Norges beste på kundeservice i offentlig virksomhet er kåret

Landets viktigste kundesentre er blitt testet og målt. I klassen for offentlig virksomhet gikk Patentstyret av med seieren.
Næringsminister Iselin Nybø gratulerer Patentstyret med  pris for kundeservice
Næringsminister Iselin Nybø gratulerer Patentstyret med pris for kundeservice

Til sammen deltok 181 kundesentre i den årlige konkurransen om de gjeveste prisene, som blant annet forteller om høyt nivå på faktorer som mottak, svartid, dialog og avslutning på henvendelser.

Gratulasjon fra næringsministeren
«Jeg vil gratulere med prisen for Norges beste kundesenter i kategorien offentlig virksomhet», sier næringsminister Iselin Nybø. «Patentstyret er en viktig aktør for innovasjon og nyskaping i Norge, og derfor er jeg ekstra glad for at Patentstyrets kunder får god og effektiv behandling. God digital kundeservice blir også ekstra viktig nå når alt skal skje elektronisk», sier Nybø.

Nei til tastemeny
Det er andre år på rad Patentstyret vinner denne prisen. Avdelingsdirektør i Patentstyret, Bernt Boldvik trekker frem viktige prinsipper i arbeidet med kundebehandlingen: kundene skal ikke bli møtt med telefonmeny, og de skal slippe å fortelle historien sin flere ganger til flere personer før de får svar. «Som offentlig etat svarer vi på svært ulike spørsmål om rettigheter til oppfinnelser, varemerker og design. Seier to år på rad viser at modellen vår virker", sier Boldvik.

Utsatt premieutdeling
Premieutdelingen skulle opprinnelig skje på Call Center Dagene 7. og 8. mai, men på grunn av koronasituasjonen er dette utsatt til 29. og 30. oktober. Det er analysebyrået SeeYou og kursleverandøren Confex som står bak kåringen.

Næringsminister Iselin Nybø gratulerer Patentstyret med  pris for kundeservice
Næringsminister Iselin Nybø gratulerer Patentstyret med pris for kundeservice