Norges tropp mot Hviterussland og Færøyene

En debutant har fått plass i troppen til EM-kvalifiseringskampene i oktober. Se Martin Sjögrens utvalgte her.

Landslagssjef Martin Sjögren har tatt ut 23 spillere til de kommende EM-kvalifiseringskampene mot Hviterussland og Færøyene. Blant de 23 finner vi et nytt navn i troppen: 19 år gamle Rikke Bogetveit Nygard fra Arna-Bjørnar.

- Rikke er en spiller vi har fulgt tidlig gjennom U-landslagene, og hun har hatt en fin utvikling hele veien. Hun var med U23 forrige gang og var veldig god i kampen mot USA, som er en sterk internasjonal motstander. Rikke er en veldig spennende spiller, både for nå og i fremtiden, sier Sjögren.

Naalsund og Gausdal tilbake

Siden forrige tropp er også noen spillere tilbake.

- Lisa Naalsund er med igjen. Hun har vært med en del tidligere, også på treningene under VM, og hun spilte en veldig bra kamp senest mot Vålerenga i helgen. Ina Gausdal er også tilbake etter en periode ute. Hun har vært god for LSK Kvinner i Toppserien, begrunner Sjögren.

For første gang på veldig lenge er det også en landslagstropp uten Ingrid Hjelmseths navn, ettersom keeperveteranen takket for seg etter forrige kamp. Aurora Mikalsen, som nylig signerte for Manchester United, er inne i troppen sammen med Cecilie Fiskerstrand og Oda Bogstad.

- Alle våre keepere nå er faktisk fra samme årgang, født i 1996. Det blir spennende med en ny keepergenerasjon, sier Sjögren.

Går for seks poeng

EM-kvaliken ble åpnet med en overbevisende 6-0-seier over Nord-Irland borte, før det ble fest og fantastisk stemning da England ble slått 2-1 i treningskampen foran nesten 11 000 tilskuere i Bergen.

- Det var en veldig positiv samling sist. Først med et veldig godt resultat i Belfast, og deretter en sterk seier mot et lag i verdenstoppen i en fantastisk ramme i Bergen.

- Målet for denne samlingen er å ta to nye seire. Presterer vi på et bra nivå har vi gode muligheter til å gjøre det, avslutter Sjögren.

Her er troppen:

Lisa-Marie Karlseng Utland - Reading
Elise Thorsnes - LSK Kvinner
Isabell Herlovsen - Kolbotn

PRIV.RED: Velkommen til Idrettens karrieredag4.12.2019 14:48:53 CETPressemelding

Lørdag 7. desember arrangeres Idrettens karrieredag på Ullevaal Stadion. Programmet er skreddersydd for aktive og tidligere idrettsutøvere som ønsker å planlegge veien videre etter idretten. Se detaljert program her Tid: kl 14.00-16.00 Sted: Meet Ullevaal - M4 og M5 Flere profiler fra idretten og næringslivet er representert, blant annet Johann Olav Koss (visepresident i NIF), Tonje Sagstuen (Norsk Tipping), Anja Sønstevold (LSK Kvinner), Guro Pettersen (Vålerenga) og Dag Vidar Hanstad (NIH). Landslagsspiller Emilie Haavi, som røk korsbåndet under sommerens VM, skal dele sine erfaringer med å kombinere elitefotball og høyere utdanning. BI, Bjørknes Høgskole, Norges Idrettshøgskole og Høgskolen Kristiania deltar på denne seansen. OBOS forteller om fordelene en arbeidsgiver får av å ansette en toppidrettsutøver, og Coca-Cola, Olav Thon Gruppen og Sparebank1 vil også være til stede og snakke om karrieremuligheter og nettverksbygging. Idrettens Karrieresenter er et samarbeid mellom NISO, N