Norges curlingkvinner i VM-kvalifisering

OL glapp, men nå kan de norske curlingkvinnene få et VM på tampen av sesongen som plaster på såret.
Det norske kvinnelandslaget i curling er klare for VM-kvalik i Finland. Laget består av ener Martine Rønning (viseskip), toer Eirin Mesloe, treer Mille Haslev Nordbye og firer Marianne Rørvik (skip.) Kreditering: © WCF / Steve Seixeiro

Norge er et av sju kvinnelag som er i Finland – nærmere bestemt i Lohja – hvor de denne uka skal spille seks innledende kamper og forhåpentligvis gå til et sluttspill som ender med VM-deltakelse i Canada i slutten av mars.

Kvalifiseringen i Finland er belønningen for at Norge vant B-gruppa i EM på Lillehammer i november.

Da slo Norge Latvia i finalen og rykket opp til A-gruppa. Norge og Latvia får også muligheten til en VM-kvalifisering mot vertsnasjonen Finland, A-nasjonene Danmark og Tsjekkia, samt Brasil og Hong Kong.

Spilles som "round robin"

Turneringen spilles som round robin. Det vil si at alle lagene møter hverandre en gang. De tre beste lagene etter de innledende kampene går til et sluttspill.

Der møtes nummer 1 og 2 i den første kampen. Vinneren er klar for VM. Taperen møter nummer tre i den siste sluttspillkampen. Vinneren av denne kampen får den siste VM-plassen.

- Danmark og Tsjekkia er favoritter her, men Norge og Latvia er gode outsidere. Vi har en fair sjanse til å klare dette hvis vi har en god uke. Det blir spennende, men det er klart det er mye som skal klaffe. Jeg vil tro Danmark er i bra form siden de har forberedt seg godt til OL, men vi har spilt jevnt mot dem tidligere i sesongen. Alt er mulig, og vi har også et godt lag, sier Norges trener Rune Steen Hansen.

Oppdaling erstatter for Kristin Skaslien

Under EM på hjemmebane på Lillehammer spilte Kristin Skaslien firer på det norske laget. Hun er ikke med til Finland siden hun prioriterer å spisse formen inn mot OL og mixed doubles der sammen med Magnus Nedregotten.

Inn på det norske laget har Eirin Mesloe kommet. Hun er vanligvis skip på det lovende Oppdal/Trondheim-baserte juniorlaget der.

Det norske laget i Finland består da av ener Martine Rønning (viseskip), toer Eirin Mesloe, treer Mille Haslev Nordbye og firer Marianne Rørvik (skip.)

Norge spiller sin første kamp i turneringen tirsdag morgen klokka 08.00 mot vertsnasjonen Finland. Sluttspillkampene spilles lørdag.

VM arrangeres i Canada i provinsen British Colombia fra 18. til 17. mars.

Det norske kvinnelandslaget i curling er klare for VM-kvalik i Finland. Laget består av ener Martine Rønning (viseskip), toer Eirin Mesloe, treer Mille Haslev Nordbye og firer Marianne Rørvik (skip). Kreditering: © WCF / Steve Seixeiro