Norges beste skole? Akademiet og Heltberg i Drammen driver fremtidsrettet skole

Heltberg Private Gymnas og Akademiet Videregående Skole i Drammen fikk denne uken besøk av stortingsrepresentant for Høyre, Kristin Ørmen Johnsen og leder for unge Høyre i Buskerud, Wali Gilani. Skolene viste hvordan de driver fremtidsrettet skole, med fokus på læringsmiljø og gjennomføring. Politikerne fikk full omvisning av elever ved skolene, som også fortalte om sin skolehverdag og hvordan de opplever at det er å være elev ved Heltberg og Akademiet.

Norges beste skole

Akademiet Drammen har de siste 6 årene vært Norges beste skole på Utdanningsdirektoratets elevundersøkelse.

Det har de fått til gjennom fokus på trivsel og å skape et godt læringsmiljø.

Skolen arbeider kontinuerlig for å bli endra bedre, og satser også i økende grad på studietid, hvor elevene kan arbeide med det faget de ønsker i samarbeid med medelever og lærere i skoletiden. Rektor ved skolen Endre Helsem, forteller at studietiden skaper en mer elevaktiv skole der elevene ikke blir passive tilhørere, men selv aktivt konstruerer sin egen kompetanse, i aktiv samhandling med medelever og lærere.

På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomførte NIFU, Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning, en undersøkelse av skolebidraget til alle Norske skoler.

Undersøkelsen viser at en gjennomsnittselev har 60 % sannsynlighet til å fullføre og bestå videregående skole på 3 år. Den samme gjennomsnittseleven har ved Akademiet Drammen hele 90 % sannsynlighet til å fullføre og bestå på 3 år.

- Dette innebærer at en gjennomsnittselev som begynner ved Akademiet Drammen har en langt bedre mulighet til å fullføre videregående skole, enn ved nesten alle andre videregående skoler i Norge, sier Kjetil Eide, daglig leder for Akademiet Norge.

Han forteller at skolen ble startet med en visjon om å skape en ny skole der alle elever blir sett og blir inkludert i et trygt læringsmiljø. Målet var at alle skulle fullføre videregående skole med best mulig resultater. Vår målsetning var, ubeskjedent nok, å bli Norges beste og mest fremtidsrettede skole.

Resultatene fra både elevundersøkelsene og Udir sin undersøkelse viser at skolen, langt på vei, har lykkes med å nå sine mål.

Skolemodell basert på Montessoripedagogikk

Ved Heltberg, som holder til i samme bygg som Akademiet og også deler eier, er det innført en helt ny skolemodell som er basert på Montessoripedagogikk. Skolen leverer også svært gode resultater i forhold til Utdanningsdirektoratets undersøkelse, med hele 94 % sannsynlighet for at en gjennomsnittselev vil fullføre videregående skole på 3 år. Også på elevundersøkelsen ligger Heltberg i toppsjiktet.

- Vi tror man lærer mer når man samarbeider med andre om problemløsning, enn når man hører på en lærer som forteller om faget. Metoden er selvregulert læring, med støtte og oppfølging fra Mentor, tidligere kontaktlærer, og faglærere. Målet er indre motivasjon, større arbeidsglede og høyere måloppnåelse, forteller rektor ved Heltberg, Hanne Marie Sørensen.

Har den tradisjonelle skolen, som vi kjenner den, med lærere som driver tradisjonell undervisning i klasserom utspilt sin rolle? Ved Akademiet og Heltberg er de tydelige på at dette om ikke allerede har skjedd, så er det i aller høyeste grad i ferd med å skje.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Stortingsrepresentant for høyre, Kristin Ørmen Johnsen og leder for unge Høyre i Buskerud, Wali Gilani besøkte denne uken de private videregående skolene Heltberg og Akademiet. Video: Simen Øyen

Stortingsrepresentant for Høyre, Kristin Ørmen Johnsen og leder for unge Høyre i Buskerud, Wali Gilani besøkte denne uken de private videregående skolene Heltberg og Akademiet. Her sammen med daglig leder i Akademiet Norge, Kjetil Eide og rektor ved Akademiet Drammen, Endre Helsem. Foto: Simen Øyen
Stortingsrepresentant for Høyre, Kristin Ørmen Johnsen og leder for unge Høyre i Buskerud, Wali Gilani i samtale med Akademiet-elever Juliane Bjelde og Nora Evertsen. Foto: Simen Øyen

Akademiet er Norges største private videregående skole med over 10.000 elever over hele landet.

Akademiet Videregående Skole finner du i Oslo, Sandvika, Drammen, Fredrikstad, Kristiansand, Sandnes, Ålesund og Bergen.

Våre skoler tilbyr et bredt utvalg av utdanningsprogram fra Studiespesialisering med realfag eller språk, samfunnsfag og økonomi, i tillegg til valg om ulike fokusområder som teknologi og forskning, business, juss, internasjonal linje, til studieforberedende Medier og kommunikasjon, Studiespesialisering med Toppidrett, Informasjonsteknologi og medieproduksjon og Påbygging til generell studiekompetanse.

Akademiet Grunnskole er realfagsskoler og holder til i Oslo og Drammen.

Akademiet Ungdomsskole
finner du i Ålesund og Lier. Ungdomsskolen i Ålesund er en realfagsskole.

Akademiet Privatist og Nettstudier for deg som skal ta fag fra vgs eller ønsker generell studiekompetanse, finner du i alle byer med videregående skoler, og også i Tønsberg og Trondheim. Våre nettstudier er landets største offentlig godkjente nettskole, og undervisningstilbudet på nett omfatter både nettstudier med asynkront undervisningsopplegg og liveundervisning fra studio. Akademiet Privatist og Nettstudier tilbyr eksamensrettet undervisning med erfarne lærere i over 100 fag.
For deg som skal ta flere fag, tilbyr vi fagpakker.

Akademiet Utveksling tilbyr utveksling til en rekke destinasjoner for elever i VG2.

Akademiet jobber kontinuerlig for å bli bedre og for at våre lærere skal skape engasjement for læring, og vi tror at elevens motivasjon for læring skapes best av lærere som selv er engasjerte og ser hver enkelt elev. Vi skal være Norges beste og mest fremtidsrettede skole både når det gjelder pedagogikk og teknologi.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Akademiet Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Privat ungdomsskole i Ålesund åpner dørene høsten 202416.2.2024 07:08:00 CET | Pressemelding

Akademiet er Norges største aktør innen privat videregående skole og driver 14 private videregående skoler over hele landet. Akademiet Videregående Skole Ålesund etablerte seg i byen allerede i 2005, og huser i dag over 400 elever innen en rekke ulike utdanningsprogram. Fra høsten 2024 utvider Akademiet skoletilbudet i området, og starter en egen realfagsskole for ungdomsskoleelever fra 8. til 10. trinn. Skolen vil ta inn elever gjennom våren for skolestart i august.