Norges tropp mot Brasil og Nederland

Landslagssjef Hege Riise har tatt ut troppen til kampene mot Brasil og Nederland. Se de utvalgte her.

Norge møter Brasil på Ullevaal 7. oktober og Nederland på bortebane fire dager senere. Mandag presenterte Hege Riise troppen til kampene. Det er gjort flere endringer fra forrige samling. Noen spillere er tilbake, mens Selma Panengstuen og Cesilie Andreassen er nye i troppen. I tillegg er Kristine Leine tilbake etter en lang periode uten A-landslagsspill.

- Det går på prestasjoner. Leine har vært ute en stund nå, og var med sist over tid i 2019. Hun har vært innom etter det, men ikke spilt seg til fast plass. Hun har gjort det bra i Rosenborg og fortjener en mulighet. Det samme gjelder Cesilie Andreassen. Hun har spennende ferdigheter, og er en god og klok fotballspiller. Hun har avgjort mange kamper for Rosenborg, og var en av de som klarte seg best mot Real Madrid. Vi har lyst til å se og teste henne nå, forklarer landslagssjef Hege Riise.

Det nye landslagssjefen fikk en god start da Norge sikret VM-plassen med 1-0-seier over Belgia og 5-0 over Albania.

- I etterkant har vi jobbet med å få nye motstandere på plass, gitt tilbakemelding til alle spillerne og brukt mye tid på å se kamper og spillere, sier Riise.

Hun er godt fornøyd med motstanderne Norge har fått på denne samlingen og ser frem til to tøffe utfordringer.

- Det var jubel fra min side da Brasil ønsket å møte oss. Vi har etterlyst å møte gode lag og nå fikk vi muligheten med en gang. Vi er veldig glade for å få to gode matcher, sier Riise.

Troppen:

Amalie Eikeland - Reading
Celin Bizet Ildhusøy - Tottenham
Sophie Roman Haug - Roma

PM: Her er Norges tropp til privatlandskampene i november8.11.2022 14:11:51 CET | Pressemelding

Tirsdag presenterte landslagssjef Ståle Solbakken sin tropp til privatlandskampene mot Irland 17. november i Dublin og Finland 20. november på Ullevaal: Jacob Karlstrøm - Molde Ørjan Nyland - RB Leipzig Egil Selvik - Haugesund Fredrik Bjørkan - Feyenoord Stian Gregersen - Bordeaux Marius Lode - Bodø/Glimt Birger Meling - Rennes Marcus Holmgren Pedersen - Feyenoord Julian Ryerson - Union Berlin Stefan Strandberg - Vålerenga Leo Østigård - Napoli Patrick Berg - Bodø/Glimt Ola Brynhildsen - Molde Mats Møller Dæhli - Nürnberg Mohamed Elyounoussi - Southampton Fredrik Midtsjø - Galatasaray Ola Solbakken - Bodø/Glimt Morten Thorsby - Union Berlin Kristian Thorstvedt - Sassuolo Hugo Vetlesen - Bodø/Glimt Kristoffer Zachariassen - Ferencvaros Martin Ødegaard - Arsenal Erling Braut Haaland - Manchester City Jørgen Strand Larsen - Celta Vigo Alexander Sørloth - Real Sociedad Les mer om herrelandslaget her U21-landslagstrener Leif Gunnar Smerud presenterte også sin tropp til privatlandskampene mo