Norges Seilforbund lanserer ny visuell identitet

Av og til er det smart å fornye seg, rydde litt opp i det gamle og tilpasse seg nye markedsforhold. Etter 50 år med det samme visuelle uttrykket lanserer Norges Seilforbund nå en helt ny visuell identitet og profil tilpasset dagens digitale og fysiske flater. Den nye visuelle identiteten er utarbeidet av Elire, som jobber med markedsføring og sponsorutvikling for Norges Seilforbund.
Generalsekretær Per Christian Bordal og President Guro Steine.

Om bakgrunnen for endringen i Norges Seilforbund profil, er både president Guro Steine og generalsekretær Per Christian Bordal enige om at uten en tydelig merkevareprofil var det blitt utfordrende å skape den helheten som er viktig for at forbundet skal kunne fremstå som en profesjonell og attraktiv samarbeidspartner.

ET TANGRAM ER UTGANGSPUNKTET
I utviklingen av den nye visuelle identiteten har det vært viktig for Norges Seilforbund å ta vare på forbundets stolte historie. Den nye logoen er bygd opp rundt et såkalt tangram, og flere elementer fra den gamle logoen, som sirkelformen og fargene rødt, hvitt og blått, er derfor blitt videreført.

– Et tangram er et slags puslespill, som består av trekant-brikker som kan legges sammen til mange ulike figurer. I den kreative fasen av arbeidet har vi lekt med forskjellige trekant-brikker og endt opp med å visualisere en seilbåt med kjøl og ulike størrelser seil, forklarer Celin Huseby i Elire.

De ulike trekant-brikkenes størrelse i tangrammet representerer alle de ulike elementene som utgjør forbundet og seilsportens univers, slik som medlemmer, seilforeninger, klasseklubber, seilkretser og ikke minst de mange ulike seilkategoriene. Brikkene er også av forskjellige størrelser for å vise at Norges Seilforbund er inkluderende, står for ulikhet og mangfold – og at alle er like viktige for forbundet. Den blå sirkelen omslutter tangrammet og symboliserer ansvar og trygghet.

– Innføringen av NSFs nye, visuelle identitet har så vidt begynt og vil i praksis skje
gradvis og ikke over natten, sier Per Christian Bordal. Han legger til at det vil ta litt tid å endre den visuelle utformingen på alle ulike plattformer og flater, og ikke minst på utstyr og båter, men at de er godt i gang med å fase ut den gamle logoen til fordel for det nye.

SPONSORUTVIKLING
– Med en ny profil får vi mulighet til å samle ulike aktiviteter, initiativ og «eiendeler» som hører til forbundet, men som i dag fremstår med ulike profiler, under en felles paraply. Den nye visuelle profilen uttrykker at Norges Seilforbund er moderne og fremtidsrettet, og at vi omfavner alle deler av seiling, sier Steine.

Steine forteller at det er blitt lagt ned et betydelig og målrettet markedsarbeid i 2020 og 2021, og at dette har tydelig vist at potensielle partnere ønsker å samarbeide med organisasjoner som kommuniserer profesjonelt og har et moderne, helhetlig uttrykk som de kan identifisere seg med.

– Vår nye visuelle identitet vil bidra til å gjøre Norges Seilforbund til en mer attraktiv samarbeidspartner og sørge for at forbundet kan levere godt og som forventet på sin del av de nye sponsoravtalene, sier Steine.

Ifølge Bordal har Elires arbeid med sponsorutvikling så langt har båret frukter for forbundet og seilsporten.
– Vi er glade for å kunne si at Elires sponsorstrategi i markedet har resultert i at vi nå har flere spennende samtaler gående med potensielle sponsorer og partnere, forteller han.

Bordal avslutter med å si at Elire har allerede sikret flere nye sponsoravtaler, som Norges Seilforbund innen kort tid kommer til å presentere for omverdenen.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Explainer video - NSFs nye visuelle identitetVideokanal

Generalsekretær Per Christian Bordal og President Guro Steine.
Martine Steller Mortensen viser ny logo
Helene Næss og Marie Rønningen fotografert i klær med ny NSF logo
Fra venstre Hermann Tomasgaard, Guro Steine (President i NSF),  Marie Rønningen og Helene Næss, Per Christian Bordahl (Generalsekretær i NSF), og Line Flem Høst
Fra venstre Hermann Tomasgaard, Guro Steine (President i NSF), Marie Rønningen og Helene Næss, Per Christian Bordahl (Generalsekretær i NSF), og Line Flem Høst

Norges Seilforbund skal fremme seilsport i Norge i tett samarbeid med seilforeningene og alle deler av det organiserte seil-Norge, samt tilrettelegge for internasjonale toppresultater.

Arbeidet skal preges av frivillighet, demokrati, lojalitet og likeverd. All aktivitet skal bygge på grunnverdiene seilglede, fellesskap, toleranse og ansvarlighet.

Seilsportens «univers» består av både breddeidrett og toppidrett. Forbundets arbeid skal inkludere alle seilere, bidra til opplæring av seilere og frivillige og legge til rette for aktivitet, uansett seilernes forutsetninger, ønsker og mål med sin seiling.