Norled bygger el-ferje i Ølen

Oslo, 15.10.20 - Norled og Westcon inngår et nytt samarbeid, denne gangen om bygging av den helelektriske Ryfylkeferjen som skal i operasjon fra 2022. Ferjen skal bygges på Ølen, på Westcon Yard.

- Vi ønsker at vår virksomhet skal skape positive ringvirkninger i samfunnet rundt oss. Derfor er det veldig gledelig at denne ferjen kan bygges i Norge, sier Sigvald Breivik, teknisk direktør i Norled.

Kontrakten for nybygget ble undertegnet denne uken. Westcon og Norled har allerede et langvarig samarbeidsforhold. Tidligere i år inngikk partene en avtale om enda to nybygg på Ølen, hvorav det ene nybygget blir Norges første hydrogen-ferje.

- Vi er veldig glade for å få tilliten av Norled nok en gang til å bygge enda en av fremtidens ferjer. Samarbeidet mellom oss er godt og jeg gleder meg til fortsettelsen, sier Endre Matre, leder for teknisk nybygg i Westcon.

Ryfylkeferjen vil bli helelektrisk og utstyrt med batterier som gjør at man unngår at ferjen må lade i løpet av dagen. Ferjen bygges i aluminium og er godt utrustet for å betjene øylandskapet den vil operere i. Ferjens last vil kunne tas om bord med kran, truck og biler. I tillegg vil ferjen utrustes med en spesialrampe som kan brukes på kaier hvor det ikke finnes normale kjørebroer på land.

Ferjeruta vil være mellom Nedstrand og Stavanger, og betjene alle ryfylkeøyene på sambandet. Designer av ferjen er LMG Marine i Bergen, og oppdragsgiver er Kolombus Rogaland. Ferjen vil ha en makskapasitet på 99 personer, 27 personbiler og to trailere.

Om Ryfylkeferjen

• Helelektrisk ferje som skal i drift fra 2022
  • Skal operere rute mellom Nedstrand og Stavanger og betjene alle ryfylkeøyne
  • Bygges på Westcon Yard i Ølen
  • Kapasitet om bord: 99 personer, 27 personbiler og to trailere
  • Ferjen vil få en lengde på 45,4 meter og en bredde på 11,9 meter
  • Ferjen er designet av LMG Marine i Bergen

Teknisk direktør, Norled, Sigvald Breivik, sigvald.breivik@norled.no, mobil 990 26 237
Leder teknisk nybygg, Westcon, Endre Matre, endre.matre@westcon.no, mobil 992 93 200

Norled er verdensledende innen klima- og miljøvennlig maritim teknologi. Selskapet utviklet verdens første batteridrevne passasjerferje, og har nå verdens første hydrogenferje under bygging.

Følg pressemeldinger fra Norled AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norled AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norled AS

Støtter regjeringens valg1.11.2020 10:00:00 CET | Pressemelding

To ansatte med påvist Covid-smitte28.10.2020 18:26:41 CET | Pressemelding

To ansatte i Norled har testet positivt for Covid-19. De to er isolert, og smittesporing pågår. Ingen av de to har vært i kontakt med passasjerer. Den ene ansatte er mannskap på M/S «Ekspressen», som går i sambandet Kleppestø-Bergen, og gikk av vakt 24. oktober. Vedkommende var også om bord M/F «Ullensvang» 26. oktober. Dette fartøyet går i sambandet Mannheller-Fodnes. På bakgrunn av kontakten den smittede har hatt med mannskap på M/F «Ullensvang» har Norled besluttet å legge fartøyet til kai på Mannheller for desinfeksjon og mannskapsbytte. Mannskap som har blitt identifisert som å ha hatt nærkontakt med vedkommende, går i karantene. På M/S «Ekspressen» er nytt mannskap om bord, og fartøyet går i rute som normalt. Den andre som har testet positivt er mannskap på ferja M/F «Hjelmeland», som trafikkerer sambandet Hjelmeland-Nesvik-Skipavik. Den positive testen ble påvist tirsdag 27. oktober, etter at vedkommende og det øvrige mannskapet hadde gått av vakt. Vedkommende er i isolasjon, og