Norges største kulturpris til Tabanka Dance Ensemble og HipHop 101 Studios

Bergesenprisen 2020 går til Tabanka Dance Ensemble og HipHop 101 Studios. De deler to millioner kroner, som også deles videre.

Bergesenprisen 2020

De to scenekunstmiljøene mottar en av Norges største priser til humanitære og kulturelle formål for sin kunstneriske kvalitet og sitt humanitære engasjement.

Tabanka Dance Ensemble er et profesjonelt dansekompani etablert i 2007. Kompaniet, med grunnlegger Thomas «Talawa» Prestø i spissen, har vært en sentral bidragsyter til å utvide den norske kunstscenen. Tabanka arbeider i krysningen mellom kunst, talentutvikling og samfunnsengasjement. De kombinerer kunstnerisk produksjon av høy kvalitet med rettighets- og helsearbeid, forankret i sitt arbeid med og for ungdom.

HipHop 101 Studios startet på Stovner for snart 10 år siden. Initiativtaker var rapperen og ungdomsarbeideren Jonathan «Boss» Castro. Han utmerker seg gjennom sitt samfunnsengasjement og arbeid med ungdom, med mål om å skape musikk og scenekunst på høyt nivå. HipHop 101 er i dag en talentfabrikk på mange steder i hovedstaden. Jonathan Castro samarbeider denne høsten med Røde Kors for å gjøre HipHop 101 til et landsdekkende tilbud for ungdom.

Ved å gi Bergesenprisen 2020 til Tabanka Dance Ensemble og HipHop 101, vil Bergesenstiftelsens jury anerkjenne deres bidrag både til scenekunst av høy kvalitet og deres humanitære arbeid.

Bergesenprisen ble første gang delt ut i 1988, og deles fra 2020 ut hvert år. Prisen er blant Norges største til kulturelle og humanitære formål. Den karakteriseres også ved at mottaker av prisen velger ut et formål eller prosjekt å dele en vesentlig andel av prisen med.

HipHop 101 deler med SPKRBOX, som arbeider for å kombinere hiphop og teater. De er aktuelle med den kritikerroste forestillingen «Blokk til blokk» som spilles på Riksteatret i høst, og der en av hovedrolleinnhaverne er Jonathan Castro. Tabanka Dance Ensemble deler med den nyetablerte organisasjonen INN, som arbeider for større mangfold på kunst og kulturfeltet. Medlemsorganisasjonen vil sikre at kunst av høy kvalitet skal ha et ytringsmangfold.

Vedlagte stillbilder og video om mottakerne av Bergesenprisen 2020 – kan deles fritt:

Thomas Prestø om prisen: https://youtu.be/lZofuCyPI6k

Jonathan Castro om prisen: https://youtu.be/10xybRMocFk

Les mer om Bergesenprisen og årets prismottakere på bergesenstiftelsen.no.

Kontakt prismottakere:
Thomas «Talawa» Prestø, mobil 938 08 369, e-post thomas@tabankadance.com
Jonathan «Boss» Castro, mobil 406 01 023, e-post bosscastro84@gmail.com

Bergesenprisen 2020
Tabanka Dance Ensemble Foto: Tale Hendnes

Om Bergesenstiftelsen

Bergesenstiftelsen
Frøyas gate 15

21 03 05 00https://bergesenstiftelsen.no/

Følg saker fra Bergesenstiftelsen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bergesenstiftelsen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.