Norgeslansering av nye C-Klasse stasjonsvogn
- Nye C-Klasse stasjonsvogn er elegant, men også sportslig i karakteren. Med god plass, utmerket komfort og teknologi i høyfokus, er dette en bil vi gleder oss veldig til å se på norske veier. Spesielt spennende er den helt nye ladbare utgaven, med en imponerende elektrisk rekkevidde på over 100 kilometer, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
En romslig stasjonsvogn
Stasjonsvognutgaven har en lengde på 4,75 meter og en bredde på 1,82 meter. Akselavstanden er økt med 25 mm i forhold til forgjengeren, noe som gir en akselavstand på 2,86 meter. Bagasjerommet er 30 liter større enn tidligere modell, og har nå en kapasitet på 490 liter med baksetene oppe. Dersom de legges ned, vil hele 1.510 liter være til rådighet.
EASY-PACK elektrisk bakluke er standard, og opereres enkelt enten med nøkkelen, knappen i førerdøren, eller håndtaket på bakluken.
Interiør med høydepunkter fra flaggskipet S-Klasse
Nye C-klasse henter flere høydepunkter fra nye S-klasse, der blant annet den sentrale multimediaskjermen er et tydelig element. Her kan kjøretøy- og komfortfunksjonene styres ved hjelp av en krystallklar berøringsskjerm som er satt opp i portrettorientering.
Dashbordet er delt inn i en øvre og en nedre seksjon i et vingelignende design med nye, flate og runde luftdyser som trekker paralleller mot flymotorer. Det førersentrerte interiøret øker graden av sportslighet, hvor dashbordet og multimediaskjermen er vippet seks grader mot førerplassen. Avslutningsvis rammer den moderne og mer minimalistiske utformingen av dørpanelene inn dashbordet i begge ender.
Andregenerasjon MBUX med intuitiv betjening
I likhet med nye S-klasse er nye C-klasse utstyrt med andregenerasjon MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Med dette blir bilens interiør enda mer digitalt og intelligent, ettersom både maskinvare og programvare har gjort store fremskritt.
Stemmeassistenten "Hei Mercedes" snakker nå norsk, og har blitt mer interaktiv. Det betyr at den kan utføre handlinger selv uten aktiveringsnøkkelordet, som blant annet å ta en telefonsamtale. "Hei Mercedes" kan også hjelpe deg med bilens funksjoner, og du kan for eksempel spørre om hvordan du kobler til en smarttelefon via Bluetooth, eller hvor førstehjelpsutstyret finnes. Systemet er også i stand til å gjenkjenne om det er sjåfør eller passasjer som snakker.
Spennende teknologi med nye DIGITAL LIGHT og fingeravtrykkskanner
Nye C-Klasse byr på mye spennende. Blant annet kan du få ekstrautstyret «Augmented Video» hvor et kamera registrerer omgivelsene foran kjøretøyet, legger på virtuelle objekter, informasjon og markører på videobildet, og viser deg dette på multimediaskjermen. Disse inkluderer for eksempel trafikkskilt, retningspiler, anbefaling av filskifte og husnummer. Dette kan gjøre navigering mye enklere, spesielt i urbane områder.
En fingeravtrykkskanner er plassert i en ergonomisk posisjon under den sentrale multimediaskjermen. Denne lar brukerne logge på MBUX raskt, enkelt og sikkert. I tillegg ivaretar og beskytter systemet personlige innstillinger og data som favoritter, siste destinasjoner, atferdsbaserte anbefalinger, kalenderoppføringer og e-postadresser. Betalingsprosesser via Mercedes me er også forbeholdt autentiserte brukere.
Som standard leveres C-Klasse med LED High Performance lys, men du kan oppgradere til DIGITAL LIGHT som vi kjenner igjen fra S-Klasse. Sistnevnte har en lysmodul med tre ekstremt kraftige LED-lys i hver lampe, hvor lyset blir reflektert og sendt videre av 1.3 millioner mikrospeil. Oppløsningen blir derfor mer enn 2.6 millioner piksler pr bil. Dette gir føreren optimalt med lys uten å blende andre kjøretøy, noe som gir økt sikt og dermed også sikkerhet.
Denne revolusjonerende lysteknologien kan gjøre kjøringen tryggere ved å projisere ledelinjer, symboler og animasjoner på veien. For eksempel projiserer DIGITAL LIGHT to føringslinjer når du støter på veiarbeid. Disse avgrenser grovt sett bilens bredde. Føreren får derfor enda bedre veiledning i den innsnevrede kjørebanen. Den intelligente teknologien fremhever fotgjengere i faresonen med en spotlight-funksjon og tydeliggjør posisjonen med projiserte retningspunkter. Sjåfører som kjører mot den foreskrevne retningen på motorveier, eller enveisgater, advares med et symbol. Det samme advarselssymbolet vises før du kjører mot rødt lys eller et stoppskilt.
Alle projiseringsfunksjoner er avhengige av lokale veitrafikkregler, og er delvis tilgjengelige i USA, EU, Kina og Gulfstatene.
Systematisk elektrifisering av moderne firesylindrede motorer
Takket være systematisk elektrifisering av motorene setter C-klasse nye standarder for effektivitet. I tillegg til turboladning har både diesel- og bensinmotorene nå en andre generasjons integrert startgenerator (ISG) som bruker et 48 volt system. Dette sørger for funksjoner som «gliding», økt trykk og energigjenvinning, og som derfor muliggjør betydelige drivstoffbesparelser. Motorene starter også veldig raskt og komfortabelt som et resultat av dette. Det gjør at at start/stopp-funksjonen blir nesten like umerkelig for føreren som overgangen fra å «glide» med motoren slått av, til sterk akselerasjon under gasspådrag.
