Norge – en værsting for forsøksdyrene

-Norge bruker om lag 2 millioner forsøksdyr i året. Dette tilsvarer en femtedel av forsøksdyrene som brukes i hele EU til sammen. Vi krever at det blir en slutt på dette overforbruket av forsøksdyr, sier Veterinær og daglig leder i Dyrebeskyttelsen Norge, Åshild Roaldset. Tekst: Dyrebeskyttelsen Norge

-Dyreforsøk foregår ofte bak lukkede dører. Det er for lite åpenhet om hva som faktisk foregår i forskningens navn, mener Roaldset. Sammen med Norecopa tar Dyrebeskyttelsen Norge saken opp på temamøte torsdag på Arendalsuka.

Behov for 3R-senter i Norge
- På dette arrangementet forteller tidligere professor ved Norges veterinærhøgskole, og nå sekretær av Norecopa, veterinær Adrian Smith om hvordan vi kan redusere forbruk av forsøksdyr. Han er en av Norges fremste eksperter på området og hans arbeid for å redusere bruken av forsøksdyr er anerkjent internasjonalt. Han løfter fram behovet for å etablere et 3R- senter i Norge. 3R-sentre jobber systematisk med å redusere bruken av forsøksdyr, slik det gjøres i andre EU-land, sier Roaldset.

Det finnes bedre løsninger
Norge er ett av landene som bruker flest dyr i dyreforsøk i Europeisk sammenheng. Organisasjonen Norecopa jobber for at man skal bruke alternativer til dyr i forskning og anbefaler alle forskningsinstitusjoner om å anvende de tre R-ene, som står for «Replacement», «Reduction» og «Refinement». En metode som brukes på 3R-sentere.

- Jeg vil fortelle hvordan det har vært å jobbe som forsøksdyrveterinær i Norge de siste 40 årene, og om behovet for et fysisk 3R-senter som kunne øke innsatsen på å redusere antallet forsøksdyr som brukes her til lands, sier Adrian Smith.

Temamøte og foredrag på Arendalsuka
Foredraget om forsøksdyr skjer torsdag 18. august kl. 15:30 – 16:30 på Torvscenen i Arendal. Det blir tid til spørsmål og kommentarer etter hans innlegg. Les mer om temamøtet i Arendal her: https://program.arendalsuka.no/event/user-view/17232

Hjertesaker

Dyrebeskyttelsen Norge vil også fronte hjertesakene; hjemløshet, obligatorisk ID-merking og uetisk hundeavl i løpet av årets Arendalsuke.

Dyrebeskyttelsen Norge er en landsdekkende dyrevernorganisasjon med 26 lokalavdelinger spredt fra nord til sør. Med over 8500 medlemmer, er vi en av landets største og eneste landsdekkende dyrevernorganisasjon som gir praktisk hjelp til dyr i nød. Siden 1859 har vi arbeidet for at dyr skal bli behandlet med respekt og medfølelse. Dette gjør oss til en av verdens eldste dyrevernorganisasjoner.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Dyrebeskyttelsen Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Fighting for the Cavalier and the Bulldogs health16.9.2022 12:32:30 CEST | Pressemelding

After The Norwegian Society for Protection of Animals, won the case regarding unethical dog breeding Oslo District Court, we are now ready for the appeal case. Dog breeding practices that are focused on looks have created the biggest animal welfare problem we have in dogs today, and the suffering is enormous. The obsession with breed purity should long ago have been thrown on the scrap heap of history in favour of science and compassion for the well-being of our dogs.

Hudfolder til besvær for alle og enhver8.9.2022 15:33:14 CEST | Pressemelding

Den siste tiden har det prestisjetunge Royal Veterinary College i London kommet med flere viktige publikasjoner om helse og forventet livslengde hos hundene våre. Disse viser, dessverre ikke overraskende, at de flatsnutede hundene våre har både kort livslengde og ekstremt dårlig helse. Verdensledende forskere fra den største veterinærskolen i England kommer igjen med triste nyheter for våre flatsnutede hunder, i sin nyeste publikasjon om hudfoldsbetennelse.