Norgesferie i siste liten? Fem tips til planleggingen

Mange må endre ferieplanene. Her er tipsene til dem som vil kaste seg rundt nå.
Lyngør fyr er del av DNTs varierte tilbud langs kysten.

Nordmenns feriedrømmer har bydd på mye usikkerhet i år. Passproblemer, uforutsigbarhet i flytrafikken og streik gjør at mange må tenke nytt om sommerferien. De siste dagene har mange fått flygningene sine kansellert, og ser derfor etter alternativer.

Den Norske Turistforening har satt sammen en liste med tips til dem som ønsker å kaste seg rundt og planlegge i siste liten.

– Jeg forstår godt at mange har hatt utferdstrang etter to år med pandemi. Heldigvis har Norge som ferieland mye å by på! Man reiser kort, det er noe for alle og enhver - enten man vil gå fra hytte til hytte i fjellet, bo fast på en hytte og ta livet med ro, eller prøve en ny aktivitet i sommer, sier DNTs generalsekretær, Dag Terje Klarp Solvang.

Han påpeker at fjellet er vakkert om sommeren, men at de som ønsket seg badeferie også har mange muligheter i Norge.

– Vi er så heldige i Norge at vi har en av de aller flotteste kystlinjene i verden. Mange forbinder DNT naturligvis med fjellet, men vi har også masse å by på langs kysten. Vi får stadig flere hytter og aktiviteter her og håper at enda flere får øynene opp for kystfriluftslivet i sommer, sier DNTs generalsekretær.

DNTs fem tips til ferieplanlegging nå:

1) Kom til dekket bord på en betjent hytte

Mange så for seg en hotellferie i utlandet i sommer, men får ikke reist. På DNTs betjente hytter i fjellet kan du få litt av den samme følelsen. Få alle måltider servert, og nyt lokal mat og oppvartningen av det hyggelige vertskapet. Bo gjerne på hytta i flere dager for å ta livet med ro og utforske omgivelsene på dagsturer.

Info: DNTs betjente hytter

2) Det er ikke for sent å bestille

Det er fortsatt plass på DNTs hytter! Bruk Norges største turplanlegger UT.no til å utforske hvor du vil reise og hvilke hytter du vil besøke. Du kan kontakte de betjente hyttene direkte, eller bestille overnatting på DNTs betjente, selv- og ubetjente hytter via hyttesidene på UT.no.

Info: Alle DNTs overnattingshytter

3) Få den gode hytteturfølelsen

På UT.no kan familien og vennegjengen søke etter en hytte i nærmiljøet som de sammen kan reise til i ferien. DNTs mer enn 550 hytter finnes i alle varianter, fra de tradisjonelle til de moderne, fra betjente hytter til mindre selv- og ubetjente. DNT har hytter i fjellet, langs kysten og mer bynært i skogen. På de selvbetjente hyttene kan man kjøpe mat fra matlageret og tilberede selv, mens på de ubetjente hyttene må man ha med maten selv.

Info: Dette er de ulike hyttetypene

4) Opplev kysten med DNT

DNT er mer enn hytter på fjellet. Ferie langs norskekysten byr på skjærgårdsidyll, saltsprøyt i håret, bading, varme svaberg, gode padletak og gåturer langs fjæra.

Kystlinja i Norge er den nest lengste i verden etter Canada, og hele 70 prosent av oss bor i kystnære strøk. Dette åpner for mangfoldige turmuligheter.

Noen av DNTs fyr:

• Skongenes fyr ligger rett utenfor Måløy i Sogn og Fjordane. Det gamle fyrhuset er en selvbetjent turistforeningshytte. Her kan du fantasere deg tilbake til fyrbøterlivet og se bølgene fra Stadt slå inn mot land.
  • Runde fyr ligger på Kvalneset på nordvestspissen av den kjente fugleøya Runde. En fyrperle mange har oppdaget de siste årene!
  • Lyngør Fyr ligger utenfor Tvedestand, på Kjeholmen like nordøst for Lyngør, som med alle sine vakre hvite sørlandshus ble kåret til Europas best bevarte landsby i 1991.
  • Store Torungen utenfor Arendal drives i samarbeid mellom Torungens Venner og Aust-Agder Turistforening. På Store Torungen er Fyrvokterboligen og Annekset innredet som en turisthytte, mens Naustet leies ut til arrangementer.

Info: DNTs tilbud langs kysten

5) Dra ut i nærnaturen

Noen blir kanskje værende hjemme etter at ferien fikk en bråstopp. Fortvil ikke, det er nok av muligheter rett ved der du bor. Her er noen tips til aktiviteter med hjemmet som utgangspunkt:

• Oppsøk noen nye turmål i nærmiljøet! På UT.no finner du mange gode turforslag og dagsturer. Kanskje finner dere en ny favorittbadeplass i sommer?
  • Sov i telt eller under åpen himmel! Her er en guide til deg som vil sove ute for første gang.
  • Ta middagen ute! Mat smaker aller best ute, så la matlagingen bli en del av turen. Pakk primusen og lag enkel sommermat på en kolle eller et svaberg.
  • Prøv noe nytt! Hva med å teste ut kajakkpadling, klatring eller bare gå en helt ny sti i sommer? DNT tilbyr kurs og aktiviteter, for eksempel klatrekurs eller kajakkurs

Lyngør fyr er del av DNTs varierte tilbud langs kysten.
Liomseter er en av DNTs betjente hytter i fjellet. Her får du all mat servert! FOTO: Marius Dalseg.
Klart man kan bade i Norge også! For eksempel i Trollheimen. FOTO: Marius Dalseg
DNT har mer enn 550 hytter som du kan besøke i sommer. FOTO: John Petter Nordbø.