9G-TRONIC girkassen har blitt utviklet videre for å passe med ISG, og er nå installert i alle C-klasse modeller.
Ladbar hybrid med over 100 kilometer elektrisk rekkevidde
Med en rekkevidde på opptil 107 kilometer (WLTP), og en elektrisk effekt på 129 hestekrefter, vil nye C-Klasse plug-in hybrid kunne operere i helelektrisk modus i mange situasjoner, uten å måtte bruke den fossile motoren.
Høyvoltsbatteriet har blitt utviklet internt av Mercedes-Benz AG. Det er en del av en fjerdegenerasjons batterifamilie og har en totalkapasitet på 25.4 kWh. Nye C-Klasse plug-in hybrid støtter hurtiglading, og et utladet batteri kan lades fullstendig opp på rundt 30 minutter gjennom en 55 kW DC-lader. En 11 kW AC-laderer tilgjengelig for lading via ladeboks.
Bagasjeromsgulvet er nå flatt, og det er særlig merkbart i stasjonsvognmodellen hvor bagasjekapasiteten har økt med 45 liter til 360 liter. Dersom du legger ned setene er bagasjekapasiteten på 1.375 liter, noe som er en økning på 40 liter fra forrige modell.
I tillegg har lengden på bagasjeromsgulvet økt med 63 mm til 1.043 mm, og høyden med 150 mm til 732 mm. Luftfjæring og nivåregulering bak er standard for både sedan og stasjonsvogn.
Tekniske data - stasjonsvogn:
|
|
C 200 4MATIC |
C 300 4MATIC |
C 300 e plug-in hybrid |
C 220 d 4MATIC |
Motorvolum |
cc |
1496 |
1999 |
1999 |
1993 |
Effekt |
hk |
204 |
258 |
313 (systemeffekt) |
200 |
ved |
Rpm |
5800-6100 |
5800 |
6100 |
4200 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) |
hk |
20 |
20 |
X |
20 |
Dreiemoment |
Nm |
300 |
400 |
550 (system-dreiemoment) |
440 |
ved |
rpm |
1800-4000 |
2000-3200 |
2000-4000 |
1800-2800 |
Tilleggsytelse (EQ-boost) |
Nm |
200 |
200 |
X |
200 |
Drivstofforbruk (WLTP) |
l/100 km |
6,9 – 7,8 |
7,3 – 8,1 |
0,6 – 0,8 |
4,9 – 5,6 |
CO2 utslipp (WLTP) |
g/km |
156 - 177 |
165 - 185 |
14 - 19 |
128 - 147 |
Akselerasjon (0-100 km/h) |
s |
7,3 |
6,2 |
6,2 |
7,5 |
Toppfart |
km/t |
237 |
250 |
240 |
237 |
Elektrisk rekkevidde |
km |
X |
X |
107 |
X |
Pris:
|
|
C 200 4MATIC |
C 300 4MATIC |
C 300 e plug-in hybrid |
C 220 d 4MATIC |
Pris eks. levering |
kr |
688.000,- |
734.000,- |
640.000,- |
689.000,- |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Et ikon blir elektrisk – Her er nye elektriske G-Klasse24.4.2024 13:09:38 CEST | Pressemelding
Helt nye elektriske G-Klasse kombinerer tradisjon og innovasjon. Tro mot sin unike karakter og sin ikoniske silhuett, inkluderer den alle de klassiske elementene som har definert G-Klasse gjennom 45 år. Den elektriske modellen tilbyr en rekkevidde på opptil 473 kilometer og utmerker seg med imponerende terrengegenskaper, inkludert den innovative funksjonen G-TURN.
EQS med omfattende oppdatering – Økt rekkevidde og mer komfort11.4.2024 13:55:32 CEST | Pressemelding
Det elektriske flaggskipet EQS har fått en omfattende oppdatering som inkluderer økt batterikapasitet, rekkevidde på opptil 822 kilometer, ny grill, stående stjerne på panseret, samt enda mer komfort i baksetet.
Salgsstart for Mercedes-AMG SL 63 S E PERFORMANCE: Mer kraft enn noen gang før10.4.2024 08:46:21 CEST | Pressemelding
Den kraftigste SL noensinne byr på en systemeffekt på hele 816 hestekrefter. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på kr. 3.335.000,- (ekskl. levering).
Nye G-Klasse – Ikonisk design, fremtidsrettet teknologi27.3.2024 12:35:56 CET | Pressemelding
G-Klasse, som først så dagens lys i 1979, har lenge vært sett på som et ikon. Nå har den blitt ny, uten å miste sin særegne karakter. Med forbedret ytelse takket være elektrifisering, moderne assistansesystemer, økt komfort og avansert digitalisering, fortsetter nye G-Klasse å imponere.
Vintertesting av fremtidens elektriske plattform fra Mercedes-AMG19.3.2024 12:54:23 CET | Pressemelding
På en frossen innsjø tett på polarsirkelen i Sverige, og ved temperaturer så lave som -25 grader celsius, testes nå en sterkt kamuflert bil på den nye elektriske plattformen AMG.EA. Bak kamuflasjen er det noen hint om det fremtidige designet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom