Norge viser vei med hydrogenferjer

Tirsdag 25. januar ble det markert at Statens vegvesen har inngått kontrakt med Torghatten Nord om å drifte hydrogenferjer på sambandet Bodø-Røst-Værøy-Moskenes. De nye ferjene skal settes i drift fra 1. oktober 2025.
- Vi har blitt vant til elferjer over hele Norge. Her var Norge i front. Noen ferjer seiler over ekstra lange strekninger. Slik som ferjesambandet mellom Bodø og Lofoten, som tar tre timer over Vestfjorden. På slike samband er batterier rett og slett ikke godt nok. Derfor er hydrogen et veldig godt alternativ. Jeg gleder meg til å følge den videre utviklingen, sier Nygård.
Første fullskala hydrogenferje i Norge
Ferja på sambandet Hjelmeland-Nesvik i Rogaland regnes som verdens første hydrogenferje. Den kommer i drift i løpet av 2022. Her skal ett av to fartøy gå 50 prosent på hydrogen.
Kontrakten som nå er signert er den andre i Norge. Ferjesambandet over Vestfjorden vil likevel bli Norges første med fullskala hydrogenferjer.
- Norge har over 120 ferjesamband. Det er nesten en del av vår identitet. Derfor er det naturlig at vi tester ut klimavennlige løsninger, som på det korte ferjesambandet i Rogaland. Elferjer er en suksess, og jeg håper hydrogenferjer også kan bli det. Spesielt der batterier ikke strekker til i dag, som over Vestfjorden. På den måten kan Norge fortsatt være i front – også på hydrogensiden, sier samferdselsministeren.
Les mer om detaljene i kontrakten her.
Nøkkelord
Bilder

Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Ny finansieringsordning for Norske tog – resultat av statens tilbud om tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld17.9.2025 15:16:34 CEST | Pressemelding
I pressemelding av 10. september 2025 kunngjorde Samferdselsdepartementet at det samme dag kl. 12.00 fremsatte tilbud om tilbakekjøp av Norske togs eksisterende obligasjonsgjeld. Tilbakekjøpsprosessen er et avsluttende steg i omleggingen av finansieringsmodellen for Norske tog.
En mer trafikksikker russetid i 2026: Ikke lov å bruke sidevendte seter og ståplasser under kjøring15.9.2025 07:18:59 CEST | Pressemelding
Regjeringen strammer inn bruken av sidevendte seter og ståplasser under kjøring. Fra og med 1. januar 2026 er det ikke lov å bruke disse plassene under kjøring.
Høring: Vil gjøre det enklere å få reiseinformasjon11.9.2025 13:53:33 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår å innføre et regelverk som skal gjøre det enklere for folk å få oversikt og riktig informasjon om transporttilbudet.
Ny finansieringsordning for Norske tog – staten tilbyr tilbakekjøp av Norske togs obligasjonsgjeld10.9.2025 13:27:58 CEST | Pressemelding
Gjennom behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for 2025sluttet Stortinget seg til regjeringens forslag om å legge om finansieringsmodellen til Norske tog, fra at selskapet tar opp lån i det private lånemarkedet til at staten skal tilby slik lånefinansiering. Omleggingen skjedde 1. juli 2025.
Veiåpning: Rv. 4 mellom Almenningsdelet og Lygnebakken på Hadeland2.7.2025 14:01:12 CEST | Pressemelding
Nå er utbedringen av strekningen mellom Almenningsdelet og Lyngebakken på Hadeland ferdig. Rv. 4 har fått breddeutvidelse og er nå en mer trafikksikker strekning. Veien er den siste av tre delstrekninger på Rv. 4 mellom Roa og Lynga.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom