NorgesGruppen har analysert coronaeffekten: Har aldri solgt flere norskproduserte varer
Ifølge analysebyrået Nielsen var salget i norsk dagligvarehandel første halvår nesten 14 prosent høyere enn første halvår i fjor2. NorgesGruppens egne salgstall viser at salgsøkningen i mai, juni og juli er hele 23 prosent, sammenlignet med fjoråret3.
- Årsaken er covid-19, forklarer NorgesGruppens konsernsjef Runar Hollevik, som peker på tre effekter under pandemien:
- Nesten halvparten av veksten skyldes at svenskegrensen har vært stengt. I tillegg har nordmenn i år vært turister i eget land, samtidig som de fleste av oss har spist mer hjemme enn normalt. Som følge av stengte grenser og bortfall av grensehandel er minst sju milliarder kroner av den totale svenskehandelen flyttet til Norge. Dette har i tillegg trolig skapt en salgsøkning for norske landbruksprodukter på totalt rundt to milliarder kroner hittil i år.
NorgesGruppens egen analyse av sitt salg i mai, juni og juli viser flere interessante endringer:
- Forbrukerne har handlet norskproduserte varer for 2,7 milliarder kroner mer enn samme periode i 2019.
- Forbrukerne har handlet norske landbruksprodukter (meierivarer, kjøtt, kornprodukter og frukt/grønt) for 1,3 milliarder kroner mer enn samme periode i fjor.
- Den totale salgsøkningen av norske landbruksvarer tilsvarer flere tusen tonn.
- Mange av matprodusentene har hatt utfordringer i år på grunn av den store nedgangen i serveringsmarkedet, med stengte spisesteder. Flere av disse har heldigvis en stor økning i dagligvarebutikkene. Vi ser at flere lokalmatprodusenter faktisk har tredoblet omsetningen gjennom våre butikker, og det er rimelig å anta at dette har reddet mange norske arbeidsplasser, poengterer Hollevik.
- Det er positivt å se at den gradvise gjenåpningen av samfunnet fører til en bedre situasjon også for andre deler av næringslivet, understreker Hollevik som forteller at også NorgesGruppens virksomheter i andre bransjer, som serveringsmarkedet og kioskmarkedet, har hatt betydelige utfordringer de siste månedene.
Kilder:
1) Opinions undersøkelse «Koronamonitor juni 2020», n=1370.
2) Analysebyrået Nielsens analyse av totalt dagligvaresalg i Norge første halvår 2020.
3) NorgesGruppens egne interne salgstall for perioden mai, juni og juli 2020.
Kontakter
Stein RømmerudKonserndirektør Konsernkommunikasjon og samfunnskontakt
Tel:+47 90 11 99 85stein.rommerud@norgesgruppen.noBilder

Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Handle på egen hånd: 100 butikker i Kjøpmannshuset er nå delvis fjernbetjent3.7.2025 15:52:21 CEST | Pressemelding
Kjøpmannshuset, som består av SPAR, Joker og Nærbutikken har nådd en viktig milepæl i arbeidet med å sikre levende lokalsamfunn og tilgjengelige dagligvarebutikker i hele landet. Nå er 100 av Kjøpmannshusets butikker delvis fjernbetjente og kunder kan handle melk og brød når det passer dem, på egen hånd.
Lavere kostnader vil gi lavere pris for forbrukeren23.5.2025 14:27:25 CEST | Pressemelding
Konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen har i dag hatt et møte med statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Cecilie Myrseth om konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen. I møtet forklarte NorgesGruppen hvordan de økte kostnadene i hele verdikjeden har bidratt til de økte prisene og hvordan selskapet jobber for å holde prisene nede.
NorgesGruppen gir prisgaranti ved redusert matmoms19.5.2025 10:17:38 CEST | Pressemelding
15. mai la regjeringen frem sitt forslag til alternativt statsbudsjett for 2025. Nå skal dette behandles i Stortinget. I denne debatten er det nå kommet forslag om å redusere matmomsen. Nå kommer NorgesGruppen med prisgaranti.
KIWI kutter prisene på alt alkoholfritt øl – igjen22.4.2025 15:59:06 CEST | Pressemelding
Sist KIWI kuttet prisene på alkoholfritt øl, økte salget med 135 prosent. Nå gjentas suksessen, og kjeden kutter prisene med minst 30 prosent på alt alkoholfritt øl. Priskuttet varer ut festmåneden mai.
Priskrig på frukt og grønt gir salgsboom10.4.2025 14:48:23 CEST | Pressemelding
Etter tre uker med dobbel bonus og kraftige priskutt hos KIWI, har kundene kjøpt 20 prosent mer frukt og grønt. – En seier for folkehelsa, sier KIWI-sjef Vegard Kjuus.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom