Norgeslansering av nye C-Klasse plug-in hybrid – Over 100 km elektrisk rekkevidde
- Nye C-Klasse kan endelig bestilles som ladbar hybrid med en imponerende elektrisk rekkevidde på over 100 kilometer. Sammen med en sterk elmotor, kan det meste av den daglige kjøringen tilbakelegges helt elektrisk, samtidig som ekstra rekkevidde fra forbrenningsmotoren er tilgjengelig når du trenger den, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
En effektiv og sportslig kraftpakke
Med en rekkevidde på over 100 kilometer (WLTP), og en elektrisk effekt på 129 hestekrefter, vil nye C-Klasse plug-in hybrid kunne operere i helelektrisk modus i mange situasjoner, uten å måtte bruke den fossile motoren. Den hybride drivlinjen er satt sammen med en to-liters firesylindret bensinmotor (M 254), og er ikke bare veldig effektiv, men også sportslig. Elektromotorens toppmoment på 440 Nm er tilgjengelig helt fra starten, noe som gir en agil og dynamisk kjøreytelse.
Total systemeffekt er på 313 hestekrefter og 550 Nm. Det gir en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 6,1 sekunder for sedan-utgaven, og 6,2 sekunder for stasjonsvognen. Topphastigheten er 245 km/t (240 km/t for stasjonsvogn), men dersom du kjører i ren elektrisk modus, er topphastigheten 140 km/t.
Det intelligente navigasjonssystemet aktiverer den elektriske kjøremodusen der dette er best egnet for ruten. Det tar hensyn til faktorer som navigasjonsdata, topografi, fartsgrenser og trafikkforholdene for hele den planlagte ruten.
Fjerdegenerasjons batterifamilie med kapasitet på 25.4 kWh
Høyvoltsbatteriet har blitt utviklet internt av Mercedes-Benz AG. Det er en del av en fjerdegenerasjons batterifamilie og har en totalkapasitet på 25.4 kWh. Nye C-Klasse plug-in hybrid støtter hurtiglading, og et utladet batteri kan lades fullstendig opp på rundt 30 minutter gjennom en 55 kW DC-lader. En 11 kW AC-laderer tilgjengelig for lading via ladeboks.
Flatt bagasjeromsgulv
Når det gjelder plassering av batteriet har nye C-Klasse fordeler sammenlignet med forrige modell. Bagasjeromsgulvet er nå flatt, og det er særlig merkbart i stasjonsvognmodellen der bagasjekapasiteten har økt med 45 liter til 360 liter. Dersom du legger ned baksetene er bagasjekapasiteten på 1.375 liter, noe som er en økning på 40 liter fra forrige modell.
I tillegg har lengden på bagasjeromsgulvet økt med 63 mm til 1.043 mm, og høyden med 150 mm til 732 mm. Luftfjæring og nivåregulering bak er standard for både sedan og stasjonsvogn.
Energigjenvinning på over 100 kW
Energigjenvinningsfunksjonen er forbedret i samspill med den hydrauliske bremsen og har nå en effekt på over 100 kW. Dersom føreren ønsker å påvirke energigjenvinningsgraden, kan vedkommende gjøre det direkte i tre trinn kontrollert av vippebrytere bak rattet. Dette er mulig i alle kjøremodusene unntatt SPORT. I kjøremodus D- kan føreren oppleve "enpedalfølelsen". Når føreren tar foten av gasspedalen vil bilen bremse rent elektrisk i en slik grad at den hydrauliske fotbremsen ofte ikke er nødvendig.
Interiør med høydepunkter fra flaggskipet S-Klasse
Nye C-klasse henter flere høydepunkter fra nye S-klasse, der blant annet den sentrale multimediaskjermen er et tydelig element. Her kan kjøretøy- og komfortfunksjonene styres ved hjelp av en krystallklar berøringsskjerm som er satt opp i portrettorientering.
Dashbordet er delt inn i en øvre og en nedre seksjon i et vingelignende design med nye, flate og runde luftdyser som trekker paralleller mot flymotorer. Det førersentrerte interiøret øker graden av sportslighet, hvor dashbordet og multimediaskjermen er vippet seks grader mot førerplassen. Avslutningsvis rammer den moderne og mer minimalistiske utformingen av dørpanelene inn dashbordet i begge ender.
Andregenerasjon MBUX med intuitiv betjening
I likhet med nye S-klasse er nye C-klasse utstyrt med andregenerasjon MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Med dette blir bilens interiør enda mer digitalt og intelligent, ettersom både maskinvare og programvare har gjort store fremskritt.
Stemmeassistenten "Hei Mercedes" snakker nå norsk, og har blitt mer interaktiv. Det betyr at den kan utføre handlinger selv uten aktiveringsnøkkelordet, som blant annet å ta en telefonsamtale. "Hei Mercedes" kan også hjelpe deg med bilens funksjoner, og du kan for eksempel spørre om hvordan du kobler til en smarttelefon via Bluetooth, eller hvor førstehjelpsutstyret finnes. Systemet er også i stand til å gjenkjenne om det er sjåfør eller passasjer som snakker.
