheter med passasjerlister og avventer tilbakemelding fra myndighetene om eventuelle andre tiltak som vil være nødvendig i arbeidet med smittesporing. I samråd med helsemyndigheter vil det også bli vurdert om Norled-ansatte som var om bord skal

Folkehelseinstituttet (FHI) har varslet Norled om at en passasjer på hurtigbåten MS Tyrving på sambandet Bergen-Rysjedalsvika med avgang klokken 1630 den 19. august, er bekreftet smittet av Covid-19.21.8.2020 16:26:46 CESTPressemelding

Tyrving ble fredag ettermiddag tatt ut av trafikk for å gjennomgå desinfisering og smittevask. Den planlagte avgangen klokken 1630 fra Bergen og Sogndal er derfor utsatt inntil videre, og Norled arbeider med å få et annet fartøy på plass. På den aktuelle ruten var det 39 passasjerer med fra Bergen, i tillegg til et mannskap på fire personer. I Rysjedalsvika gikk 12 passasjerer av, mens seks kom på. Norled bistår offentlige myndigheter med passasjerlister og i arbeidet med smittesporing. I samråd med helsemyndigheter vil det bli vurdert om Norled-ansatte som var om bord skal testes for smitte. Norled vil oppdatere hjemmesider og gjøre informasjon tilgjengelig for media etter hvert som vi mottar mer informasjon.

Turistruter åpner etter korona-utsettelse24.6.2020 08:30:00 CESTPressemelding

To av Norges mest populære turistruter med hurtigbåt åpner denne uken. Onsdag gikk første avgang både på ruten Bergen-Flåm og på Norheimsund-Eidfjord i Hardanger. Begge rutene vil operere med daglige avganger frem til 30. september. - Dette er en dag vi har gledet oss til. Fartøyene er klare og mannskapene har ventet lenge på å komme i gang. Vi vet at det blir færre utenlandske turister i år på grunn av korona-situasjonen, men regner med en stor økning av norske turister som vil oppleve flotte fjell og fjorder, sier regionsjef hurtigbåt i rederiet Norled, Bjørn Egil Søndenå. Turister utgjør 80 prosent av turisttallet på Hardanger-ruten og hele 95 prosent på ruten mellom Bergen og Flåm. Begge rutene har hatt stor trafikkøkning de siste årene, og fra 2012 til i fjor har passasjertallet på Bergen-Flåm doblet seg, til 70 tusen. Søndenå sier at korona-reglene gjør at man inntil videre vil kunne transportere om lag 50 prosent av maksimalt passasjertall. - Vi følger selvsagt alle regler om sm