Norges tropp mot Hviterussland og Færøyene

En debutant har fått plass i troppen til EM-kvalifiseringskampene i oktober. Se Martin Sjögrens utvalgte her.

Landslagssjef Martin Sjögren har tatt ut 23 spillere til de kommende EM-kvalifiseringskampene mot Hviterussland og Færøyene. Blant de 23 finner vi et nytt navn i troppen: 19 år gamle Rikke Bogetveit Nygard fra Arna-Bjørnar.

- Rikke er en spiller vi har fulgt tidlig gjennom U-landslagene, og hun har hatt en fin utvikling hele veien. Hun var med U23 forrige gang og var veldig god i kampen mot USA, som er en sterk internasjonal motstander. Rikke er en veldig spennende spiller, både for nå og i fremtiden, sier Sjögren.

Naalsund og Gausdal tilbake

Siden forrige tropp er også noen spillere tilbake.

- Lisa Naalsund er med igjen. Hun har vært med en del tidligere, også på treningene under VM, og hun spilte en veldig bra kamp senest mot Vålerenga i helgen. Ina Gausdal er også tilbake etter en periode ute. Hun har vært god for LSK Kvinner i Toppserien, begrunner Sjögren.

For første gang på veldig lenge er det også en landslagstropp uten Ingrid Hjelmseths navn, ettersom keeperveteranen takket for seg etter forrige kamp. Aurora Mikalsen, som nylig signerte for Manchester United, er inne i troppen sammen med Cecilie Fiskerstrand og Oda Bogstad.

- Alle våre keepere nå er faktisk fra samme årgang, født i 1996. Det blir spennende med en ny keepergenerasjon, sier Sjögren.

Går for seks poeng

EM-kvaliken ble åpnet med en overbevisende 6-0-seier over Nord-Irland borte, før det ble fest og fantastisk stemning da England ble slått 2-1 i treningskampen foran nesten 11 000 tilskuere i Bergen.

- Det var en veldig positiv samling sist. Først med et veldig godt resultat i Belfast, og deretter en sterk seier mot et lag i verdenstoppen i en fantastisk ramme i Bergen.

- Målet for denne samlingen er å ta to nye seire. Presterer vi på et bra nivå har vi gode muligheter til å gjøre det, avslutter Sjögren.

Her er troppen:

Elise Thorsnes - LSK Kvinner
Isabell Herlovsen - Kolbotn

Spilleplan PostNord-ligaen 202020.12.2019 12:03:57 CETPressemelding

Kampene i de to avdelingene i PostNord-ligaen 2020 er nå klare. - NFF har fått inn mange ønsker, og vi har dessverre ikke mulighet til å innfri alle. Vi har tatt mest hensyn til banesperrer/turneringer på anlegg. Samtidig har vi prøvd å få til noen gode oppgjør rundt 16. mai. Nå må klubbene samarbeide om endelig spilledager og tider før terminlistemøtet 10. januar, sier seksjonsleder for turneringsadministrasjon og arrangement i NFF, Rune Pedersen. Her er spilleplanen for PostNord-ligaen avdeling 1 Her er spilleplanen for PostNord-ligaen avdeling 2

Spilleplan for Toppserien og 1. divisjon kvinner 202020.12.2019 11:02:44 CETPressemelding

Kampene i Toppserien 2020 og 1. divisjon kvinner 2020 er nå klare. Denne sesongen blir den første med ny seriestruktur, vedtatt på fotballtinget i mars 2019. Se spilleplanen for Toppserien 2020 her Se spilleplanen for 1. divisjon kvinner 2020 her Sesongen 2020 for Toppserien og 1. divisjon kvinner består for første gang av et grunnspill (runde 1-18) og et sluttspill (runde 19-25). Grunnspillet starter opp 21. mars og avsluttes 29. august. Sluttspillet starter så opp 12. september med avslutning 7. november. Etter endt grunnspill deles Toppserien og 1. divisjon kvinner opp i 3 ulike ligaer: Nr. 1-4 fra grunnspillet i Toppserien danner sluttspill med dobbel serie. Vinneren blir seriemester. Lag nr. 5-10 i Toppserien pluss lag nr. 1-2 i 1. divisjon danner sluttspill med enkel serie. Nedrykk til 1. divisjon for nr. 7 og 8. Lag nr. 3-10 i 1. divisjon danner sluttspill med enkel serie. Vinneren spiller kval. mot lag nr. 6 i ligaen nevnt foran for deltakelse i Toppserien 2021. Lag nr. 7 og 8