Norges første bruktbutikk for elektronikk har åpnet

Elektrokjeden Power innførte tidligere i år pant på brukt elektronikk. Nå har de åpnet Norges første varehus hvor de brukte mobilene, TV-ene og PC-ene skal selges til nye eiere.
Ine Opseth og Anders Nilsen ønsker velkommen til RePOWER.

Power er den første blant de landsdekkende elektronikk-kjedene som tilbyr salg av brukt elektronikk i stor skala. RePOWER-lokalene i Oslo ser ut som en vanlig butikk, men her er alle varene brukt. 400 kvadratmeter med PC-er, telefoner, hvitevarer og småelektrisk venter på nye eiere.

– Dette er for det meste produkter som våre egne kunder har pantet hos oss, og som vi har satt i stand, forteller administrerende direktør, forteller Anders Nilsen.

Har delt ut over 1 million kroner i pant
I oktober lanserte Power sin nye tjeneste RePOWER, som består av en landsdekkende panteordning for brukte elektroprodukter. Allerede nå har flere tusen nordmenn levert inn sine brukte elektriske produkter, og Power har gitt tilbake over 1 million kroner i form av poeng som kundene kan benytte i Powers butikker og nettbutikk.

– Panteordningen vår har fått veldig god respons, og vi har hatt en jevn pågang av kunder som ønsker å pante brukt elektronikk i våre butikker over hele landet, sier han.

Forlenger livet til produktene
På Alnabru ligger det også et eget RePOWER-verksted. Her jobbes det med å sjekke, reparere og vaske produkter før de settes ut i salg.

– Her forlenger vi levetiden på utallige el-produkter, slik at flere kan dra nytte av dem, forteller Nilsen.

Til nå er det levert inn 7 500 produkter. Av disse er 3 500 er tatt inn til videre prosess, mens 4000 er direkte skrotet. Snart blir brukte varer å se i de fleste av Powers butikker, både i Norge, Danmark og Finland.

– Dette konseptet utvides fortløpende, slik at kunder kan kjøpe brukt elektronikk uansett hvor i landet de bor, sier han

Samme rettigheter som på nye produkter
Selv om Power nå satser på salg av bruktelektronikk, er det ingen tvil om at den norskeide kjeden også skal fortsette med salg av ordinære varer.

– Vi skal selvsagt fortsette å selge nye produkter, slik vi alltid har gjort. Men med denne ordningen har kundene våre flere valg, og vi kan følge produktene våre gjennom hele livsløpet. På den måten kan vi garantere at varer som ikke lenger brukes enten blir satt i stand eller blir gjenvunnet på riktig og forsvarlig måte. Begge deler er viktig i et sirkulærøkonomisk perspektiv, mener Power-sjefen.

Og de som lurer på om de tar en sjanse med å kjøpe brukt elektronikk trenger ikke fortvile.

– Alle RePOWER-varer har nemlig 60 dagers åpent kjøp og 2 års reklamasjonsrett, akkurat som på nye produkter, beroliger han.

Brukte julegaver under treet?
Power tar imot alt av forbrukerelektronikk i samtlige Power-butikker i Norge.

– Man kan motta poeng på det meste av elektronikk og hvitevarer, uavhengig av om produktet virker eller ikke. Antall poeng bestemmes ut fra gitte kriterier. Det betyr at du uansett alltid vil få et minimum antall poeng, men at verdien øker om produktet kan selges videre. På hvitevarer og TV-er vil det være en flat pant på 100 kroner, mens det på andre elektroniske artikler, som kjøkkenmaskiner, støvsugere osv., kun tilbys en symbolsk sum i pant, forklarer Nilsen.

Han håper flere vil vurdere å kjøpe brukte produkter til julegaver i år.

– Skal du kjøpe en telefon, PC eller lignende, trenger det ikke alltid være nyeste modell. Hos oss kan du få gode produkter, som fortsatt har masse liv i seg, til en rimelig penge. Det vil garantert skape like høy entusiasme hos den som får gaven, sier han.

Ine Opseth og Anders Nilsen ønsker velkommen til RePOWER.
Adm. dir. Anders Nilsen, salgsleder RePOWER Alnabru, Sondre Soltun og prosjektleder for RePOWER, Ine Opseth,