Norges tropp mot Wales

Landslagssjef Martin Sjögren har tatt ut troppen til kampen mot Wales 22. september. Den inneholder flere nye navn.

For første gang siden Algarve Cup i mars skal kvinnelandslaget samles når Wales er motstander i EM-kvalifiseringskamp på Ullevaal.

I dag tok Martin Sjögren ut troppen, som blant annet inneholdt tre debutanter. Rosenborg-duoen Emilie Bragstad og Julie Blakstad, samt Vålerenga-spiller Celin Bizet Ildhusøy.

- Det er noen nye med, som er ganske naturlig siden det er lenge siden forrige samling. Det har skjedd mye på seks måneder, og vi har tatt med noen yngre som ikke har vært med tidligere. Emilie Bragstad, Julie Blakstad og Celin Bizet Ildhusøy har alle gjort det veldig bra i Toppserien i år og tidligere vært gode for aldersbestemte landslag. Det skal bli spennende å se dem i vårt miljø. I tillegg er Guro Pettersen med for første gang under min ledelse, så det skal bli interessant å se henne i aksjon også, sier Sjögren.

- Ellers er det mange som har vært med tidligere. Vi har også valgt å ta ut 25 spillere istedet for 23. Så kommer det inn spillere i ulike faser av sesongen. I Norge og Sverige har de spilt en del kamper, mens det i utlandet nettopp har startet, fortsetter han.

Norge ligger godt an i kvalifiseringen med fire strake seire og 32-1 i målforskjell. Wales ligger på 2. plass fire poeng bak.

- I forrige kvalik var Wales bare noen få poeng bak England, og består av spillere fra den engelske ligaen. To uavgjort mot Nord-Irland i denne kvaliken gjør at de ligger litt bak oss, men vi har stor respekt for dem og det er vår tøffeste motstander i gruppen, sier Sjögren.

Landslagssjefen innrømmer at de siste månedene har vært veldig spesielle, og at det gjør at motivasjonen og energien er på topp når de endelig kan samles igjen.

- Vi har ikke sett hverandre siden Algarve i mars, selv om vi har hatt kontakt med spillere underveis. Så har vi faktisk bare mistet en samling på grunn av korona, noe som er ganske utrolig med tanke på hvordan verden er nå. Men jeg tror alle er veldig gira på å komme i landslagsmiljøet og få jobbe med laget igjen. For min del har jeg lengtet etter å være på feltet og jobbe med spillerne, så dette blir veldig bra, avslutter Sjögren.

Her er Norges tropp

Cecilie Fiskerstrand - Brighton