Norge møter Sverige i juni

Det blir nabooppgjør i Kalmar torsdag 10. juni.

Denne uken avsluttet kvinnelandslaget sin første samling på et halvt år, med 1-3-tap for Tyskland etter å ha slått Belgia 2-0 i forrige uke. Nå er neste motstander klar.

10. juni venter Sverige i Kalmar for de norske jentene

- Dette blir gøy. Vi hadde en fin og etterlengtet samling nå, der vi fikk testet oss mot to gode motstandere. Det var helt essensielt for oss. Jeg er kjempefornøyd med at vi får muligheten til dette også i juni, noe som vil gi oss nye viktige referanser for å utvikle oss videre. Vi hadde en fin progresjon under samlingen vi hadde nå, og spillerne gjorde en god jobb. Forhåpentligvis skal vi være på et enda bedre nivå i juni, sier landslagssjef Martin Sjögren.

Forrige gang lagene møttes var i privatlandskamp i 2018, da Sverige vant 2-1. Svenskene imponerte med å komme til semifinale i forrige VM og kvalifiserte seg til EM etter å ha vunnet sju av åtte kamper i kvalifiseringen. De er nummer 5 på FIFA-rankingen, mens Norge er nummer 11.

- Sverige er blant verdens beste lag og en motstander vi naturligvis kjenner veldig godt. Vi ser frem til å møte dem, og skal gjøre alt for å ta revansje etter tapet forrige gang, sier Sjögren.

PM: Ny rapport viser betydningen av fotball for barn, unge og voksne i breddefotballen6.5.2021 13:54:26 CEST | Pressemelding

- Etter et særdeles krevende år for hele samfunnet, inkludert fotballen, var det naturlig for oss å finne ut hvor mye fotballen faktisk betyr for spillere og foreldre rundt i hele landet. Svarene vi fikk viser at fotball for svært mange er langt viktigere enn det som skjer på banen. Det merket mange spesielt godt da aktiviteten plutselig forsvant, sier president Terje Svendsen i Norges Fotballforbund. Da pandemien traff Norge i fjor og fotballen stengte helt ned, sier mange at de følte seg både mer rastløse og at det gikk ut over humøret. For hele 2 av 3 fotballspillere mellom 6 og 18 år er den organiserte fotballaktiviteten viktig eller svært viktig. Det fremgår av den ferske rapporten Norsk breddefotball – en rapport om nytten og gleden som Norges Fotballforbund står bak. Hele 1 av 4 fotballbarn oppgir i undersøkelsen at humøret deres var dårligere da det ble mindre organisert trening og kamp under koronapandemien. Mer enn 4 av 10 sier at de ble mer rastløse. Samtidig håper hele 82 p

PM: Utvalgsarbeid Qatar-spørsmålet24.3.2021 11:38:04 CET | Pressemelding

Sven Mollekleiv ble i forrige uke engasjert som leder av utvalget som skal se på hva norsk fotball skal gjøre for å reagere på Qatars (vertsnasjonen for fotball-VM 2022) håndtering av menneskerettigheter i landet, herunder utrede, vurdere og innstille på hvilket virkemiddel norsk fotball skal ta i bruk for sin reaksjon. Utvalget er nå klart, og består av 14 personer (seks kvinner, åtte menn). Et utvalg med en bred sammensetning av personer i og utenfor fotballen, med ulike stemmer i debatten og med viktig faglig kompetanse i problemstillingene utvalget skal vurdere. Utvalget starter sitt arbeid umiddelbart. SAMMENSETNINGEN AV UTVALGET Sven Mollekleiv Lang erfaring med internasjonale spørsmål, konflikter, mekling og håndtering av store, komplekse spørsmål. Lang fartstid i Røde Kors nasjonalt og internasjonalt. Kjenner idretten godt. Tom Høgli Toppklubbrepresentant, «initiativtager» Ole Kristian Sandvik Supporterrepresentant, styremedlem Norsk Supporterallianse (NSA) Gina Barstad Support