Norgestaxi

Norgestaxi lanserer appen «jip» med lav fastpris i Oslo

Del
Norsk taxinæring har historisk vært lite innovativ og nytenkende. Dette tar nå Norgestaxi konsekvensene av og lanserer appen «jip» i Oslo som tilbyr fastpris, anslått ventetid, betaling i appen og rating av sjåføren. «Veldig spennende og et godt alternativ for mange», uttaler statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tommy Skjervold.
Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tommy Skjervold i midten. Administrerende direktør i Norgestaxi, Dag Kibsgaard-Petersen til bakgrunnen med Fagdirektør i Forbrukerrådet, Anne Kristin Vie til venstre.
Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tommy Skjervold i midten. Administrerende direktør i Norgestaxi, Dag Kibsgaard-Petersen til bakgrunnen med Fagdirektør i Forbrukerrådet, Anne Kristin Vie til venstre.

«Forbrukerne har gitt oss beskjed om at de ønsker bedre taxitjenester i Oslo, derfor lanserer vi jip», sier administrerende direktør i Norgestaxi, Dag Kibsgaard-Petersen. Jip er også et konkret svar på hva Samferdselsministeren ba om i et debattinnlegg 31. mai: «vi må sikre et bedre tilbud – før kundene slutter å ta drosje».

NorgesTaxi ser Jip som et viktig ledd i å utvikle bredere og bedre persontransport, med skreddersydde produkter for ulike forbrukerbehov. Jip har vist seg å treffe særdeles godt i Trondheim hvor Cabonline og Norgestaxi har kjørt en test siden mai. Gjennom jip har vi tatt i bruk ledig kapasitet i drosjene, nådd målgrupper som ikke pleide å ta drosje tidligere, spesielt unge voksne og studenter, samt sørget for økt inntjening for sjåførene og redusert kjøring uten passasjer. Jip er et kinderegg av en løsning, sier Kibsgaard-Petersen.

Statssekretæren i Samferdselsdepartementet er positiv til «jip» og understreker at taxibransjen «ikke har gjort nok på innovasjonssiden og sørget for at kundene får det tilbudet som de etterspør. Sånn sett er det veldig spennende at bransjen viser at de nå vil gjøre endringer som gjør at innbyggerne får et bedre tilbud», sier Skjervold.

«Jeg hyller alle de initiativene som kan gjøre taxibransjen mer tilgjengelig og ønsket av innbyggerne for å tilfredsstille de behovene de har. Dette vil også kunne gjøre taxi til et enda bedre alternativ til brukere i dag, som kanskje ville hatt pirattaxi som alternativ», avslutter Skjervold. 

«Det at det kommer nye tilbud på banen er veldig positivt for forbrukerne. Det er en del Facebook-grupper og piratvirksomhet der ute som tar en del av de unge passasjerene. Jip kan gjøre at flere velger et taxitilbud som er i ordnede former.»

Vie uttaler videre at «det at man får en fastpris skiller seg ut ifra andre tilbud. Vi ønsker enda flere tilbud som kan utfordre det som allerede ligger til grunn til det beste for forbrukerne».   

«Jip vil endre norsk taxi og gi forbrukerne det gode, trygge og rimelige taxiproduktet de vil ha», avslutter Kibsgaard-Petersen. 

Fakta om Jip i Oslo

  • Taxibestillinger her og nå – bestilles gjennom appen Jip taxi som lastes ned i App Store og Google Play
  • 129 kr fastpris i Jip-sonen i tidsintervallet 17-23 alle dager
  • Jip sonen i Oslo er innenfor Ring 2;
    altså kjør innenfor ring 2 til fast lavpris 129kr alle dager mellom 17-23
  • Utenfor jip-sonen eller utenom happy hour-intervallet er jip 10% billigere enn vanlig pris
  • Betalingskortet registreres i appen og kvittering mottas automatisk på epost
  • Kunden gir rating i appen etter endt tur
  • Turene leveres av Norgestaxi

Fakta om bruk (fra testperioden i Trondheim):

  • De som kjører jip er nye forbrukere, vi fortsetter å se at flere og flere laster ned appen og at antall turer øker  
  • 8000 turer hittil, med minimal konkurranseflate mot eksisterende tjenester i Norgestaxi
  • Vekst uke for uke
  • Svært høyt gjenkjøp; 76% av turene tas av kunder som har prøvd JIP tidligere, så vi ser allerede at man i motsetning til en typisk norsk taxikunde som kjører 2 ganger i året, så kjører jip-kundene flere ganger i måneden
  • Fornøyde kunder – vi måler feedback i appen
  • Fornøyde løyvehavere og sjåfører (sterk økning i antall turer og økt inntjening pr. kjørte kilometer)
  • Stor etterspørsel – vi utvidet fra i sommer det geografiske happy-hour-området i Trondheim

Nøkkelord

Kontakter

For spørsmål og kommentarer, kontakt Administrerende direktør i Norgestaxi, Dag Kibsgaard-Petersen på mobil 400 11981 eller dag.kibsgaard-petersen@cabonline.com

Bilder

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tommy Skjervold i midten. Administrerende direktør i Norgestaxi, Dag Kibsgaard-Petersen til bakgrunnen med Fagdirektør i Forbrukerrådet, Anne Kristin Vie til venstre.
Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tommy Skjervold i midten. Administrerende direktør i Norgestaxi, Dag Kibsgaard-Petersen til bakgrunnen med Fagdirektør i Forbrukerrådet, Anne Kristin Vie til venstre.
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde

Om Norgestaxi

Om Cabonline Group

Cabonline Group er Nordens ledende taxiselskap med over 5700 biler i Sverige, Norge, Finland og Danmark. Innen Cabonline finnes en rekke varemerker, blant annet TaxiKurir, NorgesTaxi, TOPCAB, Kovanen, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi, Sverigetaxi og Taxi 4x27. Gjennom Cabonline får løyvehaverne tilgang til attraktive kundeavtaler, støtte fra bransjeledende teknologiutvikling samt nytte av stordriftsfordeler, effektiv service og en felles infrastruktur. Cabonline Group omsetter for ca. 6,2 mrd. SEK og utfører ca. 50.000 reiser pr. døgn. For mer informasjon se www.cabonline.com

Kontaktperson: Dag Kibsgaard-Petersen, dag.kibsgaard-petersen@cabonline.com

Følg pressemeldinger fra Norgestaxi

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norgestaxi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norgestaxi

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye