Norgesmestrene i NM i frukt og grønt dagligvare er kåret

Konkurransen er viktigere enn noen gang, forbrukerne trenger vennlige dytt til å legge mer frukt og grønt i handlekurven nå som mange får dårligere råd og vi ser at forbruket går ned, forteller prosjektleder Iselin Bogstrand Sagen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG).
Delt 1 plass: "Beste 5 om dagen ambassadør". Monica Olsen fra Spar Kjelsås og Marius Z. Hansen fra Extra Sunndalsøra.

Ferske tall viser at andelen nordmenn som spiser de anbefalte «5 om dagen», har gått betraktelig ned og er nå på 18,2%. Dette er det laveste nivået siden målingen startet i 2017 (1).

– Mye av nedgangen kan forklares av at mange opplever at økonomien er blitt langt mer utfordrende. Når kundene kommer inn i butikken trenger de gjerne enda mer hjelp enn før til å velge mer frukt og grønt i handlekurven, forteller prosjektlederen og fortsetter;

– Vinnerne i dette norgesmesterskapet er landets beste på å promotere frukt og grønt, og vi både håper og tror at både vinnere av butikkprisene og av ambassadørprisen vil være til inspirasjon for andre butikker og ansatte i kjedene.

Ny pris for norske fryseprodukter og for ferskbearbeidede produkter

Prosjektlederen forteller at frukt og grønt er godt for helsen uansett hvilken form det kommer i, og at både fryste produkter og ferskbearbeidede produkter kan være en del av løsningen i en hektisk hverdag for mange.

– Norske fryseprodukter kan også være en måte å forlenge den norske sesongen på, vi synes derfor det var på sin plass å gi en ekstra honnør til den butikken som hadde det beste utvalget av norske fryseprodukter og til den butikken som hadde det beste utvalget av ferskbearbeidede produkter, sier Bogstrand Sagen.

Årets vinner i kategorien «Beste 5 om dagen nettbutikk»

Det er andre gang nettbutikker er med i konkurransen og i år var tre kandidater med i denne kategorien, Oda.no, Meny.no, samt Engrosnett.no som leverer i Bergensområdet. Meny.no beholder sin kåring som norgesmester fra fjoråret og vinner også årets pris som kundene vurderer som den som er best i kategorien frukt og grønt.

Årets vinner(e) i kategorien «Beste 5 om dagen Ambassadør»:

I år ble det en delt 1.plass til Monica Olsen fra Spar Kjelsås og Marius Zetterberg Hansen fra Extra Sunndalsøra.

– Begge vinnerne har mye til felles og også noen spennende, ulike forutsetninger for den kjempesuksessen de har. De har et brennende engasjement, er fremoverlente og gjør så godt de kan for å øke salget av frukt og grønt og både blir, og bør brukes som forbilder og læremestre for kjedene internt, oppfordrer juryformann Erik Fagerlid.

Årets topp-plasseringer

“Beste 5 om dagen kjede”: Rema 1000

“Beste 5 om dagen nettbutikk”: Meny.no

«Beste 5 om dagen butikk over 1000m²”:

• 1. plass: Coop Mega Vindern
  • 2. plass: Coop Obs Mariero
  • 3.plass: Meny Colosseum

“Beste 5 om dagen butikk under 999 m²”:

• 1.plass: Extra Torsby
  • 2. plass: Bunnpris og Gourmet Tyholt
  • 3. plass: Kiwi Briskeby

“Beste 5 om dagen aktør - kategori norske fryseprodukter”: Coop Obs Mariero

“Beste 5 om dagen aktør - kategori ferskbearbeidet”: Extra Torsby

Heder, ære og premier til vinnerne ble utdelt av representanter fra juryen, på et arrangement i Oslo 20.oktober.

Les mer om konkurransekriteriene her:NM i frukt og grønt dagligvare 2022 | FRUKT.no

(1)    Pressemelding om frukt og grøntinntaket, 2022.

Prosjektleder for NM i frukt og grønt dagligvare, Iselin Bogstrand Sagen.

Om Opplysningskontoret for frukt og grønt

Håndverksveien 31
1405 LANGHUS