Ocean GeoLoop

Norge trenger flere gründere, sa statsminister Erna Solberg: Møtte gründeren Hans Gude Gudesen i Ocean GeoLoop

Statsminister Erna Solberg besøkte Ocean GeoLoop AS i Verdal i dag. Her fikk hun orientering av Ocean GeoLoop, SINTEF og Norske Skog. Ocean GeoLoop AS utvikler, piloterer og kommersialiserer multifunksjonell miljøteknologi for karbonfangst, -lagring og utnyttelse. Selskapets løsninger bygger på mer enn 15 års forskning og utvikling i nært samarbeid med blant annet SINTEF i Trondheim. Det siste året har Ocean GeoLoop AS utviklet et tett industrielt samarbeid med Norske Skog, som nylig gikk inn på eiersiden i selskapet.

Odd-Geir Lademo, Adm. dir i Ocean GeoLoop, Statsminister Erna Solberg, Hans Gude Gudesen, Grunnlegger av Ocean GeoLoop

Ocean GeoLoop AS, som ble etablert av Hans Gude Gudesen i 2020, har hovedkontor i Verdal Industripark hvor statsminister Erna Solberg besøkte selskapet i dag.

– Her fikk statsministeren innsikt i Ocean GeoLoop AS sine planer og løsninger. Videre en orientering om det gode samarbeidet som selskapet har etablert med Norske Skog og SINTEF. Dette har blant annet ført til en felles søknad til regjeringens nye virkemiddel for grønn omstilling av norsk næringsliv; Grønn Plattform. Det var en engasjert statsminister som fikk presentert våre perspektiver og løsninger på den globale klima-, miljø og ressurskrisen, sier Odd-Geir Lademo som er adm. direktør i Ocean GeoLoop AS.

Vi oppfattet at statsminister Erna Solberg er veldig opptatt av betydningen av å ha gode gründere i Norge for å lykkes med å utvikle et bærekraftig og fremtidsrettet norsk næringsliv. Gjennom et langt samarbeid med internasjonale forskning- og innovasjonsmiljøer, deriblant SINTEF og Universitetet i Bergen, har Hans Gude Gudesen vært arkitekten bak etableringen av  Ocean GeoLoop.

– Ocean GeoLoop er et godt eksempel på hvilken betydning dyktige og visjonære gründere som Hans Gude Gudesen har for å utvikle nye fremtidsrettede løsninger og næringer, sier styreleder Anders Onarheim i Ocean GeoLoop.

Ocean GeoLoop er etablert for å industrialisere innovativ miljøteknologi med svært stort, globalt

skaleringspotensiale. Prosjektsøknaden til Grønn Plattform fokuserer på å pilotere et disruptivt, tekno-biologisk og multi-funksjonelt system, GeoLoop Column, som potensielt sett kan bidra sterkt til å løse verdens kombinerte klima-, miljø og ressurskriser, og på denne basis realisere nyskapende nasjonal og eksportrettet verdiskaping og grønn omstilling, særskilt rettet mot matproduksjon.

– Dagens besøk markerer oppstarten på en svært spennende høst for vår satsing, sier Odd-Geir Lademo. Han har mer enn 25 års samlet fartstid i NTNU og SINTEF, hvor han har vært forskningsleder i SINTEF og professor ved NTNU.

Fakta om Ocean GeoLoop

• Ocean GeoLoop er etablert som en utløper av forskningsprosjektet Ocean, igangsatt av Hans Gude Gudesen i 2006.
  • Selskapet har utviklet tekno-biologiske system for fangst, lagring og utnyttelse av CO2, som forventes å være teknisk og økonomisk skalerbart.
  • Ocean GeoLoop jobber «med naturen» og bruker naturens eget kretsløp. Ocean GeoLoop er etablert for å industrialisere innovativ miljøteknologi med globalt skaleringspotensial. Selskapet er basert på langsiktig systematisk forskning og metodeutvikling, koblet sammen i et helhetlig konsept med sikte på å løse vår tids største utfordringer; en kombinert klima-, miljø- og ressurskrise.
  • Selskapet ledes av Odd-Geir Lademo, som har fått med seg Lars Strøm, Viggo Iversen, Jan Arne Berg og Ove Lande i ledelsen i selskapet. Anders Onarheim er styreleder i selskapet.
  • På eiersiden er blant annet Norske Skog ASA, First Fondene, GLS Real Estate, DNB Asset Management, Gluteus Medius, MP Pension og Bergen kommunale pensjonskasse.
  • For mer informasjon: www.oceangeoloop.com

Anders OnarheimStyrelederOcean GeoLoop AS

Tel:90 70 86 43

Bilder

Last ned bilde
Odd-Geir Lademo, Adm. dir i Ocean GeoLoop, Statsminister Erna Solberg, Jan Erik Olsen, forskningsleder SINTEF Industri, Hans Gude Gudesen, Grunnlegger av Ocean GeoLoop, Bjørn Einar Ugedal, Adm. Dir. Norske Skog Skogn, Gunvor Øie, Forskningssjef SINTEF Ocean
Last ned bilde

Om Ocean GeoLoop

Ocean GeoLoop
Neptunvegen 6
7652 Verdal

Følg pressemeldinger fra Ocean GeoLoop

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Ocean GeoLoop på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ocean GeoLoop