Norges tropp til kampene mot Albania og Armenia

Maren Mjelde er i landslagstroppen for første gang siden kneskaden i vinter, mens Marie Dølvik Markussen også er ny siden forrige samling.

Norge avsluttet forrige samling med en solid opptur og 4-0-seier over Belgia i oktober. Nå venter årets to siste kamper, begge på bortebane. Albania er motstander 25. november, mens Armenia venter fem dager senere. Landslagssjef Martin Sjögren har tatt ut 24 spillere i troppen, deriblant Maren Mjelde. Kapteinen pådro seg en kneskade i mars og har ikke vært med siden da.

- Maren blir med som spiller nummer 24 og vi har dialog med Chelsea om dette. Vi skal jobbe med ting inn mot EM, som hun er en viktig del av. Maren er vår kaptein og har en viktig rolle hos oss, så det blir veldig fint å få henne med i miljøet igjen, sier Sjögren.

Marie Dølvik Markussen er også tatt ut i troppen. 24-åringen, som nylig signerte for Newcastle Jets, har imponert for Vålerenga i høst.

- Marie har hatt en veldig bra høst, og toppet det med scoring og en god kamp i cupfinalen. Det er en spiller vi kjenner godt og som har vært med oss tidligere. Hun har veldig gode offensive kvaliteter som holder et høyt nivå, sier landslagssjefen.

Selv om det ble poengtap mot Polen under forrige samling, så ligger Norge godt i rute etter 4-0 over Belgia. Derfor blir det viktig med seks nye poeng under denne samlingen.

- Albania er et nytt bekjentskap for oss, mens Armenia har vi møtt tidligere i kvalifiseringen. Dette er to kamper vi bør vinne, men det er ekstremt viktig at vi gjør det som trengs. Jeg forventer at vi fortsetter der vi avsluttet mot Belgia. Det tok litt for lang tid før vi kom skikkelig i gang på forrige samling. Nå må vi være påskrudd fra dag en og være klare for første kamp torsdag, sier Sjögren.

Troppen består for øvrig også av hele fem spillere fra Sandviken, som i går kunne juble over seriegull etter en svært sterk sesong.

- Det er bare å gratulere Sandviken med seriegull. Jeg er veldig imponert over hva de har gjort denne sesongen, og det er mange landslagsaktuelle spillere der som har hatt en veldig god sesong, avslutter Sjögren.

Troppen

Cecilie Fiskerstrand - LSK Kvinner