Norges tropp mot Belgia og Tyskland

Se hvilke spillere landslagssjef Martin Sjögren har tatt ut til kampene mot Belgia og Tyskland.

2. påskedag reiser kvinnelandslaget på sin første samling siden oktober i fjor. Der venter to tøffe kamper. Først mot Belgia 8. april og deretter Tyskland fem dager senere. Nå er troppen tatt ut.

- Det er en tropp med mange kjente. Eneste nye er Emilie Bragstad. Hun ble tatt med i høst, men måtte melde forfall på grunn av skade, så det er veldig fint å få med henne nå, sier landslagssjef Martin Sjögren.

Han må klare seg uten kaptein Maren Mjelde, som nylig pådro seg en kneskade og er ute en stund fremover.

- Vi kommer selvfølgelig til å savne vår kaptein, men det blir samtidig en fin anledning for både kapteinsteamet og de andre til å ta et enda større ansvar, sier Sjögren.

Landslagssjefen gleder seg til å se spillerne og støtteapparatet igjen.

- Det blir veldig fint å få samlet oss igjen. Vi har jobbet digitalt i seks måneder nå, så det blir bra å få møtes fysisk og virkelig jobbe med å utvikle laget videre, sier han.

- Det er viktig for oss med god matching og det får vi her. Belgia er en nasjon i fremgang, vant sju av sine åtte kamper i EM-kvalifiseringen og er nummer 17 på FIFA-rankingen. Tyskland rangeres nå som Europas beste lag og har kun USA foran seg på FIFA-rankingen. Det blir to veldig fine tester for oss, avslutter Sjögren.

TROPPEN:

Elise Thorsnes - Vålerenga
Lisa-Marie Karlseng Utland - Rosenborg

PM: Utvalgsarbeid Qatar-spørsmålet24.3.2021 11:38:04 CET | Pressemelding

Sven Mollekleiv ble i forrige uke engasjert som leder av utvalget som skal se på hva norsk fotball skal gjøre for å reagere på Qatars (vertsnasjonen for fotball-VM 2022) håndtering av menneskerettigheter i landet, herunder utrede, vurdere og innstille på hvilket virkemiddel norsk fotball skal ta i bruk for sin reaksjon. Utvalget er nå klart, og består av 14 personer (seks kvinner, åtte menn). Et utvalg med en bred sammensetning av personer i og utenfor fotballen, med ulike stemmer i debatten og med viktig faglig kompetanse i problemstillingene utvalget skal vurdere. Utvalget starter sitt arbeid umiddelbart. SAMMENSETNINGEN AV UTVALGET Sven Mollekleiv Lang erfaring med internasjonale spørsmål, konflikter, mekling og håndtering av store, komplekse spørsmål. Lang fartstid i Røde Kors nasjonalt og internasjonalt. Kjenner idretten godt. Tom Høgli Toppklubbrepresentant, «initiativtager» Ole Kristian Sandvik Supporterrepresentant, styremedlem Norsk Supporterallianse (NSA) Gina Barstad Support