Norge - et gigabitsamfunn i 2025

Negotia har sammen med 17 andre aktører i norsk samfunns- og næringsliv gått sammen for å oppfordre politikerne om å legge til rette for at Norge blir et gigabitsamfunn i 2025.

Norge må oppgraderes for fremtiden, sier Monica A. Paulsen, forbundsleder i Negotia. Foto: Terje Bergersen.

Kravene kommer i forbindelse med lansering av stortingsmelding om den digitale grunnmuren.

Det siste året med COVID-19 har vist oss betydningen av internettforbindelser av høy kapasitet og kvalitet, for å sikre velferd og økonomiske aktiviteter, og for deltakelse i utdanning og det sosiale liv.

- Det er viktig at vi nå legger til rette for det store løftet for å sikre at vi som samfunn har den digitale infrastrukturen på plass, sier Monica A. Paulsen, forbundsleder i Negotia.

Verden rundt oss er på vei inn i gigabit-samfunnet. For at Norge skal være i front av den digitale samfunnsomstillingen mener avsenderne av brevet at det må settes nye mål for kapasitet og dekning av høyhastighetsnett i kommende stortingsperiode. Målene må også følges av forutsigbare økonomiske støtteordninger over statsbudsjettet.

- Som fagforening som organiserer arbeidstakere i det private næringsliv har Negotia tilegnet oss verdifull kunnskap under koronapandemien, og mener det nå er avgjørende at vi som storsamfunn oppgraderes for å møte fremtidens behov, sier Paulsen.

Følg saker fra Negotia

Siste saker fra Negotia