Nordmenns nyttårsforsett: Flere vil på tur enn på treningssenter i 2020

Turgåing er på topp blant aktivitetene nordmenn vil gjøre mer av i året som kommer, viser en fersk Ipsos-undersøkelse.

AKTIVE UTE: Svært mange nordmenn har som nyttårforsett å være mer aktiv ute i 2020. Foto: Linn Elise Jakhelln

65 prosent ønsker å bli mer fysisk aktive i 2020. Det viser undersøkelsen som er gjennomført av Ipsos, på vegne av fellesorganisasjonen Norsk Friluftsliv.

Turer til fots eller på ski er den aller mest foretrukne aktiviteten. Hele 63 prosent oppgir at de ønsker å gjøre mer av dette.

-Tallene overrasker meg ikke. Å gå på tur er lavterskel, gratis, og gir så mye utover det at man kommer i form, så det er ikke rart det er nordmenns foretrukne treningsaktivitet i året som kommer, sier Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Turgåing trumfer treningssenteret

I undersøkelsen oppgir kun 36 prosent at de ønsker å trene mer på treningssenter, mens bare ni prosent ønsker å trene mer på idrettsbane.

Heimdal mener tallene viser at politikerne må tørre å satse mer på tilrettelegging for friluftsliv, som stier og merking av turruter, om de vil bedre folkehelsa i Norge.

-Spørsmålet om hvordan man kan få flere til å bli mer fysisk aktive, er en hard nøtt å knekke, men det er helt nødvendig om vi skal klare å holde flere friske i årene som kommer. En nøkkel vil være å tilrettelegge for den formen for aktivitet som folk oppgir at de helt vil drive med, mener Heimdal.

TURGÅING: I følge Ipsos ønsker hele 63 prosent å gå mer på tur, enten til fots eller på ski, i 2020. Foto: Paulina Cervenka

paraplyorganisasjonen for 17 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemskap og representerer over 5000 lokale lag og foreninger. Organisasjonene har individuelle medlemskap og er åpne for alle. De er landsomfattende eller har mer enn 10 000 medlemmer. Organisasjonene har ikke motorferdsel eller organisert konkurranseaktivitet som hovedformål.