NorgesGruppen har analysert coronaeffekten: Har aldri solgt flere norskproduserte varer
Seks av ti nordmenn sier at de handler mer norskproduserte varer i coronaperioden (1). Og NorgesGruppens analyse av salget i mai, juni og juli bekrefter at kundene ikke bare sier de gjør det, men også faktisk handler mer norsk enn noensinne.
Ifølge analysebyrået Nielsen var salget i norsk dagligvarehandel første halvår nesten 14 prosent høyere enn første halvår i fjor2. NorgesGruppens egne salgstall viser at salgsøkningen i mai, juni og juli er hele 23 prosent, sammenlignet med fjoråret3.
- Årsaken er covid-19, forklarer NorgesGruppens konsernsjef Runar Hollevik, som peker på tre effekter under pandemien:
- Nesten halvparten av veksten skyldes at svenskegrensen har vært stengt. I tillegg har nordmenn i år vært turister i eget land, samtidig som de fleste av oss har spist mer hjemme enn normalt. Som følge av stengte grenser og bortfall av grensehandel er minst sju milliarder kroner av den totale svenskehandelen flyttet til Norge. Dette har i tillegg trolig skapt en salgsøkning for norske landbruksprodukter på totalt rundt to milliarder kroner hittil i år.
NorgesGruppens egen analyse av sitt salg i mai, juni og juli viser flere interessante endringer:
- Forbrukerne har handlet norskproduserte varer for 2,7 milliarder kroner mer enn samme periode i 2019.
- Forbrukerne har handlet norske landbruksprodukter (meierivarer, kjøtt, kornprodukter og frukt/grønt) for 1,3 milliarder kroner mer enn samme periode i fjor.
- Den totale salgsøkningen av norske landbruksvarer tilsvarer flere tusen tonn.
- Mange av matprodusentene har hatt utfordringer i år på grunn av den store nedgangen i serveringsmarkedet, med stengte spisesteder. Flere av disse har heldigvis en stor økning i dagligvarebutikkene. Vi ser at flere lokalmatprodusenter faktisk har tredoblet omsetningen gjennom våre butikker, og det er rimelig å anta at dette har reddet mange norske arbeidsplasser, poengterer Hollevik.
- Det er positivt å se at den gradvise gjenåpningen av samfunnet fører til en bedre situasjon også for andre deler av næringslivet, understreker Hollevik som forteller at også NorgesGruppens virksomheter i andre bransjer, som serveringsmarkedet og kioskmarkedet, har hatt betydelige utfordringer de siste månedene.
Kilder:
1) Opinions undersøkelse «Koronamonitor juni 2020», n=1370.
2) Analysebyrået Nielsens analyse av totalt dagligvaresalg i Norge første halvår 2020.
3) NorgesGruppens egne interne salgstall for perioden mai, juni og juli 2020.
Kontakter
Stein RømmerudKonserndirektør Konsernkommunikasjon og samfunnskontakt
Tel:+47 90 11 99 85stein.rommerud@norgesgruppen.noBilder

Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fyller 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg saker fra NorgesGruppen
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra NorgesGruppen
3 000 flere ansettelser20.12.2020 07:50:14 CET | Pressemelding
Den sterke veksten i dagligvaremarkedet etter koronautbruddet har ført til at NorgesGruppens kjeder KIWI, MENY, SPAR og Joker har rekruttert nesten 3 000 flere ansatte.
NorgesGruppen avviser påstandene fra Konkurransetilsynet15.12.2020 22:47:32 CET | Pressemelding
Konkurransetilsynet mener dagligvareaktørenes bransjenorm for sammenliknbar reklame legger grunnlag for et ulovlig samarbeid. Dette framkommer i det foreløpige varselet dagligvareaktørene mottok tirsdag morgen.
UNIL tilbakekaller Eldorado Fransk Brie 180g19.11.2020 09:09:17 CET | Pressemelding
Unil tilbakekaller én holdbarhetsdato av Eldorado Fransk Brie 180g på grunn av mistanke om innhold av Listeria.
UNIL tilbakekaller Eldorado Økologiske Sesamfrø13.11.2020 17:40:39 CET | Pressemelding
Unil tilbakekaller enkelte holdbarheter av Eldorado Økologiske Sesamfrø fordi vi ikke kan utelukke at de kan inneholde etylenoksid. Frøene representerer ingen akutt helsefare, men kan være skadelig over tid. Produktene trekkes utfra et føre var-prinsipp.
UNIL tilbakekaller rundstykker11.11.2020 13:21:50 CET | Pressemelding
UNIL tilbakekaller en ekstra dato på Jacobs Utvalgte Rundstykker med gulrot, da de inneholder sesamfrø hvor det er påvist for høye doser etylenoksid. Frøene representerer ifølge Mattilsynet ingen akutt helsefare, men kan være skadelig over tid.
Åpner landets første «Veggie de Luca»11.11.2020 13:14:23 CET | Pressemelding
Som første kjede i Norge åpner Deli de Luca et rendyrket vegan- og vegetarkonsept. Butikken åpner i dag, onsdag, på Grünerløkka i Oslo.
NorgesGruppen sier opp bransjenorm om prisinnhenting5.11.2020 14:50:13 CET | Pressemelding
NorgesGruppen har i dag ensidig sagt opp bransjenormen om prisinnhenting i konkurrentenes butikker gjennom såkalte prisjegere.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom