Nordmenns nye turfavoritter

Tall fra Den Norske Turistforening viser at nordmenn har fått øynene opp for nye turmål i sommer.
Innerdalshytta ligger idyllisk til under Innerdalstårnet FOTO: Marius Dalseg

– Det er veldig artig å se at friluftsfolket søker ny inspirasjon!  De siste årene har stadig flere oppdaget alt dette landet har å by på av fantastisk natur og turmuligheter. Nå er vel mange klare for å oppleve enda mer, sier Dag Terje Klarp Solvang, generalsekretær i DNT.

Gamle travere og noen som øker mye
Interessen måles i antall besøk på turportalen UT.no. Ofte er det mange av de samme turmålene som går igjen når året oppsummeres, men ferske tall fra sommermånedene viser at nordmenn har søkt seg fram til nye turer.

– En del favoritturer ligger fortsatt høyt, som for eksempel Dronning Sonjas panoramatur, Gaustatoppen og Romsdalseggen. Og det med god grunn! Like morsomt er det å se at vi har en del turmål og hytter som klatrer på lista.

Under er en liste med populære turforslag og hytter med stor økning fra sommeren 2021 til 2022.

Sommerens klatrere i topplistene på UT.no:

Oversikten er basert på sidevisninger på UT i perioden 1. mai til august i år, og presentert i tilfeldig rekkefølge.

God inspirasjon for høsten
DNTs generalsekretær synes det er morsomt å følge med på listene. Den årlige oppsummeringen kommer ved juletider, men variasjoner gjennom sesongene er også en del av bildet.

– Det er interessant å se at flere får øynene opp for den lengre Aurlandsdalen-turen. Mange har gått den kjente dagsturen, men om man bruker noen dager ekstra kan man få litt av en opplevelse! Jeg håper mange bruker UT framover for å finne denne type inspirasjon for fine turer i høst, sier Klarp Solvang.

Utlendingene tilbake
DNTs hytter melder om mange glade utenlandske turister i fjellet i sommer, etter to år med lite besøk på grunn av pandemien. Det gir utslag på trafikken.

– At turen til Trolltunga har en stor økning i besøk på UT ser vi som et tydelig tegn på at mange utlendinger nå søker seg til norgesferie. Vi vet at denne turen er særlig populær blant utenlandsturister, sier DNTs generalsekretær.

Om UT:
UT.no er en tjeneste fra Den Norske Turistforening, med innhold fra en lang rekke med andre lag, organisasjoner, kommuner og andre som legger til rette for at flere skal komme seg ut på tur. Her finnes merkede ruter, turforslag, hytter og turmål.

Les mer om UT her

Innerdalshytta ligger idyllisk til under Innerdalstårnet FOTO: Marius Dalseg
Innerdalshytta. FOTO: Marius Dalseg
Aurlandsdalen er populær FOTO: Marius Dalseg
Mange søker opp vakre Kiellandbu på UT.no. FOTO: John Petter Nordbø
Unike Tungestølen! FOTO: Ole Schanke Eikum
Trolltunga er populær på UT. FOTO: Marius Dalseg
Bitihorn er på lista over sommerens klatrere på UT. FOTO: Anja Ynnesdal Sulen
Litlefjellet - en ny favoritt? FOTO: Arnstein Salthammer Eide.