Nordomatic AS

Nordomatics kunder sparte mer enn 80.000 tonn CO2-utslipp i 2021

Nordomatic, Skandinavias ledende systemintegrator for smarte bygg og energieffektivitet, har publisert sin bærekraftsrapport for 2021 som viser at selskapet bidro til en reduksjon på mer enn 80.000 tonn CO2 i fjor. Det er en økning på 19 prosent fra året før.
BYGNINGER ER ENERGISLUK: I Europa står bygninger for 40 % av energiforbruket. - Ved å automatisere og optimalisere hvordan oppvarming, kjøling og ventilasjon skjer, kan Nordomatic redusere energibehovet med mer enn 25 %, sier konsernsjef i Nordomatic, Olov Schagerlund.

– Jo mer arbeid vi utfører, jo bedre er det for planeten, sier Olov Schagerlund, administrerende direktør i Nordomatic.

Nordomatics kjernevirksomhet bidrar til bærekraft på en svært konkret måte ved å fremme og levere åpen innovasjon innenfor Smart Buildings. Å redusere energiforbruket for eiendomsbesittere er en grunnpilar i selskapet. Og jo mer arbeid bedriften gjør, jo mer reduserer man CO2-utslippene.

Det er en av hovedkonklusjonene i den nylig utgitte bærekraftsrapporten 2021 fra Nordomatic – Skandinavias ledende systemintegrator for smarte bygg og energieffektivitet.

– Bare i 2021 har mer enn 80.000 tonn CO2 blitt spart takket være arbeidet til Nordomatic. Dette tilsvarer en forbedring fra fjoråret på mer enn 14.000 tonn og er et resultat av at jo mer arbeid vi gjør, jo bedre er det for planeten, sier konsernsjef i Nordomatic, Olov Schagerlund.

Nordomatics kjernevirksomhet bekjemper aktivt klimaendringer gjennom energisparende løsninger og tilknyttede tjenester, slik at kundene kan gjøre sitt for å nå målene i Parisavtalen. Og arbeidet til Nordomatic har en betydelig innvirkning på klimaet, viser den nye bærekraftsrapporten.

Nordomatic vil fortsette å utvikle og skalere sine løsninger og tjenester for å øke kundenes energieffektivitet og produktivitet og redusere deres karbonavtrykk. Nordomatic har satt som ambisjon å mer enn doble energibesparelsene og CO2-reduksjonene for selskapets kunder – og det er et stort potensial i årene som kommer.

– I løpet av 2021 intensiverte vi innsatsen vår innen bærekraft, som nå er en fullt integrert del av strategien vår; "Impact Leader of Smart Buildings". I Europa står bygninger for 40 % av det totale energibehovet, og ved å automatisere og optimalisere hvordan oppvarming, kjøling og ventilasjon skjer, kan Nordomatic redusere energibehovet med mer enn 25 %, sier konsernsjef i Nordomatic, Olov Schagerlund.

Nordomatics dyktige medarbeidere er avgjørende for suksessen, og for å skape langsiktige verdier jobber Nordomatic aktivt for å levere verdi og bygge tillit i organisasjonen.

Reduserer Nordomatics eget karbonavtrykk

I tillegg til å hjelpe kundene med å redusere CO2-utslippene, reduseres Nordomatic eget fotavtrykk i absolutte tall, selv om virksomheten vokser. I 2021 faset selskapet gradvis ut antall biler drevet med fossilt drivstoff og flyttet bilparken mot en høyere andel hybrid- og elektriske alternativer – noe som reduserte selskapets egne CO2-utslipp med 14 % sammenlignet med fjoråret.

I 2021 har Nordomatic, takket være muligheten til å spore selskapets bærekraftsfremgang, sluttet seg til den internasjonale organisasjonen CDPs Private Market Disclosure-pilotprosjekt, som samler inn data for 1.000 selskaper for å gjøre miljødata tilgjengelige.

Olov Schagerlund, adm. direktør i Nordomatic +46 708 184 184

Bilder

Om Nordomatic AS

Nordomatic AS
Ulvenveien 111

Om Nordomatic Group
Nordomatic er en ledende systemintegratør av intelligente byggeløsninger med fokus på energieffektivitet, med tilstedeværelse i Sverige, Danmark og Norge. Løsningene integrerer og styrer oppvarming og kjøling av bygninger, belysning, adgangskontroll, sikkerhet og brannsikring. Nordomatic selger også et markedsledende intelligent system, Ecopilot®, som gjør det mulig for bygninger å redusere energikostnadene med opptil 40 %, og hjelper brukerne med å nå EUs klima- og energimål. Nordomatic omsetter for rundt én milliard kroner, har mer enn 500 medarbeidere og gjennom Nordomatics kundeintegrasjoner i 2021 sparte man 80.000 tonn CO2-utslipp.
www.nordomatic.com

Følg pressemeldinger fra Nordomatic AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nordomatic AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nordomatic AS

Nordomatic fortsetter europeisk ekspansjon med nytt oppkjøp i Benelux12.5.2022 13:00:00 CEST | Pressemelding

STOCKHOLM, 12. mai – Nordomatic, den ledende uavhengige BMS-leverandøren i Norden, tar neste skritt i sin vellykkede europeiske ekspansjonsstrategi ved oppkjøpet av Y-con, en kvalitetsleverandør av BMS i Nederland som også har tilstedeværelse i Belgia. – Y-con er et flott selskap med en sterk installert kundebase. Dette oppkjøpet vil være et viktig bidrag for å etablere Nordomatic som en global BMS-aktør, sier viseadm. direktør Toke Kjaer Juul i Nordomatic.