NorgesGruppen sier opp bransjenorm om prisinnhenting
Dagligvarekjedene Rema, Coop og NorgesGruppen etablerte i 2010 en «Bransjenorm for sammenlignende reklame». Formålet var å fremme sunn konkurranse, slik at forbrukernes interesser ble ivaretatt. Det er normens kapittel 5 som regulerer adgangen til butikklokaler, NorgesGruppen nå sier opp.
- Vi kommer til å gjøre endringer i våre metoder for markedsanalyser og markedsførings- dokumentasjon. Selv om bransjenormen fra 2010 har tjent både bransjen og forbrukerne vel, har det skjedd mye på disse ti årene, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Stein Rømmerud i NorgesGruppen.
Bransjenormen ble etablert i samarbeid med det daværende Forbrukerombudet (Forbrukertilsynet fra 2018). Konkurransetilsynet ble også umiddelbart orientert, og hadde ingen innvendinger.
I 2016 sendte NorgesGruppen over omfattende dokumentasjon på praktiseringen av normen til Konkurransetilsynet. Senere samme år, uttalte tilsynet seg om bransjenormen uten å peke på problematiske forhold. Dette var i forbindelse med Konkurransetilsynets kritikk av Forbrukerrådets planer om å etablere en prisportal for dagligvarer. NorgesGruppen er imidlertid kjent med at Konkurransetilsynet nå mener at kjedenes gjensidige adgang til hverandres lokaler gjennom prisjegere, kan være problematisk.
- Vi stiller oss uforstående til at bransjenormen kan være skadelig for konkurransen, men diskuterer gjerne endringer og forbedringer i prisinnhenting med Konkurransetilsynet. Vi har helt siden mars i år forsøkt å etablere en dialog med tilsynet om dette, men vi får ikke svar. Derfor sier vi nå ensidig opp normens kapittel 5 om adgang til butikklokaler for prisinnhenting, sier Rømmerud.
Konsekvensen er at NorgesGruppen ikke lenger har en avtale med Coop og Rema som regulerer adgangen til hverandres lokaler.
- NorgesGruppen er og skal være prispresser i dagligvarebransjen. Kiwi har vunnet de fleste prisundersøkelsene de senere årene. At vi nå endrer våre metoder for markedsanalyser endret ikke på vår ambisjon om å konkurrere effektivt for å hele tiden å kunne gi kundene det beste tilbudet og de laveste prisene, sier Rømmerud.
Oppsigelsen gjelder fra fredag kl.07:00
Kontaktperson: Konserndirektør Stein Rømmerud, 90 11 99 85
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Kundevekst og sterk kostnadskontroll forbedret NorgesGruppens årsresultat21.3.2024 08:51:00 CET | Pressemelding
Flere kunder i butikkene, god kostnadskontroll og store investeringer som har gitt en mer effektiv og bærekraftig drift, styrket NorgesGruppens konkurransekraft gjennom 2023.
UNIL tilbakekaller Fiskemannen Rekekabaret14.3.2024 15:03:19 CET | Pressemelding
UNIL kaller tilbake Fiskemannen Rekekabaret 300 g med holdbarhetsdato 28.04.2024, på grunn av funn av glass i produkt.
Nå blir kassene i KIWI sukkerfrie13.3.2024 21:12:26 CET | Pressemelding
KIWI ønsker å legge til rette for sunne valg, uten å bruke pekefinger. Nå blir selve kassa sukkerfri, og Nasjonalforeningen for folkehelsen applauderer tiltaket.
Først i verden9.1.2024 15:00:30 CET | Pressemelding
ASKO blir verdens første kunde som tar i bruk den nye generasjonen BEV Regional elektriske lastebiler fra Scania. Med mer krefter, lengre rekkevidde og større totalvekter åpner det seg helt nye muligheter for fossilfrie transporter.
KIWI heier på kampen mot matsvinn3.1.2024 12:54:21 CET | Pressemelding
KIWIs matsvinn er redusert med 55 prosent siden 2015, og arbeidet fortsetter for fullt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom