Norges første handlekurver i 100% resirkulert havplast

– Dette er sirkulærøkonomi i praksis og et godt eksempel på hvordan REMA 1000 bidrar til å kutte plastforbruk og heller gjenbruke verdifulle ressurser, sier Ole Robert Reitan, styreleder i REMA 1000 og CEO i Reitan Retail.
– Dette er de mest bærekraftige handlekurvene i Norge. De er et resultat av norsk samarbeid og innovasjon, der ingeniørkunst, virkemiddelapparat og næringsliv har spilt sammen på en utmerket måte for å skape konkrete resultater, sier han.
En investering i fremtiden
Innen utgangen av 2022 vil kunder i alle REMA 1000 butikker i Norge handle i de nye håndholdte havplastkurvene.
De fleste handlekurvene i norske butikker produseres i Kina, mens de nye havplastkurvene blir designet og produsert av Plasto i Åndalsnes. De nye kurvene koster mer å produsere sammenlignet medde som brukes i dag, men investeringen er del av satsing på miljøvennlige løsninger i butikker, for å redusere energiforbruk og miljøpåvirkning.
-Vi har alltid et mål om å holde kostnadene nede, og skal ha lavest pris for kunder i butikk, og som en ansvarlig norsk samfunnsaktør ser vi på dette som en del av vårt miljøansvar. Vi ønsker å investere i langsiktige, bærekraftige løsninger, som er til det beste for oss, våre kunder og kloden, sier Tom Kristiansen, administrerende direktør i REMA 1000.
Nye bruksområder for marint avfall
Norske myndigheter har tilrettelagt for at fiskere kan levere inn marint avfall, som gamle fiskegarn og annen plast de finner i havet, til ulike samlecontainere langs norskekysten. Ordningen er gratis som gjør at mengden oppsamlet havplast øker. Men utfordringen har vært å finne bruksområder for den oppsamlede havplasten.
– Plast i havet er et enormt miljøproblem, men det er også ressurser på avveie. Handelens Miljøfond støtter derfor prosjekter som akselererer bruken av resirkulert plast i norsk plastindustri. Plasto fikk støtte i 2020, og det er strålende at de har lykkes med å lage handlekurver av resirkulert plast, som tilfredsstiller strenge kvalitetskrav. Samtidig er det en forutsetning for en sirkulær plastøkonomi at næringslivet etterspør produkter laget av resirkulert plast. Derfor fortjener REMA 1000 ros! De nye handlekurvene viser at resirkulert plast har en verdi, og motiverer befolkningen og plastindustrien til å få plasten ut av havet og inn i kretsløpet, sier Lars Brede Johansen, fungerende fagsjef i Handelens Miljøfond.
Prosjektet er støttet av Innovasjon Norge og Handelens Miljøfond og det er selskapet ITAB som er konseptutvikler.
Ett av flere bærekraftige initiativ
Plastforsøpling er en av vår tids største miljøutfordringer. 8 millioner tonn plast havner i havet hvert år og 80 prosent av dette kommer fra land. Plast som havner i naturen brytes ikke ned og kun 14 prosent av plasten på verdensbasis brukes på nytt.
For å minimere miljøpåvirkningen skal REMA 1000 redusere plastforbruket der de kan, benytte mer gjenvunnet materiale og gjøre det enklere å resirkulere emballasje etter bruk, samt utforske fremtidens emballasjeløsninger. REMA 1000 skal skape mer for mindre, som er kuttisme i praksis.
REMA 1000 har i en årrekke jobbet med målbarebærekraftige tiltak,oghar siden 2013 kuttet klimagassutslippene med 60 prosent. Selskapet har blant annet kuttet mer enn 1330 tonn plast fra egne merkevarer siden 2018, og jobber kontinuerlig med nye tiltak for å redusere eget plastforbruk. REMA 1000 ble denne måneden rangert som en av verdens beste på klimaledelse av CDP (Carbon Disclosure Project) for fjerde år på rad.
|
Fakta om havplastkurven:
|
Kontakter
Hanne KnudsenLeder for KommunikasjonREMA 1000
Tel:+47 90 80 40 15Hanne.knudsen@rema.noTorkel FjørtoftPresseansvarlig i REMA 1000
Tel:+47 482 37 669Torkel.fjortoft@rema.noBilder




Om REITAN
Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet.
REITAN AS er et holdingselskap som utøver aktivt eierskap gjennom selvstendige selskaper. Som eier bidrar vi med å videreutvikle selskapene gjennom å være en pådriver i arbeidet med strategi, struktur, kultur og finansielle standarder.
REITAN AS eier selskapene Reitan Retail, Reitan Eiendom og Reitan Kapital – som er tre selvstendige selskapsområder. I tillegg eier vi Britannia Hotel, PoMo og deler av Nye Hjorten Teater. Alle selskapene har felles filosofi, tenkesett og verdigrunnlag som er grunnlaget for sterke selskapskulturer.
REITAN AS har virksomhet i syv land.
Følg pressemeldinger fra REITAN
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REITAN på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra REITAN
PoMo presenterer utstillingen “Louise Bourgeois – Echo of the Morning” og utstillingsprogram for 2026.18.12.2025 13:30:18 CET | Pressemelding
Etter å ha ønsket over 150 000 besøkende velkommen siden 15. februar 2025, går stiftelsen og museet PoMo inn i sitt første hele driftsår i 2026. Neste stor utstilling på programmet blir "Louise Bourgeois – Echo of the Morning". Fra 5. februar til 31. mai 2026 kan man oppleve den omfattende utstillingen som tar utgangspunkt i livet og kunsten til den anerkjente fransk-amerikanske kunstneren Louise Bourgeois. Videre utstillingsprogram for 2026 byr på separatutstillinger med Catherine Opie og Ken Price. Begge vises fra 25. juni til 3. januar.
To spanske fluer i én smekk17.12.2025 10:00:00 CET | Pressemelding
Et unikt samarbeid mellom Nationaltheatret og Nye Hjorten Teater skal bringe forviklingskomedien Den spanske flue ut til publikum i to byer.
Lisa Tønnes soloshow-suksess til Oslo10.12.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Over 13 500 publikummere har sett henne levere knallsterkt om eget liv på Nye Hjorten Teater i Trondheim. I mars neste år bringer iransk-trønderske Lisa Tønne sin rørende og morsomme oppveksthistorie til hovedstaden og Oslo Nye.
Nye Hjorten Teater får ny direktør etter eventyrlig åpning!4.11.2025 13:15:00 CET | Pressemelding
Elisabeth Høsflot Klæbo blir ny administrerende direktør for Nye Hjorten Teater – en planlagt lederovergang som markerer starten på neste kapittel for Trondheims nyetablerte teater.
Britannia Hotel får Michelin Key og utmerkelse av Condé Nast Traveler17.10.2025 14:18:17 CEST | Pressemelding
Britannia Hotel har fått internasjonal oppmerksomhet med to prestisjefylte utmerkelser. Condé Nast Travelers lesere har kåret hotellet til det 8. beste i Nord-Europa, samtidig som Michelin har tildelt Britannia en av sine aller første Michelin Keys.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
