Norge i rødt, hvitt og blått

Kleskolleksjonen til Tokyo-lekene er klar. Troppene som reiser til OL og Paralympics i Tokyo vil bli kledd opp i rødt, hvitt og blått. – Det vil ikke være noen tvil om hvilke farger vi har i flagget vårt, og at utøverne våre er stolte av å representere Norge i OL og Paralympics er det heller ingen tvil om, sier toppidrettssjef Tore Øvrebø.
Amalie Iuel og Karsten Warholm i OL-kolleksjonen. Foto: Geir Owe Fredheim

Vedlagt ligger bilder og film til fritt redaksjonelt bruk.

Bilder:

Film:

OL og Paralympics-kolleksjonen leveres av Kappa, On sko, Dale og Pierre Robert. Cubus, Dressmann og Eurosko har levert representasjonstøy til utøverne.

På grunn av den ekstreme varmen og luftfuktigheten utøverne møter i Tokyo, har Olympiatoppen hatt fokus på å lage ekstra lette og funksjonelle treningsklær, fritids- og representasjonstøy som puster og som sitter godt på kroppen. I tillegg er gode joggesko viktig for utøverne, og Olympiatoppen har derfor valgt det sveitsiske sportsmerket On og skoen Cloudflow, som er en lett løpesko med god demping.

Klassisk og rent
– Designet er klassisk og rent, og klærne henter opp noen retroelementer. Jeg testet nylig klær og sko, og det satt som et skudd, sier toppidrettssjef Tore Øvrebø, som ser frem til å komme i gang.

Cato Zahl Pedersen, Chef de mission for Paralympics, er også fornøyd med kolleksjonen.
– Kleskolleksjonen til Tokyo virker godt tilpasset til de utfordringer vi kommer til å møte med høy temperatur og høy luftfuktighet. Klærne kjennes komfortable, og jeg har bare sett tomler opp fra utøvere som kommer ut fra prøverommet, sier Zahl Pedersen.

Spesiell følelse
Seiler Line Flem Høst sier det er spesielt å endelig stå i disse klærne. For henne har OL vært et mål i mange år.
– Det er veldig flotte klær. Jeg må si det er spesielt å stå i OL-kolleksjonen i rødt, hvitt og blått. OL i Tokyo føles plutselig litt mer ekte. Det siste året har jo bidratt til at det har føltes usikkert om det blir OL eller ikke, sier seiler Line Flem Høst som har hatt OL som sitt store mål.
- Det var en drøm å kunne klare å kvalifisere til OL i Rio, men jeg klarte det ikke. Målet har hele tiden være Tokyo, og nå står jeg her, sier en stolt Line Flem Høst, som ble tatt ut til troppen 12. mai i år.

Dette vil jeg gjenbruke
Olaf Tufte gjør seg klar til sitt syvende OL, og har god og lang erfaring med norske OL-klær.
- Ja, jeg har vært med på en del reiser med OL-klær. Jeg husker spesielt godt den litt spesielle blazeren fra OL i Atlanta i 1996 – den har jeg bare måtte tatt vare på. I 2004 var det mye fint lintøy, men det jeg har brukt mest er nok dressen jeg fikk til OL i London i 2012. Tøyet vi har fått i år er absolutt noe jeg er stolt av og som jeg kommer til å gjenbruke, sier Tufte.

Åtte medaljer i OL og Paralympics
Overordnet medaljenivå for begge troppene som skal til Tokyo er åtte medaljer. Hvilke valører de skal være i er ikke definert. Neste OL-uttak er 15. juni, og absolutt siste deadline for å komme med i troppen til OL er satt til 5. juli.

Amalie Iuel og Karsten Warholm i OL-kolleksjonen. Foto: Geir Owe Fredheim