Norges mest attraktive arbeidsgivere er kåret

DNV GL ble vinneren i Randstad Employer Brand Research 2019, en stor global undersøkelse som gjennomføres for første gang i Norge i år.
– Som arbeidsgiver har DNV GL markert seg med svært godt omdømme – langt foran konkurrentene i undersøkelsen. De oppfattes virkelig som en drømmearbeidsgiver av veldig mange, fordi de tilbyr interessante arbeidsoppgaver, gode karrieremuligheter og et svært godt arbeidsmiljø, sier Eivind Bøe, administrerende direktør i HR- og rekrutteringsselskapet Randstad Norge.
De etablerte gjør det best
Undersøkelsen viser at det er de etablerte selskapene med lang historikk som scorer høyest.
– Det bekrefter at det tar tid å bygge opp en merkevare som arbeidsgiver. Employer branding er ikke gjort i en håndvending, det må jobbes med kontinuerlig. Konkurransen om de beste hodene er knalltøff. Med de store endringer vi står overfor, blant annet med det teknologiske og det grønne skiftet, har mange behov for ny kompetanse. Arbeidsgivere har alt å tjene på å bygge opp sin egen merkevare overfor eksisterende og potensielle nye ansatte, sier Bøe.
Kongsberg Defence & Aerospace kom på andreplass. De er en arbeidsgiver som er gode på å ta i bruk ny teknologi – i langt større grad enn konkurrentene i undersøkelsen. De har en sunn økonomi og tilbyr interessante arbeidsoppgaver innenfor et felt som er i stadig teknologisk utvikling. De er mindre kjent enn konkurrentene i undersøkelsen, men oppfattes som langt mer attraktive å arbeide for blant de med høyere utdanning – særlig blant menn.
Tredjeplassen gikk til NRK, som ligger langt foran konkurrentene i undersøkelsen når det kommer til å tilby interessante arbeidsoppgaver. En spennende jobbhverdag, et svært godt omdømme, og gode karrieremuligheter, er viktige faktorer for at NRK rangeres som landets tredje mest attraktive arbeidsgiver.
Første norske kåring
Prisene ble delt ut på Sentralen i Oslo 25. april, i et arrangement med Anne Lindmo som konferansier og HR-leder Lucy Adams fra BBC London og Disruptive HR som foredragsholder. Deltakerne var norske HR-ledere og andre som er interessert i å lære mer om hva som rører seg i norsk arbeidsliv.
Randstad Employer Brand Research er blitt gjennomført internasjonalt i snart 20 år, og dekker nå 32 land. For første gang gjennomføres den i år i Norge, i et samarbeid mellom Randstad Norge og TNS Kantar. Resultatene gir dyp innsikt i norske arbeidstakeres ønsker og behov.
Om Randstad Employer Brand Research
Undersøkelsen Randstad Employer Brand Research gjennomføres for første gang i Norge i år. Fire tusen nordmenn mellom 18 og 65 år er intervjuet om deres inntrykk av utvalgte private selskaper, og andre spørsmål knyttet til employer branding.
Selskapene som er undersøkt er de største og mest kjente virksomhetene i landet, fordelt på flere bransjer. Ingen av selskapene som er undersøkt er blitt forespurt om å delta – dette er en helt uavhengig undersøkelse. Respondentene er også jevnt fordelt i forhold til demografi, og utgjør dermed et tverrsnitt av landets befolkning. Intervjuene er gjort av TNS Kantar på oppdrag fra Randstad.Globalt har Randstad gjennomført undersøkelsen årlig siden 2000. Den gjennomføres nå i 32 land i verden.
Kontakt oss om du vil motta rapporten Randstad Employer Brand Research, med utdypende resultater fra undersøkelsen.
Kontakter
Christian BørresenMarketing manager
Tel:99262869christian.borresen@randstad.noEivind BøeAdministrerende direktør
Tel:909 98 150eivind.boe@randstad.noBilder





Om Randstad
Randstad er verdens største selskap innen fleksibel arbeidskraft og HR-service. Vi hjelper mennesker og virksomheter med å realisere sitt fulle potensial. Dette gjør vi ved å kombinere kraften i dagens teknologi med vår brennende interesse for mennesker. Selskapet håndterer daglig mer enn 600.000 arbeidstakere i 38 land, fordelt på 4826 kontorer, og omsatte i 2018 for 23,8 milliarder Euro. Randstad ble grunnlagt i 1960 av to studenter, er i dag børsnotert i Amsterdam og har hovedkontor i Diemen, Nederland. Se randstad.com. I Norge har Randstad kontorer over hele landet, og tilbyr tjenester innen rekruttering, bemanning og HR-løsninger. Les mer på randstad.no.
Følg pressemeldinger fra Randstad
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Randstad på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Randstad
Tøffere tider for nyutdannede økonomer22.10.2025 07:55:00 CEST | Pressemelding
Kjenner du deg igjen? Du er nyutdannet, motivert og klar for arbeidslivet, men stillingsannonse etter stillingsannonse lyser mot deg med kravet: «minimum 3-5 års relevant erfaring». Det kan føles som en umulig barriere, og du er ikke alene om å føle det slik. Randstads ferske Gen Z-rapport bekrefter at dette er en reell trend. Antallet stillinger for nyutdannede har globalt falt med 29 prosentpoeng siden januar 2024, og i finanssektoren er nedgangen på hele 24 prosentpoeng.
Dfind blir Randstad: Verdens største HR-selskap samler merkevaren under ett navn1.10.2025 08:30:03 CEST | Pressemelding
Fra og med 1. oktober skifter Dfind navn til Randstad. Det innebærer en enda tydeligere posisjon for selskapet som spesialist på ledelse, rekruttering og konsulenttjenester.
Når ledelse blir viktigere enn lønn4.8.2025 08:00:00 CEST | Kronikk
Ledelse har rykket opp til nest viktigst for norske arbeidstakere. Likevel er det få som opplever at de faktisk har en god leder. Det sier mer om arbeidshverdagen enn vi kanskje liker å innrømme, og det bør være et varsko til enhver arbeidsgiver.
Emosjonell trygghet er den nye valutaen i arbeidslivet30.7.2025 08:00:00 CEST | Kronikk
Arbeidslivet er i endring, men ikke alle søker høyere lønn, ny teknologi eller friere kontorplass. Det stadig flere ansatte etterspør, er noe langt mer grunnleggende: å bli sett, støttet og verdsatt. I en urolig tid har emosjonell trygghet blitt den viktigste valutaen i arbeidslivet.
Vi trenger ikke bare KI-kompetanse, vi trenger KI-kultur29.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Bare fem prosent av norske arbeidstakere bruker kunstig intelligens daglig i jobben. Samtidig snakker politikere og næringslivstopper om revolusjon. Nye tall viser at gapet mellom KI-hype og faktisk arbeidsliv er betydelig, og at manglende kultur, opplæring og trygghet kan bli den største flaskehalsen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
