Norges Realfagsgymnas blir en del av Akademiet

Den private videregående skolen i Sandvika blir i høst en del av Akademiet, som i dag driver 13 videregående skoler over hele landet.

Den private videregående skolen NRG i Sandvika, blir i høst en del av Akademiet.

Norges Realfagsgymnas ble startet av skolegründer Roger Elstad i 2017, for å gi elever som ønsket særlig fokus på dybdelæring, mestring og forsering i realfagene, et godt og relevant skoletilbud. Elstad har lang erfaring med skoleutvikling og har drevet private skoler fra han etablerte Norges Toppidrettsgymnas tilbake i 1981.

Skolen flyttet i august inn i nye lokaler på Kunnskapssenteret i Sandvika sentrum og tilbyr studiespesialiserende utdanningsprogram for elever i videregående skole.

Akademiet overtar
Roger Elstad har vært eier av de private skolene Norges Realfagsgymnas– NRG og Norges Realfagsgymnas Ungdomsskole – NRG-U.

Han sier at han opplever tidspunktet som godt, når han nå overlater eierskap og drift av den videregående skolen til Akademiet som har betydelig erfaring med skoleutvikling.
Elstad sier at han fortsatt absolutt brenner for utvikling av realfagsskoler. Han vil nå bruke tiden på å utvikle ungdomsskolen NRG-U Sandvika, i tillegg til arbeide med godkjenning og utvikling av to nye ungdomsskoler i Asker og på Fornebu.

Leder for skoleutvikling i Akademiet, Liv Bjørkgård vil tiltre som rektor ved skolen fra januar 2022. Nåværende rektor Kjølv Eidhammer vil i en overgangsfase ut 2021 fortsatt fungere som rektor for både NRG og NRG-U. Fra og med januar 2022 vil han gå over i 100% stilling som rektor ved NRG-U.

– Vi er veldig glade for at NRG nå blir en del av Akademiet. Skolen passer svært godt med vårt eksisterende skoletilbud og vi vil fortsette å drive skolen etter Elstads undervisningsmodell, sier Liv Bjørkgård.

Mange ønsker realfagsskole
Bjørkgård har lang erfaring som skoleleder, og var også tidligere rektor ved Akademiets videregående skole på Ullevaal i Oslo.

Hun forteller at Akademiet i tillegg til de videregående skolene, allerede driver to realfagsskoler ­– grunnskolene Akademiet Realfagsskole, i Oslo og Drammen

– Med erfaring fra våre veletablerte videregående skoler og realfagsskoler på grunnskolenivå, vil vi evne å videreføre det gode skoletilbudet Elstad og Eidhammer har skapt på Norges Realfagsgymnas. Et skoletilbud med fokus på realfagene er noe mange elever ønsker, og vi opplever positive tilbakemeldinger fra elever og foresatte ved våre realfagsskoler. Ved å velge realfagsskole får elevene et svært godt utgangspunkt, både med tanke på videre skolegang og utdanning – og senere yrkesliv. Realistene trengs i svært mange bransjer.

Det er fortsatt mulig å søke skoleplass på NRG med oppstart denne høsten.
–  Det er fortsatt noen tilgjengelige plasser på NRG. Vi vil at flest mulig av de som ønsker det skal få mulighet til å fordype seg i realfagene, så for realfagsentusiastene har ennå mulighet til å søke skoleplass hos oss, avslutter Bjørkgård.

Liv Bjørkgård
Leder for skoleutvikling
liv.bjorkgard@akademiet.no

Kjetil Eide
Skoleutvikler/Styreleder
kjetil.eide@akademiet.no

Akademiet driver 13 videregående skoler og to grunnskoler.
Leder for  skoleutvikling i Akademiet og påtroppende rektor på NRG, Liv Bjørkgård.
Leder for skoleutvikling i Akademiet og påtroppende rektor på NRG, Liv Bjørkgård.

Akademiet er Norges største private videregående skole med over 10.000 elever over hele landet.

Akademiet Videregående Skole finner du i Oslo, Drammen, Fredrikstad, Kristiansand, Sandnes, Ålesund og Bergen.
Våre skoler tilbyr et bredt utvalg av utdanningsprogram fra Studiespesialisering med realfag eller språk, samfunnsfag og økonomi, i tillegg til valg om ulike fokusområder som teknologi og forskning, business, juss, internasjonal linje, til studieforberedende Medier og kommunikasjon, Studiespesialisering med Toppidrett, Informasjonsteknologi og medieproduksjon og Påbygging til generell studiekompetanse.

Akademiet Grunnskole er realfagsskoler og holder til i Oslo og Drammen.

Akademiet Privatistskole for deg som skal ta fag fra vgs eller ønsker generell studiekompetanse som privatist, finner du i alle byer med videregående skoler, og også i Tønsberg og Trondheim. Privatistskolene tilbyr eksamensrettet undervisning med erfarne lærere i et bredt utvalg av fag. For deg som skal ta flere fag, tilbyr vi fagpakker.

Akademiet Nettstudier er landets største offentlig godkjente nettskole, og tilbyr faglig oppdaterte og eksamensrettede nettkurs for deg som skal ta fag fra vgs som privatist. Med Akademiet Nettstudier kan du studere når og hvor du vil. Vi har fleksibel oppstart og passer derfor godt for deg med jobb eller andre forpliktelser uansett hvor i landet du befinner deg. Kursinnholdet er digitalt og blir presentert i en enkel og forståelig struktur.

Akademiet Utveksling tilbyr utveksling til en rekke destinasjoner for elever i VG2.

Heltbergskolene med Heltberg Private Gymnas har vært en del av Akademiet siden 2012. Høsten 2021 byttet skolene navn og ble Akademiet Heltberg-skoler.

Akademiet jobber kontinuerlig for å bli bedre og for at våre lærere skal skape engasjement for læring, og vi tror at elevens motivasjon for læring skapes best av lærere som selv er engasjerte og ser hver enkelt elev. Vi skal være Norges beste og mest fremtidsrettede skole både når det gjelder pedagogikk og teknologi.