Norges tropp mot Hviterussland og Færøyene

En debutant har fått plass i troppen til EM-kvalifiseringskampene i oktober. Se Martin Sjögrens utvalgte her.

Landslagssjef Martin Sjögren har tatt ut 23 spillere til de kommende EM-kvalifiseringskampene mot Hviterussland og Færøyene. Blant de 23 finner vi et nytt navn i troppen: 19 år gamle Rikke Bogetveit Nygard fra Arna-Bjørnar.

- Rikke er en spiller vi har fulgt tidlig gjennom U-landslagene, og hun har hatt en fin utvikling hele veien. Hun var med U23 forrige gang og var veldig god i kampen mot USA, som er en sterk internasjonal motstander. Rikke er en veldig spennende spiller, både for nå og i fremtiden, sier Sjögren.

Naalsund og Gausdal tilbake

Siden forrige tropp er også noen spillere tilbake.

- Lisa Naalsund er med igjen. Hun har vært med en del tidligere, også på treningene under VM, og hun spilte en veldig bra kamp senest mot Vålerenga i helgen. Ina Gausdal er også tilbake etter en periode ute. Hun har vært god for LSK Kvinner i Toppserien, begrunner Sjögren.

For første gang på veldig lenge er det også en landslagstropp uten Ingrid Hjelmseths navn, ettersom keeperveteranen takket for seg etter forrige kamp. Aurora Mikalsen, som nylig signerte for Manchester United, er inne i troppen sammen med Cecilie Fiskerstrand og Oda Bogstad.

- Alle våre keepere nå er faktisk fra samme årgang, født i 1996. Det blir spennende med en ny keepergenerasjon, sier Sjögren.

Går for seks poeng

EM-kvaliken ble åpnet med en overbevisende 6-0-seier over Nord-Irland borte, før det ble fest og fantastisk stemning da England ble slått 2-1 i treningskampen foran nesten 11 000 tilskuere i Bergen.

- Det var en veldig positiv samling sist. Først med et veldig godt resultat i Belfast, og deretter en sterk seier mot et lag i verdenstoppen i en fantastisk ramme i Bergen.

- Målet for denne samlingen er å ta to nye seire. Presterer vi på et bra nivå har vi gode muligheter til å gjøre det, avslutter Sjögren.

Her er troppen:

Lisa-Marie Karlseng Utland - Reading
Elise Thorsnes - LSK Kvinner
Isabell Herlovsen - Kolbotn

Toppfotballen i Norges stoppes i første omgang til 15. april12.3.2020 13:01:52 CETPressemelding

All toppfotballaktivitet stoppes i første omgang til 15. april 2020. Dette innebærer at alle planlagte kamper i Toppserien, Eliteserien, 1. divisjon kvinner, OBOS-ligaen, PostNord-ligaen, Norsk Tipping-ligaen, NM-kamper og treningskamper utsettes til etter 15. april. Treningskamper vil ikke bli spilt fra og med 13. mars. Offisielle kamper vil tidligst starte opp igjen første helgen i mai (topp og bredde). Norges Fotballforbund er i tett dialog med myndighetene og vil sammen med Toppfotball Kvinner, Norsk Toppfotball og Divisjonsforeningen følge utviklingen tett fremover. Ytterligere tiltak og utsettelser kan ikke utelukkes under gjeldende situasjon. Målet er fortsatt at både serier og norgesmesterskap skal gjennomføres. Hvordan må en komme tilbake til senere. Fotballen er en viktig samfunnsaktør og er sitt ansvar bevisst. Hensynet til liv og helse er altoverskyggende. For ytterligere informasjon, kontakt: Toppfotball Kvinner: Hege Jørgensen, tlf 988 72 835 Norsk Toppfotball: Leif Øverl

Invitasjon til pressetreff med president og generalsekretær25.2.2020 13:47:37 CETPressemelding

Norges Fotballforbund inviterer til pressetreff med fotballpresident Terje Svendsen og generalsekretær Pål Bjerketvedt. Agenda er saker som har vært oppe til behandling i forbundsstyret. Tid: Onsdag 26. februar kl 13.00 Sted: Colosseum, Ullevaal Stadion Agenda: Fotballtinget 2020 Forslag til NFFs strategiplan 2020-2023 Pressetreffet holdes i etterkant av onsdagens lunsjmøte om forebygging og håndtering av vold og trusler i fotballen, som foregår fra kl 11-13. Her vil blant andre fotballpresident Terje Svendsen, idrettspresident Berit Kjøll og politiinspektør Rune Solberg Swahn holde innlegg.

Invitasjon til lunsjmøte om forebygging og håndtering av vold og trusler i fotballen20.2.2020 16:25:13 CETPressemelding

Fotballen skal være et trygt og godt sted å være. Det er utgangspunktet for arbeidet med forebygging og håndtering av episoder med vold. Etter flere saker i media om voldsutfordringene i fotballen erkjenner NFF at vi ikke har vært godt nok kjent med omfanget, og ikke bevisst nok på forholdet mellom selvdømmeordningen og rettssamfunnets rolle, samt ulikheten i saksbehandling og sanksjoner i kretsene. Høsten 2019 igangsatte derfor NFF et arbeid for å kartlegge omfanget, vurdere fotballens behandling av saker og hvordan vi kan styrke arbeidet med forebyggende tiltak. NFF inviterer klubber, kretser, særforbund og media til et lunsjmøte der vi presenterer dette arbeidet. Vi har også invitert andre viktige aktører til å dele sine erfaringer og tanker rundt håndtering og forebygging av voldshendelser. Dato: Onsdag 26. februar Sted: Colosseum, Ullevaal Stadion (Sognsveien 75 J) 11.00 Enkel lunsj: Servering av baguetter/wraps, drikke og kaffe 11.30 Presentasjon av NFFs arbeid for å håndtere og