Norge møter Hellas

Motstanderen i den andre privatlandskampen på Ullevaal i juni er klar.

Kvalifiseringen til VM 2022 fortsetter i september, der Norge starter med hjemmekamp mot Nederland. Før den tid skal herrelandslaget ha en samling i juni med to privatlandskamper på Ullevaal Stadion.

Først ute er Luxembourg onsdag 2. juni. Nå er det klart at Hellas blir motstander i kamp to, som skal spilles søndag 6. juni.

- Disse kampene blir svært viktige med tanke på forberedelsene til høstens tette kvalifiseringsprogram. Hellas er nok hakket hvassere enn Luxembourg. De forsvarer seg godt, klarte uavgjort mot Spania på bortebane i mars. Det er en type motstander som vi bør ta mål av oss å slå dersom vi skal ta oss til mesterskap, sier landslagssjef Ståle Solbakken.

Det tas forbehold om at myndighetene gir innreisetillatelse med fritak fra eventuelle karantenebestemmelser på gjeldende tidspunkt.

Det er ikke avklart om det vil være mulig å ha publikum til stede på kampene. NFF kommer tilbake med informasjon om dette.

PM: Ny rapport viser betydningen av fotball for barn, unge og voksne i breddefotballen6.5.2021 13:54:26 CEST | Pressemelding

- Etter et særdeles krevende år for hele samfunnet, inkludert fotballen, var det naturlig for oss å finne ut hvor mye fotballen faktisk betyr for spillere og foreldre rundt i hele landet. Svarene vi fikk viser at fotball for svært mange er langt viktigere enn det som skjer på banen. Det merket mange spesielt godt da aktiviteten plutselig forsvant, sier president Terje Svendsen i Norges Fotballforbund. Da pandemien traff Norge i fjor og fotballen stengte helt ned, sier mange at de følte seg både mer rastløse og at det gikk ut over humøret. For hele 2 av 3 fotballspillere mellom 6 og 18 år er den organiserte fotballaktiviteten viktig eller svært viktig. Det fremgår av den ferske rapporten Norsk breddefotball – en rapport om nytten og gleden som Norges Fotballforbund står bak. Hele 1 av 4 fotballbarn oppgir i undersøkelsen at humøret deres var dårligere da det ble mindre organisert trening og kamp under koronapandemien. Mer enn 4 av 10 sier at de ble mer rastløse. Samtidig håper hele 82 p

PM: Utvalgsarbeid Qatar-spørsmålet24.3.2021 11:38:04 CET | Pressemelding

Sven Mollekleiv ble i forrige uke engasjert som leder av utvalget som skal se på hva norsk fotball skal gjøre for å reagere på Qatars (vertsnasjonen for fotball-VM 2022) håndtering av menneskerettigheter i landet, herunder utrede, vurdere og innstille på hvilket virkemiddel norsk fotball skal ta i bruk for sin reaksjon. Utvalget er nå klart, og består av 14 personer (seks kvinner, åtte menn). Et utvalg med en bred sammensetning av personer i og utenfor fotballen, med ulike stemmer i debatten og med viktig faglig kompetanse i problemstillingene utvalget skal vurdere. Utvalget starter sitt arbeid umiddelbart. SAMMENSETNINGEN AV UTVALGET Sven Mollekleiv Lang erfaring med internasjonale spørsmål, konflikter, mekling og håndtering av store, komplekse spørsmål. Lang fartstid i Røde Kors nasjonalt og internasjonalt. Kjenner idretten godt. Tom Høgli Toppklubbrepresentant, «initiativtager» Ole Kristian Sandvik Supporterrepresentant, styremedlem Norsk Supporterallianse (NSA) Gina Barstad Support