DIGITAL LIGHT med 2,6 millioner piksler
Som standard leveres C-Klasse med LED High Performance lys, men du kan oppgradere til DIGITAL LIGHT som vi kjenner igjen fra S-Klasse. Sistnevnte har en lysmodul med tre ekstremt kraftige LED-lys i hver lampe, hvor lyset blir reflektert og sendt videre av 1,3 millioner mikrospeil. Oppløsningen blir derfor mer enn 2,6 millioner piksler pr bil. Dette gir føreren optimalt med lys uten å blende andre kjøretøy, noe som gir økt sikt og dermed også sikkerhet.
Denne revolusjonerende lysteknologien kan gjøre kjøringen tryggere ved å projisere ledelinjer, symboler og animasjoner på veien. For eksempel projiserer DIGITAL LIGHT to føringslinjer når du støter på veiarbeid. Disse avgrenser grovt sett bilens bredde. Føreren får derfor enda bedre veiledning i den innsnevrede kjørebanen. Den intelligente teknologien fremhever fotgjengere i faresonen med en spotlight-funksjon, og tydeliggjør posisjonen med projiserte retningspunkter. Sjåfører som kjører mot den foreskrevne retningen på motorveier, eller enveisgater, advares med et symbol. Det samme advarselssymbolet vises før du kjører mot rødt lys eller et stoppskilt.
Alle projiseringsfunksjoner er avhengige av lokale veitrafikkregler, og er delvis tilgjengelige i USA, EU, Kina og Gulfstatene.
Tekniske data:
|
|
C 300 e plug-in hybrid sedan |
C 300 e plug-in hybrid stasjonsvogn |
Motorvolum |
cc |
1999 |
1999 |
Systemeffekt |
hk |
313 |
313 |
Effekt - bensinmotor |
hk |
204 |
204 |
ved |
Rpm |
6100 |
6100 |
System-dreiemoment |
Nm |
550 |
550 |
Dreiemoment - bensinmotor |
Nm |
320 |
320 |
ved |
rpm |
2000-4000 |
2000-4000 |
Effekt – elektrisk motor |
hk |
129 |
129 |
Dreiemoment – elektrisk motor |
440 |
440 |
|
Kombinert drivstofforbruk (WLTP) |
l/100 km |
0,6 – 0,8 |
0,6 – 0,8 |
Kombinert CO2 utslipp (WLTP) |
g/km |
13 - 17 |
14 - 19 |
Akselerasjon (0-100 km/h) |
s |
6,1 |
6,2 |
Toppfart |
km/t |
245 |
240 |
Toppfart - elektrisk |
km/t |
140 |
140 |
Elektrisk rekkevidde |
km |
99 – 111 |
95 - 107 |
Pris:
|
|
C 300 e plug-in hybrid sedan |
C 300 e plug-in hybrid stasjonsvogn |
Pris eks. levering |
kr |
615.000,- |
640.000,- |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
EQS med omfattende oppdatering – Økt rekkevidde og mer komfort11.4.2024 13:55:32 CEST | Pressemelding
Det elektriske flaggskipet EQS har fått en omfattende oppdatering som inkluderer økt batterikapasitet, rekkevidde på opptil 822 kilometer, ny grill, stående stjerne på panseret, samt enda mer komfort i baksetet.
Salgsstart for Mercedes-AMG SL 63 S E PERFORMANCE: Mer kraft enn noen gang før10.4.2024 08:46:21 CEST | Pressemelding
Den kraftigste SL noensinne byr på en systemeffekt på hele 816 hestekrefter. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på kr. 3.335.000,- (ekskl. levering).
Nye G-Klasse – Ikonisk design, fremtidsrettet teknologi27.3.2024 12:35:56 CET | Pressemelding
G-Klasse, som først så dagens lys i 1979, har lenge vært sett på som et ikon. Nå har den blitt ny, uten å miste sin særegne karakter. Med forbedret ytelse takket være elektrifisering, moderne assistansesystemer, økt komfort og avansert digitalisering, fortsetter nye G-Klasse å imponere.
Vintertesting av fremtidens elektriske plattform fra Mercedes-AMG19.3.2024 12:54:23 CET | Pressemelding
På en frossen innsjø tett på polarsirkelen i Sverige, og ved temperaturer så lave som -25 grader celsius, testes nå en sterkt kamuflert bil på den nye elektriske plattformen AMG.EA. Bak kamuflasjen er det noen hint om det fremtidige designet.
Salgsstart for nye Mercedes-Benz eSprinter7.3.2024 14:26:20 CET | Pressemelding
Nye eSprinter imponerer med en kombinert WLTP-rekkevidde på opptil 440 kilometer, god lastekapasitet og tilhengerfeste. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på kr. 941.624,- (ekskl. mva og levering), for eSprinter PRO som lukket varebil. De første bilene forventes på norske veier i løpet av våren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom